Nazwa przedmiotu:
Technika ruchu kolejowego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jarosław Paweł Poznański, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP509
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Obliczanie punktów ECTS: wykład 15; ćwiczenia audytoryjne 30; zapoznanie z literaturą 20; przygotowanie do zaliczenia 15; konsultacje 10; RAZEM 90 godz = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Obliczanie punktów ECTS: wykład 15; ćwiczenia audytoryjne 30; konsultacje 10; RAZEM 55 godz = 2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza w zakresie systemów transportowych oraz podstaw inżynierii ruchu
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności pozwalających na wykorzystanie środków technicznych do realizacji przemieszczania osób i ładunków w transporcie kolejowym.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Linie kolejowe i ich elementy składowe. Posterunki ruchu – rodzaje i spełniane funkcje. Posterunki techniczne na stacjach. Urządzenia na posterunkach ruchu, podział torów. Kolejowe pojazdy szynowe. Definicja i podział pociągów. Zasady prowadzenia ruchu pociągów na szlakach i stacjach za pomocą różnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Rozkład jazdy pociągów i jego podstawowe elementy. Wykres ruchu pociągów i jego rodzaje. Elementy wykresu ruchu pociągów i zasady ich obliczania. Konstruowanie wykresu ruchu pociągów. Zdolność przepustowa linii i procedura jej obliczania. Zdolność przepustowa linii przy zastosowaniu wykresu równoległego. Zdolność przepustowa linii przy zastosowaniu wykresu nierównoległego oraz niewielkim oraz dużym spektrum prędkości pociągów. Zdolność przepustowa stacji i procedura jej obliczania. Zdolność przepustowa węzłów torowych oraz grup torów. Sposoby zwiększania zdolności przepustowej linii: organizacyjne, inwestycyjne i doraźne. Zdolność przewozowa linii kolejowych. Mierniki oceny jakości wykresów ruchu pociągów oraz mierniki oceny jakości ruchu pociągów. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Sygnalizacja na kolei: sygnały na semaforach, sygnał zastępczy, sygnały na tarczach ostrzegawczych, sygnały powtarzające, sygnały przy manewrach, sygnały drogowe, sygnały na taborze, sygnały alarmowe. Przyjmowanie i wyprawianie pociągów na stacjach, przy różnym poziomie wyposażenia posterunków w urządzenia sterowania ruchem. Sposoby prowadzenia ruchu pociągów na szlakach: zapowiadanie telefoniczne, blokada półsamoczynna, samoczynna blokada liniowa. Szczególne sposoby przyjmowania i wyprawiania pociągów ze stacji: bez podania sygnału zezwalającego, nieprawidłowości przy podawaniu sygnałów na semaforze, zatrzymanie pociągu nieprzewidziane w rozkładzie jazdy, stosowanie środków pomocniczych, regulowanie ruchu pociągów. Zastosowanie nowoczesnej techniki komputerowej przy prowadzeniu ruchu pociągów. Postępowanie w razie szczególny wydarzeń, zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i wypadków kolejowych.
Metody oceny:
wykład - 2 kolokwia podsumowujące, ćwiczenia audytoryjne - kolokwia formujące, realizacja zadań projektowych
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Nowosielski L.: Organizacja przewozów kolejowych. Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1999. Ie – 1 Instrukcja sygnalizacji na PLK. PKP Polskie Linie Kolejowe, Warszawa 2007. 2. Ir – 1 Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów na PLK. PKP Polskie Linie Kolejowe, Warszawa 2007.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Posiada wiedzę o elementach składowych linii kolejowych, posterunkach ruchu oraz ich wyposażeniu technicznym
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_02
Zna sposoby prowadzenia ruchu kolejowego przy różnym poziomie wyposażenia w urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Rozumie idee konstruowania wykresu ruch pociągów, zna metody obliczania zdolności przepustowej: linii i stacji kolejowych oraz węzłów torowych
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte; ćwiczenia: ocena realizacji zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_03
Zna podstawowe mierniki do oceny jakości ruchu kolejowego
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi prawidłowo odczytać informacje, które są przekazywane przez sygnalizację kolejową
Weryfikacja: Ćwiczenia: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U02, Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U07
Efekt U_02
Potrafi stosować zasady potrzebne do prowadzenia ruchu kolejowego
Weryfikacja: Ćwiczenia: ocena realizacji zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U15, Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11, T1A_U14