Nazwa przedmiotu:
Techniki laboratoryjne i badawcze
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Małgorzata Jakubowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich 33 w tym: a) wykład - 15 b) laboratorium - 15 c) konsultacje - 2 2) Praca własna studenta 42, w tym: a) przygotowania do zadań laboratoryjnych i wykonania sprawozdań - 20 b) studia literatury - 7 c) przygotowanie się do zaliczenia-15 w sumie: 75 (3 ECTS)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1) Liczba godzin bezpośrednich 33 w tym: a) wykład - 15, b) laboratorium - 15 c) konsultacje - 2 w sumie: 32 (1,5 ECTS)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
O charakterze praktycznym 25, w tym: a) laboratorium - 15 b) wykonanie sprawozdań - 10 w sumie: 25 (1 ECTS)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium225h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe zagadnienia z zakresu metod pomiarowych właściwości fizycznych, znajomość podstawowych metod badawczych, podstawowa umiejętność projektowania mikro-układów.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Samodzielne prowadzenie pracy badawczej zgodnie ze współczesnymi wymaganiami od zdobycia finansów na badania poprzez budowę stanowiska, przeprowadzenie eksperymentu po umiejętność zaprezentowania i opublikowania wyników. Umiejętność formułowania problemu badawczego, zaproponowania metod pomiarowych oraz korzystania z informacji opublikowanych przez inne zespoły badawcze. Tematycznie przedmiot jest dostosowany do potrzeb specjalności.
Treści kształcenia:
Wykład: Przygotowanie, zasady finansowania, przygotowanie wniosku na badania własne, Postawienie problemu, inwentyka, poszukiwania literatury, patentowanie.Budowa stanowiska, bhp, normy ISO 45 000 i 14000, przykłady budowania stanowiska badawczego, Przykłady technik i metod badawczych, zasady wyboru metod badawczych, Analiza czynnikowa, określanie liczebności próby, plany dwupoziomowe. Dokumentowanie wyników, ocena ich wiarygodności, wyciąganie wniosków, Projekty celowe, procedura wdrożeniowa, karta wdrożenia, warunki techniczne,Omówienie przygotowanych wniosków o finansowanie badań, Laboratorium: Przygotowanie planu eksperymentu dla pomiarów właściwości świetlnych diody LED wraz z przeprowadzeniem eksperymentu, Przygotowanie planu eksperymentu dla pomiarów właściwości akustycznych głośnika wraz z przeprowadzeniem eksperymentu, Przygotowanie planu eksperymentu dla pomiarów parametrów procesu lutowania wraz z przeprowadzeniem eksperymentu Omówienie zasad prezentacji wyników i publikacji, Zapoznanie ze stanowiskami badawczymi w jednostce naukowej, Zapoznanie ze stanowiskami badawczymi w jednostce badawczo-rozwojowej Zapoznanie ze stanowiskami w jednostce MSP, zaliczenie w formie prezentacji ustnej wyników oraz przygotowanie sprawozdania w formie publikacji.
Metody oceny:
Praca - przygotowanie wniosku o finansowanie projektu badawczego, Sprawozdanie z wykonanych badań w formie publikacji oraz prezentacja wyników w formie referatu.
Egzamin:
nie
Literatura:
www.nauka.gov.pl Korzyński M., Metodyka eksperymentu, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2006 R. Zieliński, Planowanie eksperymentu, PWN, 2001
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt TLiB_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu metod i narzędzi koniecznych do opracowania i przeprowadzenia eksperymentu badawczego
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07, K_W09, K_W10, K_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt TLiB_U01
Potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperymenty badawcze
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania na podstawie przedstawionego planu badań i wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08, K_U13, K_U14, K_U15, K_U17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08, T2A_U11, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U18, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U18, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt TLiB_K01
Potrafi współpracować z zespołem badawczym podczas planowania i przeprowadzenia eksperymentu badawczego
Weryfikacja: Ocena przebiegu zajęć i uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05