Program Wydział Rok akademicki Stopień
Transport Wydział Transportu 2021/2022 mgr
Rodzaj Kierunek Koordynator ECTS
Stacjonarne Transport Prodziekan ds. Kształcenia

Cele:

Studia drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim na kierunku Transport kształtują i rozszerzają wiedzę o systemach transportowych i systemach logistycznych, systemach zarządzania, o technicznych środkach transportu, ich bezpiecznym i efektywnym wykorzystaniu, o analizie, modelowaniu i ocenie systemów transportowych i logistycznych, o technologii przewozów i technologii magazynowania oraz o systemach kierowania i sterowania ruchem pojazdów dla zapewnienia przewozów z efektywnym wykorzystaniem środków technicznych, przy zapewnieniu właściwego bezpieczeństwa i niezawodności procesu transportowego. Wobec dynamicznych zmian w otoczeniu społeczno-gospodarczym dotyczących niskoemisyjnych i autonomicznych rozwiązań w transporcie w programie studiów uwzględniono zarówno rozwiązania aktualnie wdrażane, jak również te będące w fazie testów oraz koncepcyjne i perspektywiczne. Efekty kształcenia dotyczą projektowania, tworzenia, modernizacji, wdrażania, zarządzania i eksploatacji systemów transportowych i systemów logistycznych. Nabyte umiejętności i kompetencje społeczne są wykorzystywane w transporcie drogowym, kolejowym, lotniczym i wewnątrzzakładowym. Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich absolwentów kierunku Transport są rozwijane w ramach specjalności odpowiadających problemowo podstawowym obszarom działalności zawodowej magistra inżyniera transportu. Studia stacjonarne drugiego stopnia prowadzone są w zakresie specjalności: 1) Audyt logistyczny, 2) Inżynieria transportu lotniczego, 3) Logistyka i technologia transportu samochodowego, 4) Organizacja i technologia transportu szynowego, 5) Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego, 6) Rzeczoznawstwo samochodowe, 7) Sterowanie ruchem kolejowym, 8) Transport systems engineering and management (w języku angielskim). 9) Zrównoważona mobilność miejska. Miejscem pracy absolwenta Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej są te działy gospodarki narodowej, gdzie występują i są rozwiązywane problemy przemieszczania ludzi i ładunków. Są to instytucje i przedsiębiorstwa zajmujące się projektowaniem, budową, modernizacją, eksploatacją i rozwojem systemów transportowych oraz ich infrastruktury, układów i środków transportu. Wszędzie tam inżynierowie transportu współpracują ze specjalistami z zakresu urbanistyki, budownictwa, energetyki, budowy maszyn, teleinformatyki, ekonomii, ergonomii, socjologii, ochrony środowiska oraz wojskiem i służbami państwowymi (policja, straż pożarna, straż graniczna). Dotyczy to także etapu prac studialnych, formułowania koncepcji programowo-przestrzennych, opracowania programów funkcjonalno-użytkowych oraz wstępnych projektów technologicznych i organizacyjnych, projektów budowlanych i wykonawczych układów komunikacyjnych i obiektów zaplecza technicznego transportu oraz projektów w zakresie koncepcji i założeń techniczno-użytkowych środków transportu.

Warunki przyjęć:

O przyjęcie na studia drugiego stopnia mogą się ubiegać absolwenci studiów pierwszego stopnia (stacjonarnych i niestacjonarnych) kierunku Transport oraz innych kierunków technicznych. Kandydaci mogą być zobowiązani do zaliczenia dodatkowo przedmiotów ze studiów pierwszego stopnia, aby uzyskać kompetencje właściwe dla absolwenta studiów drugiego stopnia na kierunku Transport, w wymiarze nie większym niż 30 punktów ECTS. Studenci i kandydaci na studia drugiego stopnia, którzy zmienili (zamierzają zmienić) kierunek studiów lub specjalność na kierunku Transport, również na własną prośbę mogą uzyskać zgodę Dziekana na uzupełnienie wiedzy i umiejętności ze studiów pierwszego stopnia. Decyzja o przyjęciu jest podejmowana na podstawie postępowania kwalifikacyjnego, przeprowadzanego przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną i obejmującego w pierwszym etapie analizę złożonych przez kandydata dokumentów oraz ustalenie potrzeby realizacji dodatkowych zajęć przez studenta. Szczegółowe zasady warunków przyjęć są dostępne na stronie https://www.pw.edu.pl/Kandydaci

Efekty uczenia się


Semestr 1:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
PrzedmiotyObowiązkowe Karty przedmiotów dostępne sa na stronie: https://www.bip.pw.edu.pl/var/pw/storage/original/application/adfcedf58ec8b60894c88ee76bed6c01.pdf 92 0 0 0 0 0 0 sylabus
∑=0
Suma semestr: ∑=

Semestr 2:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Przedmioty obieralne HS IObieralne Przedmiot obieralny humanistyczny lub społeczny I 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Podstawy obsługi klienta w transporcie 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Techniki prezentacji audiowizualnej i pisemnej z elementami prawno-autorskimi 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
 Obieralne dla specjalności anglojęzycznej Global transportation and logistics 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Methods and Techniques of Audio and Visual Presentations 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
∑=2
Przedmioty podstawoweObowiązkowe Procesy stochastyczne 2 0 0 0 0 0 0 sylabus
∑=0
Suma semestr: ∑=

Semestr 3:

Blok Grupa nazwa ECTS Wykłady Ćwiczenia Laboratoria Projekt Lekcje komputerowe Suma sylabus
Przedmioty obieralne HS IIObieralne Przedmiot obieralny humanistyczny lub społeczny II 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Coaching i mentoring w systemach HR (ZZL) 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Wybrane zagadnienia teorii organizacji i zarządzania w transporcie 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
 Obieralne dla specjalności anglojęzycznej Occupational health and safety management systems 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
∑=2
Przedmioty obieralne techniczneObieralne Przedmiot obieralny techniczny 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Analiza sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Elektromobilność – modny trend czy konieczna rewolucja 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Podstawy technologii budowy dróg samochodowych 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Systemy zarządzania jakością w transporcie 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Uczenie maszynowe i głębokie w eksploracji danych 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
 Obieralne dla specjalności anglojęzycznej Material flows in logistics systems 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Sustainable Urban Mobility Planning 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Transportation railway systems 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
∑=2
Przedmioty obieralne techniczne w języku obcymObieralne Przedmiot obieralny techniczny w języku obcym 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
   Design methods in logistics and transportation including user experience 2 30 0 0 0 0 30 sylabus
∑=2
Suma semestr: ∑=

Efekty kierunkowe

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Tr2A_W01
Ma przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z kierunkiem studiów Transport, zaawansowaną wiedzę szczegółową z matematyki, obejmującą w szczególności: procesy stochastyczne i ich zastosowania w transporcie oraz analizę statystyczną (w tym m.in badanie regresji i korelacji oraz weryfikację hipotez statystycznych), jak również zastosowanie w transporcie metod modelowania, optymalizacji, analizy systemowej oraz zbiorów rozmytych, teorii masowej obsługi, teorii gier i teorii decyzji.
Efekt Tr2A_W02
Ma przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z kierunkiem Transport, ogólną wiedzę z zakresu informatyki w zakresie współczesnych technologii i metod programowania wieloplatformowych aplikacji komputerowych wykorzystujących przetwarzanie sieciowe, równoległe i rozproszone.
Efekt Tr2A_W03
Ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu mechaniki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z kierunkiem studiów Transport, w tym wiedzę dotyczącą: podstaw mechaniki analitycznej, układów drgających, układów mechanicznych ograniczonych więzami oraz elementów analizy i syntezy układów dynamicznych stosowanych w technicznych środkach transportu.
Efekt Tr2A_W04
Posiada wiedzę dotyczącą organizowania i planowania ruchu w sieci transportowej, budowy modeli ruchu oraz modeli decyzyjnych organizowania ruchu i współczesnych narzędzi planowania transportu.
Efekt Tr2A_W05
Ma zaawansowaną wiedzę szczegółową dotyczącą pojazdów, infrastruktury oraz systemów transportu lądowego, w tym w szczególności dotyczącą rozwiązań innowacyjnych i perspektywicznych, jak również współczesnych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych w różnych obszarach transportu.
Efekt Tr2A_W06
Posiada przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z kierunkiem studiów Transport zaawansowaną wiedzę szczegółową z zakresu zarządzania i sterowania ruchem dotyczącą w szczególności rozwiązań technicznych, organizacyjnych i metod sterowania, oceny bezpieczeństwa i sprawności ruchu oraz wskaźników oceny efektywności sterowania, jak również zaawansowaną wiedzę szczegółową z zakresu telekomunikacji dotyczącą budowy przewodowych oraz bezprzewodowych sieci teleinformatycznych stosowanych w transporcie oraz protokołów i modeli wykorzystywanych w tych sieciach.
Efekt Tr2A_W07
Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu systemów pomiarowych przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań związanych z kierunkiem studiów Transport, w tym wiedzę dotyczącą: teorii sygnałów oraz ich charakterystyk w dziedzinie czasu i częstotliwości, a także ich przetwarzania cyfrowo-analogowego, doboru czujników i przetworników pomiarowych oraz prawidłowych warunków ich pracy i kalibracji.
Efekt Tr2A_W08
Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych, jak również modele probabilistyczne opisu niezawodności i bezpieczeństwa systemów oraz metody podnoszenia niezawodności obiektów.
Efekt Tr2A_W09
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające i złożone zależności między nimi, stanowiące uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej związanej z wybranym obszarem transportu.
Efekt Tr2A_W10
Zna i rozumie metody, techniki, narzędzia oraz materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu transportu oraz wybranej specjalności.
Efekt Tr2A_W11
Zna i rozumie główne tendencje rozwojowe i najistotniejsze nowe osiągnięcia oraz fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z zakresu dyscypliny naukowej inżynieria lądowa i transport, w szczególności w zakresie: infrastruktury transportu, środków transportu, systemów transportowych i logistyki, kierowania i sterowania ruchem, eksploatacji technicznej, systemów pomiarowych, inteligentnych systemów transportowych.
Efekt Tr2A_W12
Zna i rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne, etyczne oraz inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w obszarze transportu.
Efekt Tr2A_W13
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, jak również posiada wiedzę o prowadzeniu i organizacji badań naukowych.
Efekt Tr2A_W14
Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, w tym także indywidualnej.

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Tr2A_U01
Na potrzeby formułowania i rozwiązywania charakterystycznych dla wybranego obszaru transportu złożonych i nietypowych problemów oraz innowacyjnej realizacji zadań w nieprzewidywalnych warunkach, potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji z nich pochodzących, jak również oceny, krytycznej analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji.
Efekt Tr2A_U02
W rozwiązaniach praktycznych kreowanych w obszarze transportu potrafi uwzględnić ich aspekty prawne, wynikające m.in. z regulacji zawartych w krajowych i branżowych uregulowaniach prawnych, jak również z przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej.
Efekt Tr2A_U03
Przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, a także prostych problemów badawczych dotyczących transportu potrafi wykorzystać metody stochastyczne oraz metody analizy statystycznej, w tym potrafi dokonać oceny i uogólnień zbioru danych oraz weryfikacji hipotezy statystycznej i ocenić dopasowanie rozkładu empirycznego do teoretycznego.
Efekt Tr2A_U04
Przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, a także prostych problemów badawczych dotyczących analizy i projektowania elementów, układów, urządzeń i systemów transportowych potrafi wykorzystać poznane metody optymalizacji w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując, w tym m.in. potrafi uwzględnić jakościowe i formalne kryteria optymalizacji.
Efekt Tr2A_U05
Na potrzeby rozwiązania charakterystycznego dla transportu zadania inżynierskiego, z zakresu programowania aplikacji sieciowej, potrafi dobrać rodzaj architektury i poszczególne komponenty programu oraz dokonać implementacji aplikacji w architekturze kilkuwarstwowej, poprzez integrację interfejsu aplikacji, warstwy logiki biznesowej, usług sieciowych i warstwy danych, z wykorzystaniem współczesnych protokołów sieciowych.
Efekt Tr2A_U06
Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary charakterystyk i symulacje komputerowe, a także ekstrakcję parametrów charakteryzujących elementy, układy, urządzenia i systemy transportowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie transportu i wybranej specjalności, w tym związane z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów i procesów trans¬portowych.
Efekt Tr2A_U07
Przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, a także prostych problemów badawczych w zakresie transportu i wybranej specjalności potrafi uwzględniając również aspekty pozatechniczne zastosować podejście systemowe integrując wiedzę z zakresu kierunku studiów Transport.
Efekt Tr2A_U08
Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie materiałów, elementów, metod projektowania, wytwarzania i eksploatacji do projektowania, budowy i eksploatacji układów, urządzeń i systemów transportowych, w tym potrafi sformułować techniczne oraz pozatechniczne kryteria oceny infrastruktury, środków, systemów, urządzeń, układów i obiektów transportu m.in. ze względu na: efektywność, bezpieczeństwo, energooszczędność i ochronę środowiska.
Efekt Tr2A_U09
Używając właściwych metod potrafi badać układy o różnorodnych strukturach niezawodnościowych oraz złożone procesy eksploatacji, jak również uwzględniając wyniki eksperymentalne potrafi ocenić niezawodność i bezpieczeństwa systemów.
Efekt Tr2A_U10
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację oraz konfigurować urządzenia komunikacyjne w lokalnych i rozległych sieciach teleinformatycznych, również z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
Efekt Tr2A_U11
Potrafi zapisać formalnie model decyzyjny organizowania ruchu w sieci transportowej wg zasady równych kosztów średnich i wg równych kosztów krańcowych oraz dokonać wielokryterialnego wyboru wariantu rozwoju systemu transportowego, a także opracować i zaimplementować czterostopniowy model ruchu.
Efekt Tr2A_U12
Potrafi rozwiązać zadania dynamiki układów drgających, dokonać jakościowej i ilościowej analizy dynamicznych układów drgających oraz modelować układy mechaniczne.
Efekt Tr2A_U13
Potrafi dokonać krytycznej analizy oraz oceny istniejących rozwiązań technicznych dotyczących transportu lub wybranej specjalności oraz zaproponować ich ulepszenia, w tym potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań projektowych i modeli elementów, układów i systemów transportowych.
Efekt Tr2A_U14
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację charakterystycznych dla transportu oraz wybranej specjalności złożonych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym etyczne oraz oddziaływania na otoczenie.
Efekt Tr2A_U15
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich typowych dla transportu i wybranej specjalności oraz je rozwiązywać z zastosowaniem metod analitycznych, symulacyjnych i eksperymentalnych.
Efekt Tr2A_U16
Potrafi ocenić przydatność i dostrzec ograniczenia metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu lub wybranej specjalności.
Efekt Tr2A_U17
Potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, także uwzględniającą aspekty pozatechniczne, zaprojektować z uwzględnieniem kryteriów techniczno-ekonomicznych charakterystyczne dla transportu i wybranej specjalności złożone urządzenie, obiekt, system, usługę lub proces, w tym rozwiązywać zadanie nietypowe oraz zadanie zawierające komponent badawczy, używając właściwych metod, technik, narzędzi i materiałów, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe metody, techniki i narzędzia.
Efekt Tr2A_U18
Przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, a także prostych problemów badawczych dotyczących transportu potrafi dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich.
Efekt Tr2A_U19
Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców oraz prowadzić debatę.
Efekt Tr2A_U20
Potrafi kierować pracą zespołu oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach.
Efekt Tr2A_U21
Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Efekt Tr2A_U22
Potrafi posługiwać się wybranym językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią dotyczącą transportu, w tym potrafi posługiwać się tym językiem w stopniu wystarczającym do porozumiewania się w sprawach zawodowych, czytania ze zrozumieniem fachowej literatury transportu, a także przygotowania i wygłoszenia krótkiej prezentacji na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego w obszarze transportu.

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Tr2A_K01
Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści oraz własnej wiedzy.
Efekt Tr2A_K02
Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w szczególności dotyczących transportu, a także zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem tych problemów.
Efekt Tr2A_K03
Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego oraz inicjowania działania na rzecz interesu publicznego.
Efekt Tr2A_K04
Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, w szczególności w zakresie rozwiązywania problemów dotyczących transportu.
Efekt Tr2A_K05
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w obszarze transportu, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania jego etosu, jak również przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad.