Nazwa przedmiotu:
Modelowanie procesów transportowych I
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Jolanta Żak, prof. PW., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
TR.SMK106
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 12 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do kolokwiów 15 godz.,
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza i podstawowe umiejętności z zakresu badań operacyjnych w tym teoria grafów i sieci oraz zadań optymalizacyjnych
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do modelowania systemów i procesów transportowych uwzględniając: formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu w sieci transportowej, prognozowanie rozwoju systemów transportowych w aspekcie dostosowania infrastruktury transportowej do realizowanych zadań przewozowych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Model systemu transportowego - charakterystyka elementów tego modelu – struktura, charakterystyki, potok ruchu, organizacja ruchu w sieci. Zasada rozszerzenia struktury systemu. Zasady formułowania zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu. Kryteria i ograniczenia rozłożenia potoku ruchu. Model liniowy, model nieliniowy a odwzorowanie kosztu przewozu w modelach rozłożenia ruchu. Koszt średni i koszt krańcowy, definicje, zasady aproksymacji nieliniowej funkcji kosztu. Podstawowe pojęcia z organizowania ruchu w sieci transportowej. Modele organizowania ruchu. Pojęcie równowagi w sensie NASH’A – założenia, definicja słowna i formalna. Modele organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich. Organizowanie ruchu o minimalnym koszcie. Pojęcie równowagi w sensie Stackelberg’a– założenia, definicja słowna i formalna.. Modele równowagi według równych kosztów krańcowych. Modele rozwoju systemu transportowego. Modele doboru środków do realizacji zadań. Charakterystyki kosztów w funkcji wielkości środków oraz zadań w modelach rozwoju systemu transportowego. Zasady formułowania zadań optymalizacyjnych doboru wyposażenia do ustalonych zadań. Wielokryterialna ocena systemu- metoda MAJA Treść ćwiczeń audytoryjnych: Liniowe i nieliniowe zadania optymalizacyjne rozłożenia potoków ruchu (przykłady o różnym stopniu skomplikowania różna liczba źródeł i ujść). Zadania optymalizacyjne organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich (przykłady o różnym stopniu skomplikowania) . Zadania optymalizacyjne organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu według równych kosztów krańcowych. Zadania optymalizacyjne rozwoju systemu transportowego (liniowe i nieliniowe). Zadania optymalizacyjnych doboru wyposażenia do ustalonych zadań. (liniowe i nieliniowe). Zadania wielokryterialna ocena systemu- zastosowanie metody MAJA
Metody oceny:
Wykład – 2 kolokwia każde zawierające pytania otwarte i zadania oraz kolokwium poprawkowe, ćwiczenia – 2 kolokwia zawierające zadania oraz kolokwium poprawkowe
Egzamin:
nie
Literatura:
Podręczniki: 1. Jacyna M.: Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 2. Jacyna M.: Modelowanie i ocena systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 3. Gutenbaum J.: Modelowanie matematyczna systemów. Wyd. PWN, Warszawa – Łódź 1987 Literatura uzupełniająca: 4. Leszczyński J.: Modelowanie systemów i procesów transportowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1990 5. Korzan B.: Elementy teorii grafów i sieci - metody i zastosowania. WNT, Warszawa 1978 6. Steenbrink P. A.: Optymalizacja sieci transportowych. WKiŁ, W-wa 1978 7. M. Jacyna (red.). : System logistyczny Polski. Uwarunkowania techniczno -technologiczne komodalności transportu. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o systemie transportowym i jego modelu, strukturze modelu i charakterystykach opisanych na elementach struktury, potoku ruch, organizacji ruchu.
Weryfikacja: Wykład – pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W02
Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę teoretyczną z problematyki organizowania ruchu w sieci transportowej, w tym modeli w ujęciu NASH’A i ujęciu Stackelberg’a.
Weryfikacja: Wykład – pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W03
Zna zależności matematyczne opisujące równowagę w ujęciu NASH’A oraz w ujęciu Stackelberg’a – założenia, definicje słowną i formalną Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu formułowania zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych na sieci transportowej. Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu modeli rozwoju systemu transportowego i zna zależności formalne niezbędne do formułowania zadań optymalizacyjnych doboru środków do zadań.Posiada wiedze dotyczącą wielokryterialnej oceny ST.
Weryfikacja: Wykład – pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi zapisać formalnie model systemu transportowego i jego elementy – strukturę, charakterystyki elementów struktury, potok ruchu. Potrafi sformułować zadanie optymalizacyjne rozłożenia potoku ruchu.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U12
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U02
Potrafi zapisać zależności matematyczne opisujące modele organizowania ruchu w ujęciu NASH’A i ujęciu Stackelberg’a. Potrafi przedstawić sformułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu na sieci transportowej wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U11, Tr2A_U12
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt U03
Potrafi przedstawić sformułowanie modeli rozwoju systemu transportowego oraz sformułowanie zadań optymalizacyjnych doboru środków do zadań. Potrafi dokonać oceny wielokryterialnej oceny ST.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U11, Tr2A_U12, Tr2A_U15
Powiązane efekty obszarowe: , ,