- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie i symulacja
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. / Waldemar Kurowski / profesor nadzwyczajny
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- IMK92/2
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie z rodzajami modeli systemów technicznych, zasadami budowy modeli oraz symulacją komputerową.
- Treści kształcenia:
- W - Filozoficzne podstawy modelowania: pojęcie modelu, modelowanie systemów technicznych, modele formalne. Zasady budowania modeli fizycznych. Modele matematyczne systemów technicznych. Modelowanie systemów mechanicznych dla potrzeb kinematyki, dynamiki, modelowanie systemów elektrycznych. Zasady i metody identyfikacji modeli matematycznych. Modele statystyczne. Podstawy symulacji komputerowej. Przykłady symulacji wynikami badań polowych i laboratoryjnych.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie kolokwium przeprowadzanego na ostatnich zajęciach w semestrze.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Gutenbaum J., Modelowanie matematyczne systemów, Exit, 2003
2. Jankowscy J. i M., Przegląd metod i algorytmów numerycznych, cz. 1 i 2, WNT, Warszawa 1981,
3. Kondratowicz L., Modelowanie symulacyjne systemów, WNT, Warszawa 1978,
4. Powierża L., Zarys inżynierii systemów bioagrotechnicznych, Część I. Podstawy, Wyd. ITE Radom - Płock 1997.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się