Nazwa przedmiotu:
Podstawy programowania
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Marcin Ścibisz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Technologie informatyczne
Kod przedmiotu:
POPRO
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny kontaktowe 30h; przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 15h; czas poza laboratorium 30h; przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 15h. Razem 90h = 3 ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny kontaktowe 30h. Razem 45h = 1.5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 15h; zajęcia laboratoryjne 15h; czas poza laboratorium 30h. Razem 60h = 2 ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Słowa kluczowe argument, definicja, deklaracja, dziedziczenie, instrukcja, interfejs, interpreter, język programowania, klasa, kod pośredni, kod wynikowy, kod źródłowy, kompilator, konstruktor, metoda, obiekt, operacja WE-WY, operator, parametr, plik, polimorfizm, priorytet operatorów, program, programowanie, programowanie obiektowe, rekurencja, stała, strumień, tablica, translacja, właściwość, wyjątek, wyrażenie, zdarzenie, zmienna.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw programowania w języku wyższego poziomu z położeniem nacisku na programowanie zorientowane obiektowo w zakresie implementacji typowych struktur danych oraz budową, analizą i testowaniem algorytmów ich przetwarzania. Poznanie środowiska programowania, procesu edycji kodu źródłowego, kompilacji i usuwania błędów.
Treści kształcenia:
Wykład: 1 Wprowadzenie doprogramowania 2. Wprowadzenie do języka Java. 3. Proste typy danych. 4. Wyrażenie i operatory. 5. Instrukcje sterujące. 6. Złożone typy danych – łańcuchy. 7. Złożone typy danych – tablice jednowymiarowe. 8. Złożone typy danych – tablice wielowymiarowe. 9. Programowanie obiektowe w języku Java. 10. Tworzenie własnych klas. 11. Dziedziczenie. 12. Interfejsy i klasy wewnętrzne. 13. Wyjątki i obsługa błędów. 14. Strumienie i pliki. 15. Strumienie obiektów. Laboratorium 1. Środowisko programowania w języku Java. 2. Proste typy danych. 3. Wyrażenia i operatory. 4. Instrukcje sterujące warunkowe. 5. Instrukcje sterujące iteracyjne. 6. Złożone typy danych – łańcuchy. 7. Złożone typy danych – tablice jednowymiarowe. 8. Złożone typy danych – tablice wielowymiarowe. 9. Programowanie obiektowe w języku Java. 10 Tworzenie własnych klas. 11. Dziedziczenie. 12. Interfejsy i klasy wewnętrzne. 13. Wyjątki i obsługa błędów. 14. Strumienie i pliki. 15. Strumienie obiektów.
Metody oceny:
Wykład - zaliczenie na podstawie pracy kontrolnej wykonywanej w formie pisemnej na zajęciach wykładowych. Laboratorium - zaliczenie na podstawie dwóch prac kontrolnych wykonywanych podczas zajęć laboratoryjnych w formie praktycznej realizacji zadań programistycznych.
Egzamin:
tak
Literatura:
Horstmann C.S., Cornell G. - Java. Podstawy, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008 Eckel B. – Thinking in Java, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006 Schildt H. - Java. Kompendium programisty, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005
Witryna www przedmiotu:
www.electurer.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu programowania w języku wyższego poziomu z położeniem nacisku na programowanie zorientowane obiektowo.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Potrafi rozwiązać problemy z użyciem wzorca programowania zorientowanego obiektowo (klasy, metody, dziedziczenie), samodzielnie tworzyć, uruchamiać i testować programy w języku Java z wykorzystaniem zintegrowanego środowiska programistycznego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: