- Nazwa przedmiotu:
- Mechanika i wytrzymałość 1
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Olgierd Goroch
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Papiernictwo i Poligrafia
- Grupa przedmiotów:
- Projektowanie i konstrukcja maszyn
- Kod przedmiotu:
- IP-IZW-MEWY1-5-10Z
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 130 . Obejmuje
1) Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
- obecność na wykładach - 20 godz.,
- obecność na ćwiczeniach -10 godz.,
- konsultacje: 10 godz.
RAZEM: 40 godz.
2) Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem (Praca własna studenta) :
1. Przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych, rozwiązywanie zadań: 30 godz.
2. Przygotowanie się do wykładu, zapoznanie się ze wskazaną literaturą: 30 godz.
3. Przygotowanie do egzaminu 30 godz. RAZEM: 90 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 punkty ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia150h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmioty, na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- [IP-IZW-MATE1-5-10Z] Matematyka 1,
- [IP-IZW-FIZY1-4-07Z] Fizyka 1
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami statyki (siła, moment, warunki równowagi, środki ciężkości) a następnie z metodyką obliczeń i kryteriami wytrzymałościowymi i sztywnościowymi podstawowych konstrukcji; opanowanie pojęć wytrzymałościowych: naprężenie, odkształcenie, zależności fizyczne, siły wewnętrzne, hipotezy wytężeniowe. Oczekiwana jest umiejętność samodzielnego rozwiązywania podstawowych zagadnień wytrzymałościowych: rozciąganie , skręcanie , zginanie.
- Treści kształcenia:
- Modele ciał w mechanice (statyce); wprowadzenie pojęcia siły i momentu siły (uwagi o wektorach); prawa i pewniki statyki; stopnie swobody, więzy, reakcje; równania równowagi; zagadnienie tarcia; układy przestrzenne sił; środki ciężkości brył i figur.
Modele ciał w wytrzymałości; siły wewnętrzne; naprężenia i odkształcenia; elementarne związki fizyczne; opis zagadnienia rozciągania (obliczanie naprężeń, formułowanie warunków wytrzymałościowych).
Opis zagadnienia skręcania (obliczanie naprężeń, formułowanie warunków wytrzymałościowych).
Opis zagadnienia zginania (obliczanie naprężeń, warunki wytrzymałościowe).
Analiza stanu naprężenia. Uwagi o stanie przestrzennym. Stan płaski naprężenia. Wartości i kierunki główne. Analiza stanu odkształcenia. Przemieszczenie, a odkształcenie. Analiza stanu płaskiego.
Związki fizyczne. Modele ciał. Uogólnione prawo Hooke’a. Zależności między stałymi materiałowymi.
Energia odkształcenia sprężystego.
Naprężenia zredukowane. Hipotezy zredukowane (Huber, Tresca,).
Uwagi o zmęczeniu materiałów, podstawowe wykresy. Przykłady obliczeń wytrzymałościowych.
- Metody oceny:
- Wykład –egzamin po zaliczeniu ćwiczeń.
Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie przeprowadzonych kolokwiów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Lewiński J., Wilczyński A., Witemberg-Perzyk D.: Podstawy mechaniki i wytrzymałości materiałów, WPW,Warszawa, 2007.
2. Lewiński J., Wilczyński A., Witemberg-Perzyk D.: Podstawy wytrzymałości materiałów, WPW, Warszawa, 2000.
3. Lewiński J., Piekarski R., Wawrzyniak A., Witemberg-Perzyk D,:Wytrzymałość materiałów w zadaniach, OWPW,Warszawa, 2009.
4. Nizioł J.: Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa,2002.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MEWY1_W1
- Student rozumie podstawowe pojęcia statyki (siła, moment, warunki równowagi, środki ciężkości).Student posiada wiedzę w zakresie metodyki obliczeń i kryteriów wytrzymałościowych.Student umie wyjaśnić podstawowe pojęcia i z zakresu wytrzymałości, rozumie zjawisko wyboczenia i zmęczenia.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia.
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MEWY1_U1
- Na podstawie wiedzy nabytej w trakcie wykładu, analizy źródeł fachowej wiedzy student umie rozwiązać zadania z rozciągania, skręcania, zginania z uwzględnieniem wyboczenia i zmęczenia.
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_U01, PK1A_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MEWY1_K1
- Ma świadomość roli zjawisk zmęczeniowych na projektowanie i zużywanie się konstrukcji
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia.
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt MEWY1_K2
- Student powinien rozwiązywać zagadnienia płaskich oraz przestrzennych układów sił, zagadnienia tarcia (ślizgowego, tocznego, tarcia opasania), środków ciężkości podstawowych figur geometrycznych oraz podstaw wytrzymałości materiałów
Weryfikacja: Zaliczenie wszystkich kolokwiów na ćwiczeniach oraz teorii na egzaminie.
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04