- Nazwa przedmiotu:
- Systemy radiokomunikacyjne
- Koordynator przedmiotu:
- Łukasz MAKSYMIUK
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- SRKO
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład -30,
przygotowanie do projektu - zajęcia projektowe - 5,
przygotowanie do wykładu - 5,
realizacja projektu - 45,
przygotowanie do kolokwiów - 30,
laboratorium - 15,
przygotowanie do laboratoriów - 5,
RAZEM - 135
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład, przygotowanie do projektu (zajęcia projektowe), laboratoria 50- ECTS 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Realizacja projektu - 45, przygotowanie do projektu 5, laboratoria 15, przygotowanie do laboratoriów 5; razem 70, ECTS 3
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- PR, SYMSE, PTC
- Limit liczby studentów:
- 36
- Cel przedmiotu:
- Cele przedmiotu są następujące:
- zapoznanie studentów z nowoczesnymi systemami radiokomunikacyjnymi, w tym pokazanie ich ewolucji oraz trendów obserwowalnych we współczesnej radiokomunikacji,
- pokazanie cech wspólnych oraz zasadniczych różnic różnych systemów radiokomunikacyjnych (systemy dostępowe lokalne, systemy komórkowe, systemy typu radiolinia, itp.),
- zwrócenie uwagi na nowinki i trendy widoczne we współczesnej radiokomunikacji,
Poza tym celem przedmiotu jest rozwinięcie pewnych umiejętności praktycznych:
- umiejętność obliczenia bilansu mocy łącza radiowego,
- zbudowanie modelu symulacyjnego systemu CDMA (napisanie programu - projekt),
- zapoznanie się z wybranymi zagadnieniami na ćwiczeniach laboratoryjnych (dokonanie pomiarów pewnych wartości, obserwacja przebiegów na oscyloskopie, itp.).
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
1. Ogólny wstęp mający na celu również przypomnienie i usystematyzowanie podstawowych zagadnień związanych z radiokomunikacją: wyprowadzenie równania Friisa, przypomnienie podstawowych parametrów anten i związanych z nimi zależności matematycznych, tłumienie sygnału w wolne przestrzeni, propagacja wielotorowa, itp. (2h).
2. Omówienie techniki CDMA - kody, ortogonalność kodów, korelacja, odbiór - 2h
3. Omówienie technik MIMO i OFDM niezależnie od omawianych systemów (ogólnie) - 4h.
4. Omówienie następujących systemów radiokomunikacyjnych w ramach wykładu:
+ systemy komórkowe (GSM, UMTS, w tym HSPA i LTE) - (4h)
+ system WiMAX IEEE 802.16 - w wersji "fixed" i mobilnej (4h)
+ radiowe linie horyzontalne (radio linie) - (4h)
+ systemy satelitarne - (4h)
+ systemy radiokomunikacji lokalnej (na przykładzie 802.11 oraz Bluetooth) (4 h).
5. Podsumowanie: wspólne elementy systemów radiokomunikacyjnych, cechy charakterystyczne dla poszczególnych (komórkowe, lokalne, radiolinie) - 2h.
Projekt:
1. bilans mocy łącza radiowego (na przykładzie bilansu łącza w systemie UMTS),
- model propagacyjny Okumura-Hata,
2. Symulator systemu CDMA - napisanie symulatora, wykonanie badań, napisanie sprawozdania.
Dla studentów prowadzone są zajęcia projektowe z podziałem na grupy.
Laboratorium:
1. Kody pseudo-przypadkowe
2. Transmisja wielotorowa
3. Radar nawigacyjny
4. Odbiór sygnałów z satelity
- Metody oceny:
- Ocena końcowa z przedmiotu jest składnikiem kilku komponentów:
- laboratorium - 10%,
- projekt - 30 %,
- kolokwia - 60%.
Laboratorium składa się z 4 ćwiczeń.
Projekt realizowany jest przez studentów w grupach 2-3 osobowych i oceniany w skali punktowej. Składa się z dwóch zadań: bilansu mocy łącza UMTS oraz symulatora systemu CDMA (trzeba samodzielnie stworzyć, wykonać serię badań {dane przez prowadzącego}, a następnie napisać sprawozdanie). Grupy projektowe mają zróżnicowane dane wejściowe do projektu, co powoduję, że wykonują projekt w obrębie grup (każda grupa ma nieco inny projekt).
Kolokwia mają formę pisemną, jedno odbywa się w połowie semestru, drugie na ostatnim wykładzie. Poprawa ma formę ustną. Kolokwia mają postać mieszaną, składają się z testu wyboru, 2-3 pytań otwartych i zadania obliczeniowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- - Z. Czekała: Parada radarów, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 1999,
- K. Holejko: Radiokomunikacja mikrofalowa anteny i propagacja mikrofal, POMOCE DYDAKTYCZNE, Zeszyt 46,
- M. Rasiukiewicz, A. Leśnicki: Podstawy systemów horyzontalnych linii radiowych, WKiŁ, Warszawa 1983,
- W. Hołubowicz, M. Szwabe: Systemy radiowe z rozpraszaniem widma, CDMA,
- K. Wesołowski: Systemy radiokomunikacji ruchomej, WKiŁ, Warszawa,
- J. Kołakowski, M. Cichocki: UMTS system telefonii komórkowej trzeciej generacji
- J. Szóstka: Mikrofale, WKiŁ, Warszawa 2006
- Witryna www przedmiotu:
- http://ztso.tele.pw.edu.pl/~maksymiuk/SRKO/
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt SRKO_W01
- Wykonać obliczenia bilansu mocy łącza radiowego
Weryfikacja: Zadanie projektowe nr 2; zadanie obliczeniowe na kolokwium nr 2
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W05, K_W08, K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W07
- Efekt SRKO_W02
- Przygotowanie sprawozdania z wykonanego projektu - opis przeprowadzonych badań
Weryfikacja: Ocena z projektu (punktowa), rozmowa z osobami wykonującymi projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W05, K_W08, K_W09, K_W10, K_W11, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W05
- Efekt SRKO_W03
- Napisanie symulatora uproszczonego systemu radiowego wykorzystującego CDMA
Weryfikacja: Ocena z projektu (punktowa), rozmowa z osobami wykonującymi projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W06, K_W08, K_W09, K_W10, K_W11, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt SRKO_W04
- Opisać i wyjaśnić działanie następujących technik radiokomunikacyjnych: MIMO, CDMA, OFDM
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2 - pytania testowe i otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W06, K_W08, K_W09, K_W10, K_W11, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt SRKO_W05
- Opisać podstawowe zagadnienia związane z następującymi systemami radiokomunikacyjnymi: GSM, UMTS, WiMax, 802.11 (WiFi), Bluetooh, radiolinie, systemy satelitarne
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2 - pytania testowe i otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W08, K_W09, K_W10, K_W11, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt SRKO_W06
- Wymienić i omówić podstawowe komponenty systemów radiokomunikacyjnych - scharakteryzować
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2 - pytania testowe i otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W08, K_W09, K_W10, K_W11, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt SRKO_U01
- Wykonać obliczenia bilansu mocy łącza radiowego
Weryfikacja: Zadanie projektowe nr 2; zadanie obliczeniowe na kolokwium nr 2
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U09, K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U03
- Efekt SRKO_U02
- Przygotowanie sprawozdania z wykonanego projektu - opis przeprowadzonych badań
Weryfikacja: Ocena z projektu (punktowa), rozmowa z osobami wykonującymi projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U09, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt SRKO_U03
- Napisanie symulatora uproszczonego systemu radiowego wykorzystującego CDMA
Weryfikacja: Ocena z projektu (punktowa), rozmowa z osobami wykonującymi projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U06, K_U07, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13
- Efekt SRKO_U04
- Opisać i wyjaśnić działanie następujących technik radiokomunikacyjnych: MIMO, CDMA, OFDM
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2 - pytania testowe i otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U06
- Efekt SRKO_U05
- Opisać podstawowe zagadnienia związane z następującymi systemami radiokomunikacyjnymi: GSM, UMTS, WiMax, 802.11 (WiFi), Bluetooh, radiolinie, systemy satelitarne
Weryfikacja: kolokwium 1 i 2 - pytania testowe i otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt SRKO_K01
- Przygotowanie sprawozdania z wykonanego projektu - opis przeprowadzonych badań
Weryfikacja: Ocena z projektu (punktowa), rozmowa z osobami wykonującymi projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05
- Efekt SRKO_K02
- Napisanie symulatora uproszczonego systemu radiowego wykorzystującego CDMA
Weryfikacja: Ocena z projektu (punktowa), rozmowa z osobami wykonującymi projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05