Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Transport | Wydział Transportu | 2021/2022 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Transport | Prodziekan ds. Kształcenia |
Cele:
Studia drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku Transport kształtują i rozszerzają wiedzę o systemach transportowych i systemach logistycznych, systemach zarządzania, o technicznych środkach transportu, ich bezpiecznym i efektywnym wykorzystaniu, o analizie, modelowaniu i ocenie systemów transportowych i logistycznych, o technologii przewozów i technologii magazynowania oraz o systemach kierowania i sterowania ruchem pojazdów dla zapewnienia przewozów z efektywnym wykorzystaniem środków technicznych, przy zapewnieniu właściwego bezpieczeństwa i niezawodności procesu transportowego. Wobec dynamicznych zmian w otoczeniu społeczno-gospodarczym dotyczących niskoemisyjnych i autonomicznych rozwiązań w transporcie w programie studiów uwzględniono zarówno rozwiązania aktualnie wdrażane, jak również te będące w fazie testów oraz koncepcyjne i perspektywiczne. Efekty kształcenia dotyczą projektowania, tworzenia, modernizacji, wdrażania, zarządzania i eksploatacji systemów transportowych i systemów logistycznych. Nabyte umiejętności i kompetencje społeczne są wykorzystywane w transporcie drogowym, kolejowym, lotniczym i wewnątrzzakładowym. Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich absolwentów kierunku Transport są rozwijane w ramach specjalności odpowiadających problemowo podstawowym obszarom działalności zawodowej magistra inżyniera transportu. Studia stacjonarne drugiego stopnia prowadzone są w zakresie specjalności: 1) Audyt logistyczny, 2) Inżynieria transportu lotniczego, 3) Logistyka i technologia transportu samochodowego, 4) Organizacja i technologia transportu szynowego, 5) Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego, 6) Rzeczoznawstwo samochodowe, 7) Sterowanie ruchem kolejowym, 8) Transport systems engineering and management (w języku angielskim). 9) Zrównoważona mobilność miejska. Miejscem pracy absolwenta Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej są te działy gospodarki narodowej, gdzie występują i są rozwiązywane problemy przemieszczania ludzi i ładunków. Są to instytucje i przedsiębiorstwa zajmujące się projektowaniem, budową, modernizacją, eksploatacją i rozwojem systemów transportowych oraz ich infrastruktury, układów i środków transportu. Wszędzie tam inżynierowie transportu współpracują ze specjalistami z zakresu urbanistyki, budownictwa, energetyki, budowy maszyn, teleinformatyki, ekonomii, ergonomii, socjologii, ochrony środowiska oraz wojskiem i służbami państwowymi (policja, straż pożarna, straż graniczna). Dotyczy to także etapu prac studialnych, formułowania koncepcji programowo-przestrzennych, opracowania programów funkcjonalno-użytkowych oraz wstępnych projektów technologicznych i organizacyjnych, projektów budowlanych i wykonawczych układów komunikacyjnych i obiektów zaplecza technicznego transportu oraz projektów w zakresie koncepcji i założeń techniczno-użytkowych środków transportu.
Warunki przyjęć:
O przyjęcie na studia drugiego stopnia mogą się ubiegać absolwenci studiów pierwszego stopnia (stacjonarnych i niestacjonarnych) kierunku Transport oraz innych kierunków technicznych. Kandydaci mogą być zobowiązani do zaliczenia dodatkowo przedmiotów ze studiów pierwszego stopnia, aby uzyskać kompetencje właściwe dla absolwenta studiów drugiego stopnia na kierunku Transport, w wymiarze nie większym niż 30 punktów ECTS. Studenci i kandydaci na studia drugiego stopnia, którzy zmienili (zamierzają zmienić) kierunek studiów lub specjalność na kierunku Transport, również na własną prośbę mogą uzyskać zgodę Dziekana na uzupełnienie wiedzy i umiejętności ze studiów pierwszego stopnia. Decyzja o przyjęciu jest podejmowana na podstawie postępowania kwalifikacyjnego, przeprowadzanego przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną i obejmującego w pierwszym etapie analizę złożonych przez kandydata dokumentów oraz ustalenie potrzeby realizacji dodatkowych zajęć przez studenta. Szczegółowe zasady warunków przyjęć są dostępne na stronie https://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Przedmioty | Obowiązkowe | Karty przedmiotów dostępne sa na stronie: https://www.bip.pw.edu.pl/var/pw/storage/original/application/adfcedf58ec8b60894c88ee76bed6c01.pdf | 92 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Przedmioty obieralne HS I | Obieralne | Przedmiot obieralny humanistyczny lub społeczny I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy obsługi klienta w transporcie | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki prezentacji audiowizualnej i pisemnej z elementami prawno-autorskimi | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Obieralne dla specjalności anglojęzycznej | Global transportation and logistics | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Methods and Techniques of Audio and Visual Presentations | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Przedmioty podstawowe | Obowiązkowe | Procesy stochastyczne | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Przedmioty obieralne HS II | Obieralne | Przedmiot obieralny humanistyczny lub społeczny II | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Coaching i mentoring w systemach HR (ZZL) | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia teorii organizacji i zarządzania w transporcie | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Obieralne dla specjalności anglojęzycznej | Occupational health and safety management systems | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Przedmioty obieralne techniczne | Obieralne | Przedmiot obieralny techniczny | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Analiza sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Elektromobilność – modny trend czy konieczna rewolucja | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy technologii budowy dróg samochodowych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy zarządzania jakością w transporcie | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Uczenie maszynowe i głębokie w eksploracji danych | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Obieralne dla specjalności anglojęzycznej | Material flows in logistics systems | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Sustainable Urban Mobility Planning | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Transportation railway systems | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Przedmioty obieralne techniczne w języku obcym | Obieralne | Przedmiot obieralny techniczny w języku obcym | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Design methods in logistics and transportation including user experience | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Tr2A_W01
- Ma przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z kierunkiem studiów Transport, zaawansowaną wiedzę szczegółową z matematyki, obejmującą w szczególności: procesy stochastyczne i ich zastosowania w transporcie oraz analizę statystyczną (w tym m.in badanie regresji i korelacji oraz weryfikację hipotez statystycznych), jak również zastosowanie w transporcie metod modelowania, optymalizacji, analizy systemowej oraz zbiorów rozmytych, teorii masowej obsługi, teorii gier i teorii decyzji.
- Efekt Tr2A_W02
- Ma przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z kierunkiem Transport, ogólną wiedzę z zakresu informatyki w zakresie współczesnych technologii i metod programowania wieloplatformowych aplikacji komputerowych wykorzystujących przetwarzanie sieciowe, równoległe i rozproszone.
- Efekt Tr2A_W03
- Ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu mechaniki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z kierunkiem studiów Transport, w tym wiedzę dotyczącą: podstaw mechaniki analitycznej, układów drgających, układów mechanicznych ograniczonych więzami oraz elementów analizy i syntezy układów dynamicznych stosowanych w technicznych środkach transportu.
- Efekt Tr2A_W04
- Posiada wiedzę dotyczącą organizowania i planowania ruchu w sieci transportowej, budowy modeli ruchu oraz modeli decyzyjnych organizowania ruchu i współczesnych narzędzi planowania transportu.
- Efekt Tr2A_W05
- Ma zaawansowaną wiedzę szczegółową dotyczącą pojazdów, infrastruktury oraz systemów transportu lądowego, w tym w szczególności dotyczącą rozwiązań innowacyjnych i perspektywicznych, jak również współczesnych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych w różnych obszarach transportu.
- Efekt Tr2A_W06
- Posiada przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z kierunkiem studiów Transport zaawansowaną wiedzę szczegółową z zakresu zarządzania i sterowania ruchem dotyczącą w szczególności rozwiązań technicznych, organizacyjnych i metod sterowania, oceny bezpieczeństwa i sprawności ruchu oraz wskaźników oceny efektywności sterowania, jak również zaawansowaną wiedzę szczegółową z zakresu telekomunikacji dotyczącą budowy przewodowych oraz bezprzewodowych sieci teleinformatycznych stosowanych w transporcie oraz protokołów i modeli wykorzystywanych w tych sieciach.
- Efekt Tr2A_W07
- Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu systemów pomiarowych przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z kierunkiem studiów Transport, w tym wiedzę dotyczącą: teorii sygnałów oraz ich charakterystyk w dziedzinie czasu i częstotliwości, a także ich przetwarzania cyfrowo-analogowego, doboru czujników i przetworników pomiarowych oraz prawidłowych warunków ich pracy i kalibracji.
- Efekt Tr2A_W08
- Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych, jak również modele probabilistyczne opisu niezawodności i bezpieczeństwa systemów oraz metody podnoszenia niezawodności obiektów.
- Efekt Tr2A_W09
- Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające i złożone zależności między nimi, stanowiące uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej związanej z wybranym obszarem transportu.
- Efekt Tr2A_W10
- Zna i rozumie metody, techniki, narzędzia oraz materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu transportu oraz wybranej specjalności.
- Efekt Tr2A_W11
- Zna i rozumie główne tendencje rozwojowe i najistotniejsze nowe osiągnięcia oraz fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z zakresu dyscypliny naukowej inżynieria lądowa i transport, w szczególności w zakresie: infrastruktury transportu, środków transportu, systemów transportowych i logistyki, kierowania i sterowania ruchem, eksploatacji technicznej, systemów pomiarowych, inteligentnych systemów transportowych.
- Efekt Tr2A_W12
- Zna i rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne, etyczne oraz inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w obszarze transportu.
- Efekt Tr2A_W13
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, jak również posiada wiedzę o prowadzeniu i organizacji badań naukowych.
- Efekt Tr2A_W14
- Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, w tym także indywidualnej.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Tr2A_U01
- Na potrzeby formułowania i rozwiązywania charakterystycznych dla wybranego obszaru transportu złożonych i nietypowych problemów oraz innowacyjnej realizacji zadań w nieprzewidywalnych warunkach, potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji z nich pochodzących, jak również oceny, krytycznej analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji.
- Efekt Tr2A_U02
- W rozwiązaniach praktycznych kreowanych w obszarze transportu potrafi uwzględnić ich aspekty prawne, wynikające m.in. z regulacji zawartych w krajowych i branżowych uregulowaniach prawnych, jak również z przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej.
- Efekt Tr2A_U03
- Przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, a także prostych problemów badawczych dotyczących transportu potrafi wykorzystać metody stochastyczne oraz metody analizy statystycznej, w tym potrafi dokonać oceny i uogólnień zbioru danych oraz weryfikacji hipotezy statystycznej i ocenić dopasowanie rozkładu empirycznego do teoretycznego.
- Efekt Tr2A_U04
- Przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, a także prostych problemów badawczych dotyczących analizy i projektowania elementów, układów, urządzeń i systemów transportowych potrafi wykorzystać poznane metody optymalizacji w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując, w tym m.in. potrafi uwzględnić jakościowe i formalne kryteria optymalizacji.
- Efekt Tr2A_U05
- Na potrzeby rozwiązania charakterystycznego dla transportu zadania inżynierskiego, z zakresu programowania aplikacji sieciowej, potrafi dobrać rodzaj architektury i poszczególne komponenty programu oraz dokonać implementacji aplikacji w architekturze kilkuwarstwowej, poprzez integrację interfejsu aplikacji, warstwy logiki biznesowej, usług sieciowych i warstwy danych, z wykorzystaniem współczesnych protokołów sieciowych.
- Efekt Tr2A_U06
- Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary charakterystyk i symulacje komputerowe, a także ekstrakcję parametrów charakteryzujących elementy, układy, urządzenia i systemy transportowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie transportu i wybranej specjalności, w tym związane z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów i procesów trans¬portowych.
- Efekt Tr2A_U07
- Przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, a także prostych problemów badawczych w zakresie transportu i wybranej specjalności potrafi uwzględniając również aspekty pozatechniczne zastosować podejście systemowe integrując wiedzę z zakresu kierunku studiów Transport.
- Efekt Tr2A_U08
- Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie materiałów, elementów, metod projektowania, wytwarzania i eksploatacji do projektowania, budowy i eksploatacji układów, urządzeń i systemów transportowych, w tym potrafi sformułować techniczne oraz pozatechniczne kryteria oceny infrastruktury, środków, systemów, urządzeń, układów i obiektów transportu m.in. ze względu na: efektywność, bezpieczeństwo, energooszczędność i ochronę środowiska.
- Efekt Tr2A_U09
- Używając właściwych metod potrafi badać układy o różnorodnych strukturach niezawodnościowych oraz złożone procesy eksploatacji, jak również uwzględniając wyniki eksperymentalne potrafi ocenić niezawodność i bezpieczeństwa systemów.
- Efekt Tr2A_U10
- Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację oraz konfigurować urządzenia komunikacyjne w lokalnych i rozległych sieciach teleinformatycznych, również z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
- Efekt Tr2A_U11
- Potrafi zapisać formalnie model decyzyjny organizowania ruchu w sieci transportowej wg zasady równych kosztów średnich i wg równych kosztów krańcowych oraz dokonać wielokryterialnego wyboru wariantu rozwoju systemu transportowego, a także opracować i zaimplementować czterostopniowy model ruchu.
- Efekt Tr2A_U12
- Potrafi rozwiązać zadania dynamiki układów drgających, dokonać jakościowej i ilościowej analizy dynamicznych układów drgających oraz modelować układy mechaniczne.
- Efekt Tr2A_U13
- Potrafi dokonać krytycznej analizy oraz oceny istniejących rozwiązań technicznych dotyczących transportu lub wybranej specjalności oraz zaproponować ich ulepszenia, w tym potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań projektowych i modeli elementów, układów i systemów transportowych.
- Efekt Tr2A_U14
- Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację charakterystycznych dla transportu oraz wybranej specjalności złożonych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym etyczne oraz oddziaływania na otoczenie.
- Efekt Tr2A_U15
- Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich typowych dla transportu i wybranej specjalności oraz je rozwiązywać z zastosowaniem metod analitycznych, symulacyjnych i eksperymentalnych.
- Efekt Tr2A_U16
- Potrafi ocenić przydatność i dostrzec ograniczenia metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu lub wybranej specjalności.
- Efekt Tr2A_U17
- Potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, także uwzględniającą aspekty pozatechniczne, zaprojektować z uwzględnieniem kryteriów techniczno-ekonomicznych charakterystyczne dla transportu i wybranej specjalności złożone urządzenie, obiekt, system, usługę lub proces, w tym rozwiązywać zadanie nietypowe oraz zadanie zawierające komponent badawczy, używając właściwych metod, technik, narzędzi i materiałów, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe metody, techniki i narzędzia.
- Efekt Tr2A_U18
- Przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, a także prostych problemów badawczych dotyczących transportu potrafi dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich.
- Efekt Tr2A_U19
- Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców oraz prowadzić debatę.
- Efekt Tr2A_U20
- Potrafi kierować pracą zespołu oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach.
- Efekt Tr2A_U21
- Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
- Efekt Tr2A_U22
- Potrafi posługiwać się wybranym językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią dotyczącą transportu, w tym potrafi posługiwać się tym językiem w stopniu wystarczającym do porozumiewania się w sprawach zawodowych, czytania ze zrozumieniem fachowej literatury transportu, a także przygotowania i wygłoszenia krótkiej prezentacji na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego w obszarze transportu.
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Tr2A_K01
- Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści oraz własnej wiedzy.
- Efekt Tr2A_K02
- Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w szczególności dotyczących transportu, a także zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem tych problemów.
- Efekt Tr2A_K03
- Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego oraz inicjowania działania na rzecz interesu publicznego.
- Efekt Tr2A_K04
- Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, w szczególności w zakresie rozwiązywania problemów dotyczących transportu.
- Efekt Tr2A_K05
- Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w obszarze transportu, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania jego etosu, jak również przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad.