Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Mechatronika | Wydział Mechatroniki | 2011/2012 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Mechatronika | Prodziekan Wydziału Mechatroniki PW ds. nauczania – dr inż. Maciej Bodnicki, m.bodnicki@mchtr.pw.edu.pl, 2348456 |
Cele:
Zgodnie ze standardem kierunku MECHATRONIKA absolwenci studiów posiadają podstawową wiedzę z zakresu mechaniki, budowy i eksploatacji maszyn, elektroniki, informatyki, automatyki i robotyki oraz sterowania. Posiadają umiejętności integracji tej wiedzy przy projektowaniu, wytwarzaniu i eksploatacji produktów oraz analizy produktów w ich otoczeniu. Absolwenci są przygotowani do uczestniczenia w interdyscyplinarnych zespołach rozwiązujących problemy związane z: konstrukcją; wytwarzaniem; sprzedażą; eksploatacją; serwisowaniem i diagnozowaniem układów mechatronicznych oraz maszyn i urządzeń, w których one występują. Absolwenci studiów znają język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz posiadają umiejętności posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu kierunku kształcenia. Absolwenci są przygotowani do pracy w: przemyśle wytwarzającym układy mechatroniczne – elektromaszynowym, motoryzacyjnym, sprzętu gospodarstwa domowego, lotniczym, obrabiarkowym; przemyśle oraz innych placówkach eksploatujących i serwisujących układy mechatroniczne oraz maszyny i urządzenia, w których są one zastosowane. Absolwenci są przygotowani do podjęcia studiów drugiego stopnia. Na Wydziale Mechatroniki PW w ramach kierunku Mechatronika oferowanych jest 7 specjalności studiów I stopnia, z możliwością kontynuacji studiów na II stopniu. Inżynieria Fotoniczna (I) jest specjalnością interdyscyplinarną łączącą fizykę i matematykę stosowaną z problemami technicznymi w dziedzinie projektowania i wytwarzania przyrządów optycznych oraz optycznych i fotonicznych metod pomiaru i przetwarzania informacji. Celem kształcenia jest przygotowanie specjalistów w zakresie budowy systemów fotonicznych o skrajnie dużych dokładnościach pomiarowych metodami interferencyjnymi i holograficznymi, automatyzacji pomiarów, budowy systemów automatycznego rozpoznawania obrazów (widzenie maszynowe), aparatury kosmicznej, medycznej, ochrony środowiska, budowy i badań sprzętu optycznego i optoelektronicznego (w tym MEMS i MOEMS), itp. Otrzymane wykształcenie predysponuje również absolwentów do samodzielnej pracy badawczej i naukowej. Specjalność Inżynieria Jakości (I i II stopień) obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem i stosowaniem przyrządów i systemów pomiarowych w procesach sterowania jakością produkcji oraz badania jakości wyrobów. Studenci poznają metody pomiarów różnych wielkości fizycznych jak: długości, kąty, ciśnienia, masy, siły, temperatury i natężenia przepływu, a także sposoby akwizycji i przetwarzania danych w cyfrowych systemach pomiarowych. Absolwenci tej specjalności są specjalistami w zakresie projektowania przyrządów i systemów pomiarowych, a także systemów jakości zgodnych z wymaganiami norm europejskich. Studenci specjalności Inżynieria Wytwarzania Wyrobów Mechatronicznych (I i II stopień) otrzymują przygotowanie teoretyczne i praktyczne do stosowania nowych zdobyczy nauki i techniki, do tworzenia i użytkowania nowoczesnych urządzeń precyzyjnych i elektronicznych. Przedmioty specjalistyczne obejmują podstawy konstrukcji, zaawansowane technologie, projektowanie urządzeń technologicznych oraz problemy zarządzania jakością i niezawodnością precyzyjnych wyrobów mechaniczno - elektronicznych. Absolwenci specjalności znajdują zatrudnienie w biurach projektowych i firmach projektujących urządzenia precyzyjne i elektroniczne oraz oprzyrządowanie niezbędne do realizacji tych procesów. Celem kształcenia na specjalności Mikromechanika (I i II stopień) jest przygotowanie studentów do projektowania urządzeń mechatronicznych i rozwiązywania złożonych, interdyscyplinarnych problemów projektowo-konstrukcyjnych. Posiadają oni niezbędną praktyczną wiedzę na temat metod i narzędzi projektowania komputerowego, sterowania mikroprocesorowego, napędów i urządzeń wykonawczych oraz sensoryki urządzeń. Absolwenci są przygotowani do projektowania i eksploatacji urządzeń precyzyjnych i drobnych, układów napędowych do precyzyjnego pozycjonowania, sprzętu biomechanicznego (np. stabilizatorów ortopedycznych), urządzeń komputerowych i multimedialnych, automatów użytkowych oraz zespołów urządzeń mechanizacji, automatyzacji i robotyzacji procesów technologicznych przemysłu precyzyjnego i elektronicznego. Specjalność Sensory i Systemy Pomiarowe (I i II stopień) łączy fizykę i matematykę stosowaną z mechaniką, elektroniką, automatyką i metrologią. Przygotowuje studentów do projektowania przetworników, czujników i systemów do pomiaru ciśnienia, masy, siły, temperatury, natężenia przepływu, metod i urządzeń kontrolnych do rozpoznawania wad obiektów na podstawie sygnałów przetworników wiroprądowych, opracowania nowych metod pomiarowych, prowadzenia analizy dokładności pomiarów, a także projektowania systemów pomiarowych i automatyzacji procesów związanych z technikami wytwarzania przemysłowego. Specjalność Techniki multimedialne (I i II stopień) kształci w zakresie budowy i eksploatacji środków audiowizualnych, projektowania wyposażenia technicznego studiów radiowych i telewizyjnych, sal dydaktycznych i konferencyjnych, wyposażenia planu filmowego itp. Podstawą programu nauczania jest informatyka, konstrukcja, technologia, metrologia i automatyka – ukierunkowane na budowę i eksploatację sprzętu do realizacji zadań multimedialnych. Absolwent tej specjalności otrzymuje dodatkowe wykształcenie humanistyczne obejmujące problematykę twórczości artystycznej, zagadnienia historii kultury i sztuki, podstawy psychologii a w pracy zawodowej współdziała z osobami ze środowisk artystycznych. Specjalność Urządzenia Elektromedyczne (I stopień – dla absolwentów przeznaczone są studia II stopnia kierunku Inżynieria Biomedyczna) ma charakter interdyscyplinarny łączący biologię, medycynę i technikę. Jej istotą jest stosowanie techniki w specyficznych warunkach kontaktu z żywym organizmem - do jego badania i leczenia lub wspomagania funkcji poszczególnych narządów. Celem kształcenia jest przygotowanie specjalistów w zakresie techniki medycznej obejmującej metody i układy pomiarowe wielkości fizjologicznych, budowę urządzeń diagnostycznych i terapeutycznych, a także nadzór nad ich eksploatacją w warunkach szpitalnych. Absolwenci są przygotowania zarówno do szkolenia personelu i współpracy z lekarzami w zakresie obsługi tych urządzeń, jak i prowadzenia prac nad medycznymi systemami aparaturowymi.
Warunki przyjęć:
Przyjęcie na Wydział Mechatroniki PW: wspólne na kierunki AUTOMATYKA i ROBOTYKA oraz MECHATRONIKA + na podstawie konkursu matur wg Zasad uchwalanych przez Senat PW na dany rok akademicki. Wybór kierunku po II semestrze studiów na podstawie rankingu (średnia ważona z semestrów I-III)
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HES | HES | PODSTAWY GOSPODARKI RYNKOWEJ | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Grafika inżynierska I | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
Matematyka I | 10 | 45 | 60 | 0 | 0 | 0 | 105 | sylabus | ||
Materiałoznawstwo | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus | ||
Podstawy metrologii | 5 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus | ||
Propedeutyka informatyki | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus | ||
Zasady programowania strukturalnego I | 5 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus | ||
∑=28 | ||||||||||
Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑=30 | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Obieralne | Obieralne | Podstawy techniki fotograficznej | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Fizyka I | 6 | 45 | 30 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
Grafika inżynierska II | 3 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus | ||
Matematyka II | 6 | 30 | 45 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus | ||
Mechanika | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus | ||
Podstawy Technik Wytwarzania cz.I | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus | ||
Wstęp do technik komputerowych | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus | ||
Zasady programowania strukturalnego II | 3 | 0 | 0 | 0 | 15 | 0 | 15 | sylabus | ||
∑=28 | ||||||||||
Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑=30 | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Elektronika I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
Elektrotechnika I | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus | ||
Fizyka II | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus | ||
Matematyka III | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus | ||
Miernictwo elektryczne | 3 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus | ||
Podstawy konstrukcji urządzeń precyzyjnych I | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus | ||
Podstawy Technik Wytwarzania cz.II | 4 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus | ||
WYTRZYMAŁOŚĆ MATERIAŁÓW | 5 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus | ||
∑=26 | ||||||||||
Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑=30 | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | HES | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Obieralne | Obieralne | Nieniszczące badania obiektów dziedzictwa kulturowego | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Elektronika 2 | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
Elektrotechnika II | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus | ||
Metrologia techniczna | 3 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus | ||
Optomechatronika | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus | ||
Podstawy automatyki I | 5 | 45 | 15 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus | ||
Podstawy konstrukcji urządzeń precyzyjnych II | 5 | 30 | 15 | 0 | 15 | 0 | 60 | sylabus | ||
∑=22 | ||||||||||
Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑=30 | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Inżynieria Fotoniczna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Inżynieria Jakości
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Inżynieria wytwarzania wyrobów mechatronicznych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Mikromechanika
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Sensory i systemy pomiarowe
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Techniki multimedialne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Urządzenia elektromedyczne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Elektronika 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
Podstawy automatyki II | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus | ||
Podstawy mechaniki płynów | 3 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus | ||
Robotyka | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus | ||
Zarządzanie jakością | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus | ||
∑=14 | ||||||||||
Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑=18 | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Inżynieria Fotoniczna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Inżynieria Jakości
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Inżynieria wytwarzania wyrobów mechatronicznych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Mikromechanika
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Sensory i systemy pomiarowe
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Techniki multimedialne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Urządzenia elektromedyczne
(Rozwiń)
|
||||||||||
HES | HES | HES | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Kierunkowe | Obieralne | Przedmioty obieralne | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
Badania nieniszczące | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus | ||
Wprowadzenie do MES i systemu ANSYS | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus | ||
∑=2 | ||||||||||
Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | Wychowanie Fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑=4 | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Inżynieria Fotoniczna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Inżynieria Jakości
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Inżynieria wytwarzania wyrobów mechatronicznych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Mikromechanika
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Sensory i systemy pomiarowe
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Techniki multimedialne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Specjalność: Urządzenia elektromedyczne
(Rozwiń)
|
||||||||||
Kierunkowe | Obieralne | Systemy DCS | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
Obowiązkowe | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus | |
Seminarium dyplomowe | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus | ||
∑=19 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑=19 |