- Nazwa przedmiotu:
- Programowanie obiektowe (JAVA).
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. K. Mikołajczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Umiejętność użytkowania komputerów.
Umiejętność algorytmizacji problemów programistycznych.
Znajomość podstaw programowania strukturalnego.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Znajomość programowania obiektowego. Umiejętność programowania w Javie.
- Treści kształcenia:
- Teści wykładu:
Cechy programowania obiektowego - Klasy i obiekty. Hermetyzacja, dziedziczenie, polimorfizm. Definiowanie typów.
Elementy klas - Pola, konstruktory, destruktory, metody i funkcje statyczne.
Język Java – wprowadzenie - Maszyna wirtualna. Aplety i aplikacje (programy lokalne). Moduły i pakiety.
Składnia języka Java - Typy proste. Instrukcje sterujące i operatory. Klasy, klasy abstrakcyjne, interfejsy. Typy kopertowe.
Operacje wejścia / wyjścia - Pojęcie strumieni wejścia / wyjścia. Wbudowane pakiety klas do obsługi strumieni i ich powiązanie z systemem plików.
Wyjątki i ich obsługa - Przechwytwanie, deklarowanie i konstruowanie wyjątków. Zastosowanie do obsługi błędów i sterowania programami obiektowymi.
Interfejs użytkownika - Modele obsługi zdarzeń. Delegowana obsługa zdarzeń. Zastosowanie obiektowych, platformowo niezależnych bibliotek języka Java do konstruowania interfejsu użytkownika.
Programowanie rozproszone - Obiektowe programowanie rozproszone z wykorzystaniem wątków. Zasady konstruowania złożonych programów obiektowo zorientowanych.
Treści laboratorium:
Środowisko programistyczne JBuilder - Zapoznanie ze środowiskiem programistycznym dla języka Java. Edytor, debuger, monitor zmiennych. Tworzenie projektu.
Składnia języka Java - Klasy, pola, metody - deklarowanie. Aplikacje i aplety – wymagania formalne i dostęp do zasobów lokalnych komputera.
Interfejs użytkownika 1 - Obiektowa realizacja obsługi okien, myszy i klawiatury. Analiza delegowanego modelu obsługi zdarzeń.
Interfejs użykownika 2 - Komponenty graficznego interfejsu użytkownika: przyciski, listy wyboru, drzewo. Porównanie funkcjonalizmu bibliotek AWT i Swing.
Dostęp do multimediów - Obsługa obrazów i dzwięku – dostęp do plików i zunifikowanych zasobów sieciowych (URL). Podwójne buforowanie grafiki – animacja.
Aplikacja sieciowa 1 - Komunikacja sieciowa: gniazdo, gniazdo strony serwera. Architektura klient / serwer realizowana z wykorzystaniem klas bibliotecznych języka Java.
Aplikacja sieciowa 2 - Komunikator sieciowy realizowany z wykorzystaniem technologii gniazd i wątków.
- Metody oceny:
- Egzamin:
- Literatura:
- S. Potts: Java w zadaniach, Robomatic, Wrocław 2000
B. Eckel: Thinking in Java, Helion, Gliwice 2000
J. Bielecki: Java po C++, Intersoftland, Warszawa 1996
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się