- Nazwa przedmiotu:
- Metody matematyczne w transporcie
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Jacek Skorupski, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMK103
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 120 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 42 godz., przygotowanie się do egzaminu 46 godz., konsultacje 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., konsultacje 5 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Wprowadzenie w problematykę i opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu wykorzystania wybranych metod matematycznych (metod badań operacyjnych) w transporcie.
- Treści kształcenia:
- Treść zajęć:
1. Ogólne wprowadzenie w tematykę przedmiotu (wykład 2 godz.):
a. przedstawienie typowych, realnych problemów decyzyjnych w transporcie,
b. wykazanie konieczności posługiwania się metodami matematycznymi,
c. wykazanie konieczności systemowego i kompleksowego analizowania problemu – analiza systemowa,
d. pojęcie modelu, rodzaje modeli,
e. proces modelowania,
f. pojęcie optymalizacji, konieczność optymalizacji,
g. zadanie optymalizacyjne – istota, sposób formułowania,
h. elementy zadania optymalizacyjnego – funkcja celu, zmienne decyzyjne, ograniczenia,
i. ogólny przegląd zadań i metod optymalizacyjnych – programowanie matematyczne (w tym liniowe - PL), grafy i sieci (GS), zagadnienie Transportowe (ZT), programowanie dynamiczne (PD),
2. Teoria zapasów (TZ) (wykład 4 godz., ćwiczenia 4 godz.)
a. definicje ogólne, zastosowanie TZ – rozwiązywane problemy,
b. deterministyczne modele ekonomicznej wielkości partii (jedno i wielowymiarowe) – wykresy zużycia, modele bez niedoborów, z niedoborami, z upustami cenowymi, z ograniczoną przestrzenią magazynową,
c. deterministyczne modele dynamiczne (ogólne, z funkcją kosztów wklęsłą i wypukłą) – wykorzystanie metod programowania dynamicznego oraz algorytmów specjalnych
d. probabilistyczne modele zapasów (jedno i wieloetapowe, z początkowymi zapasami, z kosztem stałym) – założenia, analiza wartości oczekiwanej zysku, rozwiązania analityczne i graficzne.
e. formułowanie problemu decyzyjnego jako zadania TZ i wybór właściwego modelu (z uwzględnieniem założeń i ograniczeń modeli oraz warunków rzeczywistego problemu decyzyjnego).
3. Zastosowanie teorii gier (TG) w zagadnieniach transportowych (wykład 4 godz., ćwiczenia 2 godz.):
a. podstawowe definicje i pojęcia – gra, gracz, strategia (czysta i mieszana), zbiór informacyjny, wartość gry, rozwiązanie gry, warunki stosowalności TG, klasyfikacja gier,
b. teoria gier niekooperacyjnych – formy zapisu (gry macierzowe, drzewa gry), przykłady gier (klasyczne i transportowe),
c. formułowanie problemu decyzyjnego jako zadania TG i zapis w jednej z postaci, przekształcanie z postaci ekstensywnej do normalnej,
d. metody rozwiązywania gier macierzowych – wyznaczanie punktu siodłowego (interpretacja istoty punktu siodłowego, dyskusja istnienia punktu siodłowego i układu strategii mieszanych w równowadze, zasada minimaksu), metoda eliminacji dominant (wyszukiwanie strategii zdominowanych, sens praktyczny tego procesu), rozwiązanie gry o wymiarach 2x2, graficzne rozwiązanie gry o wymiarach 2xn (wskazanie strategii minimaksowych i maksyminowych), metody postępowania dla gier o większych wymiarach (programowanie matematyczne, symulacja),
e. gry wieloosobowe - gry kooperacyjne (warunki występowania kooperacji, przykłady gier kooperacyjnych – klasyczne i transportowe, modyfikacja strategii równowagi), koalicje dopuszczalne, funkcja charakterystyczna,
f. problem targu i metody jego rozwiązania – równość wypłat, równość użyteczności, maksymalizacja użyteczności, schemat arbitrażowy Nasha, wartość Shapleya.
4. Teoria decyzji (TD) (wykład 2 godz.):
a. gry z naturą – przykłady transportowe, problemy decyzyjne (warunki całkowitej i częściowej niepewności)
b. formułowanie problemu decyzyjnego jako zadania TD, określenie typu i możliwych sposobów zwiększenia zakresu informacji,
c. podejmowanie decyzji w warunkach niepewności – kryteria rozwiązania (Walda, Hurwicza, Savage’a Laplace’a-Bayesa),
d. analiza możliwości zmniejszenia zakresu niepewności.
5. Teoria masowej obsługi (TMO) (wykład 2 godz, ćwiczenia 2 godz.)
a. podstawowe definicje – system masowej obsługi,
b. typy i klasyfikacja systemów masowej obsługi, ich charakterystyki, regulaminy
c. losowe procesy zgłoszeń i obsług
d. równania dynamiki w systemach masowej obsługi – dla węzłów, dla przekrojów
e. wyznaczanie charakterystyk systemów – warunki równowagi, twierdzenie Little’a, współczynnik wykorzystania systemu.
6. Analiza wielokryterialna (AW) (wykład 2 godz., ćwiczenia 2 godz.):
a. ogólna definicja analizy wielokryterialnej, przykłady transportowe,
b. formułowanie problemu decyzyjnego jako zadania AW, hierarchizacja kryteriów, zbiór rozwiązań nie zdominowanych, wagi kryteriów,
c. metody rozwiązania - normalizacja, metoda leksykograficzna, metoda dystansowa, dwureferencyjna procedura interaktywna, superkryterium (ważona funkcja użyteczności), ranking Capelanda,
d. optymalizacja wielokryterialna – podstawowe pojęcie, sposoby definiowania problemów.
7. Programowanie matematyczne (PM) (wykład 2 godz.):
a. przykłady problemów decyzyjnych formułowanych jako zadania PM inne niż PL, konieczność wprowadzania dodatkowych ograniczeń i nieliniowej postaci zależności,
b. pojęcie ekstremum lokalnego i globalnego,
c. programowanie całkowitoliczbowe (PCL) – definiowanie problemu, metody rozwiązywania,
d. programowanie binarne (PB) - definiowanie problemu,
e. problemy NP- trudne,
f. formułowanie problemu decyzyjnego jako zadania PM nieliniowego.
8. Zbiory rozmyte (ZR) (wykład 2 godz.):
a. opis problemów formułowanych w sposób niejednoznaczny i nieprecyzyjny, rodzaje niepewności,
b. podstawowe pojęcia – zbiór rozmyty, funkcja przynależności, rodzaje zbiorów rozmytych, operacje na zbiorach rozmytych,
c. relacje rozmyte i ich właściwości, reguły rozmyte,
d. formułowanie problemów decyzyjnych w transporcie jako zadania ZR,
9. Sztuczne sieci neuronowe, algorytmy mrówkowe i inne inspirowane przyrodą (wykład 2 godz.)
a. definicje ogólne, model sztucznego neuronu, topologia, reguły uczenia sieci, funkcje aktywacji, analogie biologiczne,
b. obszary zastosowań sztucznych sieci neuronowych w problemach decyzyjnych w transporcie – identyfikacja modeli,
c. charakterystyka procesu uczenia, wybrane typy sieci.
10. Sieci Petriego (PN) (wykład 4 godz., ćwiczenia 2 godz.)
a. podstawowe definicje, elementy sieci Petriego – miejsca, tranzycje, łuki, znaczniki, ogólne zasady budowy sieci Petriego,
b. dynamika sieci, rozmieszczenie znaczników, stany sieci,
c. modelowanie procesów ruchowych z wykorzystaniem sieci Petriego - przykłady dla różnych gałęzi transportu,
d. właściwości sieci – żywotność, odwracalność, zatrzaski, pułapki,
e. typy sieci Petriego – uogólnione, stochastyczne, czasowe, kolorowane,
f. formułowanie problemów jako modeli PN, określanie zbioru i grafu osiągalności,
g. analityczne wyznaczanie charakterystyk systemu, interpretacja wyników,
h. symulacyjna analiza procesów ruchowych modelowanych z wykorzystaniem sieci Petriego.
- Metody oceny:
- Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach
Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Kałuski J., Teoria gier, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2002. Burzyński J., Teoria obsługi masowej, AGH Kraków (skrypt). Tyszka T., Analiza decyzyjna i psychologia decyzji, PWN 1996
- Witryna www przedmiotu:
- http://skorupski.waw.pl/mmt
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna podstawowe pojęcia z zakresu modelowania, optymalizacji, analizy systemowej – w odniesieniu do szeroko rozumianych zagadnień transportowych
Weryfikacja: Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W02, Tr2A_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W07, T2A_W01, T2A_W01
- Efekt W_02
- Zna podstawowe modele teorii zapasów, zna podstawowe pojęcia z zakresu zbiorów rozmytych, sztucznych sieci neuronowych i innych metod matematycznych inspirowanych naturą, zna definicje, elementy i zasady modelowania z wykorzystaniem sieci Petriego
Weryfikacja: Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W02, Tr2A_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W07, T2A_W01, T2A_W01
- Efekt W_03
- Zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii gier i teorii zna sposoby analizy i wyznaczania charakterystyk systemów masowej obsługi
Weryfikacja: Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W02, Tr2A_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W07, T2A_W01, T2A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi na podstawie werbalnego opisu sytuacji decyzyjnej zdefiniować formalnie zadanie decyzyjne
Weryfikacja: Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U11, Tr2A_U10, Tr2A_U08, Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U11, T2A_U10, T2A_U09, T2A_U09
- Efekt U_02
- Potrafi na podstawie formalnego sformułowania zadania decyzyjnego w transporcie określić jakie metody matematyczne są właściwe do poszukiwania rozwiązań optymalnych
Weryfikacja: Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U11, Tr2A_U10, Tr2A_U08, Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U11, T2A_U10, T2A_U09, T2A_U09
- Efekt U_03
- Potrafi poszukiwać modyfikacji poznanych algorytmów oraz sposobów doprecyzowania problemu decyzyjnego oraz dodatkowych informacji zmniejszających niepewność decydenta
Weryfikacja: Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach Ocena podsumowująca: egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U11, Tr2A_U10, Tr2A_U08, Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U11, T2A_U10, T2A_U09, T2A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Rozumie potrzebę patrzenia na rzeczywiste zadania stające przed inżynierem transportu jak na problemy decyzyjne, dostrzega potrzebę poszukiwania rozwiązań lepszych od intuicyjnych
Weryfikacja: Ocena formująca i podsumowująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K02, Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07, T2A_K06
- Efekt K_02
- Dostrzega potrzebę formalizacji zadań, rozumie, że optymalizacja rozwiązań przynosi korzyści ekonomiczne i społeczne, a jednocześnie potrafi krytycznie ocenić uzyskiwane rozwiązania
Weryfikacja: Ocena formująca i podsumowująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K02, Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07, T2A_K06