Nazwa przedmiotu:
Metody i urządzenia diagnostyki samochodowej II
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Zbigniew Lozia, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMS213
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
85 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., studiowanie literatury w zakresie wykładu 12 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładu 8 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie laboratorium 2 godz.), wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 22 godz., przygotowanie się do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt ECTS (49 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie laboratorium 2 godz., wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 22 godz., przygotowanie się do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych 10 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Pojazdy samochodowe. Silniki samochodowe. Diagnostyka samochodowa.
Limit liczby studentów:
wykład: brak, laboratorium: zespoły do 10 studentów
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z metodami diagnozowania obiektów technicznych, problemami napotykanymi w trakcie diagnostyki samochodu oraz rozwinięcie wiedzy z zakresu budowy i zasad działania urządzeń diagnostycznych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Teoretyczne podstawy diagnostyki obiektów technicznych. Podstawowe określenia i definicje. Obiekt - struktura, procesy wejściowe i wyjściowe. Parametry struktury, parametry stanu technicznego, parametry wyjściowe, parametry diagnostyczne. Modele obiektów diagnostyki technicznej: analityczne i funkcjonalne. Podstawy identyfikacji stanu technicznego obiektów. Budowa testów diagnostycznych. Optymalizacja testów diagnostycznych. Problemy związane z badaniem amortyzatorów zamontowanych w pojeździe. Zakłócający wpływ tarcia suchego w zawieszeniu, ciśnienia w ogumieniu, masy pojazdu oraz mas związanych z kołem. Wpływ parametrów stanowiska diagnostycznego. Problemy związane z diagnostyczną oceną skuteczności działania hamulców na stanowiskach diagnostycznych. Ocena roli parametrów stanowiska diagnostycznego oraz metody zwiększania jego zakresu pomiarowego. Rozszerzenie wiedzy z zakresu zastosowań hamowni podwoziowej oraz metod OBD/EOBD w ocenie diagnostycznej samochodu Treść ćwiczeń laboratoryjnych: Ocena wpływu warunków pomiaru na wyniki testu stanu amortyzatorów zamontowanych w pojeździe (wpływ obciążenia pojazdu, ciśnienia w ogumieniu, sposobu ustawienia pojazdu na stanowisku). Stanowisko rolkowe w badaniach układu hamulcowego samochodu (standardowa procedura badań, wpływ obciążenia pojazdu, ocena zmian obciążenia osi jezdnej w trakcie badań, wpływ klinów ograniczających ruch wzdłużny pojazdu na stanowisku). Pomiar mocy na kołach jezdnych samochodu z wykorzystaniem hamowni podwoziowej. System diagnostyki pokładowej (OBD, EOBD) w badaniach samochodów – wykorzystanie symulatora uszkodzeń silnika.
Metody oceny:
Zaliczenie pisemne i ustne. Sprawozdania z ćwiczeń, zaliczenia pisemne i ustne.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Lozia Z. (red. ), Diagnostyka samochodowa. Laboratorium. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2007r. ISBN: 978-83-7207-632-8 2. Hebda M., Niziński St., Pelc H., Podstawy diagnostyki pojazdów mechanicznych. WKŁ 1980 r. 3. Bocheński C. (red.), Bogus St., Damm A., Lozia Z., Turek L., Badania kontrolne samochodów. WKŁ. Warszawa 2000 r. 4. Sitek K., Syta St., Pojazdy samochodowe. Badania stanowiskowe i diagnostyka. WKŁ. Warszawa 2011r. 5. Merkisz J., Mazurek St.: Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, WKŁ, Wyd. 3.Warszawa 2007r
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W02
Zna podstawowe pojęcia związane z diagnozowaniem obiektów technicznych, a w szczególności pojazdów samochodowych
Weryfikacja: wykład - zal. – część pisemna i ustna; ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W03
Ma szczegółową wiedzę o parametrach diagnostycznych dotyczących funkcjonowania pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i pozespołów
Weryfikacja: wykład - zal. – część pisemna i ustna; ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W08
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W04
Zna kryteria i metody oceny stanu technicznego pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i pozespołów (m.in. silnika, układu napędowego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jezdnego)
Weryfikacja: wykład - zal. – część pisemna i ustna; ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W08, Tr2A_W09
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W05
Ma wiedzę o budowie i zasadzie działania stanowisk badawczych i urządzeń pomiarowych stosowanych przy diagnozowaniu pojazdów
Weryfikacja: wykład - zal. – część pisemna i ustna; ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W08
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W06
Zna ideę stosowania, pełnione zadania i zasadę działania systemu diagnostyki pokładowej OBD i EOBD w pojazdach samochodowych
Weryfikacja: wykład - zal. – część pisemna i ustna; ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W08
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W01
Ma wiedzę o procesach fizycznych towarzyszących pracy pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i pozespołów
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: ,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące diagnozowania pojazdów samochodowych
Weryfikacja: wykład - zal. – część pisemna i ustna; ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U02
Potrafi przeprowadzać pomiary dotyczące diagnozowania samochodów, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: wykład - zal. – część pisemna i ustna; ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U09
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U03
Potrafi wykorzystać poznane metody oceny stanu technicznego pojazdu do lokalizowania jego niesprawności; potrafi budować testy diagnostyczne pojazdu samochodowego (jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów)
Weryfikacja: wykład - zal. – część pisemna i ustna; ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U15
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U04
Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć techniki w zakresie diagnozowania pojazdów i stosowanych urządzeń pomiarowych
Weryfikacja: wykład - zal. – część pisemna i ustna; ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U13, Tr2A_U14, Tr2A_U18
Powiązane efekty obszarowe: , ,