- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy programowania
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Marcin Ścibisz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Technologie informatyczne
- Kod przedmiotu:
- POPRO
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe 30h; przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 15h; czas poza laboratorium 30h; przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 15h. Razem 90h = 3 ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny kontaktowe 30h. Razem 45h = 1.5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 15h; zajęcia laboratoryjne 15h; czas poza laboratorium 30h. Razem 60h = 2 ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Słowa kluczowe
argument, definicja, deklaracja, dziedziczenie, instrukcja, interfejs, interpreter, język programowania, klasa, kod pośredni, kod wynikowy, kod źródłowy, kompilator, konstruktor, metoda, obiekt, operacja WE-WY, operator, parametr, plik, polimorfizm, priorytet operatorów, program, programowanie, programowanie obiektowe, rekurencja, stała, strumień, tablica, translacja, właściwość, wyjątek, wyrażenie, zdarzenie, zmienna.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw programowania w języku wyższego poziomu z położeniem nacisku na programowanie zorientowane obiektowo w zakresie implementacji typowych struktur danych oraz budową, analizą i testowaniem algorytmów ich przetwarzania. Poznanie środowiska programowania, procesu edycji kodu źródłowego, kompilacji i usuwania błędów.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1 Wprowadzenie doprogramowania
2. Wprowadzenie do języka Java.
3. Proste typy danych.
4. Wyrażenie i operatory.
5. Instrukcje sterujące.
6. Złożone typy danych – łańcuchy.
7. Złożone typy danych – tablice jednowymiarowe.
8. Złożone typy danych – tablice wielowymiarowe.
9. Programowanie obiektowe w języku Java.
10. Tworzenie własnych klas.
11. Dziedziczenie.
12. Interfejsy i klasy wewnętrzne.
13. Wyjątki i obsługa błędów.
14. Strumienie i pliki.
15. Strumienie obiektów.
Laboratorium
1. Środowisko programowania w języku Java.
2. Proste typy danych.
3. Wyrażenia i operatory.
4. Instrukcje sterujące warunkowe.
5. Instrukcje sterujące iteracyjne.
6. Złożone typy danych – łańcuchy.
7. Złożone typy danych – tablice jednowymiarowe.
8. Złożone typy danych – tablice wielowymiarowe.
9. Programowanie obiektowe w języku Java.
10 Tworzenie własnych klas.
11. Dziedziczenie.
12. Interfejsy i klasy wewnętrzne.
13. Wyjątki i obsługa błędów.
14. Strumienie i pliki.
15. Strumienie obiektów.
- Metody oceny:
- Wykład - zaliczenie na podstawie pracy kontrolnej wykonywanej w formie pisemnej na zajęciach wykładowych.
Laboratorium - zaliczenie na podstawie dwóch prac kontrolnych wykonywanych podczas zajęć laboratoryjnych w formie praktycznej realizacji zadań programistycznych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Horstmann C.S., Cornell G. - Java. Podstawy, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008
Eckel B. – Thinking in Java, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006
Schildt H. - Java. Kompendium programisty, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Wpisz opis
- Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu programowania w języku wyższego poziomu z położeniem nacisku na programowanie zorientowane obiektowo.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Wpisz opis
- Potrafi rozwiązać problemy z użyciem wzorca programowania zorientowanego obiektowo (klasy, metody, dziedziczenie), samodzielnie tworzyć, uruchamiać i testować programy w języku Java z wykorzystaniem zintegrowanego środowiska programistycznego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: