Nazwa przedmiotu:
Matematyka II
Koordynator przedmiotu:
dr /Izabela Józefczyk/ starszy wykładowca
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla wydziału
Kod przedmiotu:
WS2A_01_01
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 30h; Ćwiczenia 30h; Przygotowanie się do zajęć 10h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h; Przygotowanie do zaliczenia 15h; Przygotowanie do kolokwium 15h; Przygotowanie do egzaminu 15h; Razem 125h = 5 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 30h; Ćwiczenia - 30h; Razem 60h = 2,4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15; Ćwiczenia: 15 - 30
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z zastosowaniem metod matematycznych: rozwinięć w szereg Fouriera oraz równań różniczkowych cząstkowych do rozwiązywania typowych zagadnień inżynierskich a także zadań związanych z wykorzystaniem szeregów Fouriera. Wykształcenie umiejętności formułowania i rozwiązywania typowych zagadnień brzegowych i brzegowo – początkowych w obszarze równań różniczkowych.
Treści kształcenia:
W1-2 . Szeregi Fouriera: rozwinięcie Fouriera funkcji ciągłych. W3-4 . Różniczkowanie i całkowanie szeregów Fouriera W5 . Zbieżność szeregów Fouriera W6-7 . Rozwinięcie funkcji w szereg sinusów i w szereg cosinusów Zastosowanie szeregów Fouriera. W8.Transformacja Fouriera, przykłady zastosowań W 9-10. Równania różniczkowe cząstkowe I rzędu: równania liniowe i quasi-liniowe W 11-13. Równania różniczkowe cząstkowe II rzędu: równania eliptyczne, paraboliczne, hiperboliczne W 14-15. Zastosowania równań różniczkowych cząstkowych. Równanie struny, równania falowe, równanie przewodnictwa, równanie Laplace’a. C1-2 . Rozwijanie funkcji w szereg Fouriera. C3 . Zbieżność szeregów Fouriera C4-5 . Rozwinięcie funkcji w szereg sinusów i w szereg cosinusów. C6-7. Zastosowanie szeregów Fouriera Przekształcenie Fouriera: własności przekształcenia, splot funkcji, zastosowania przekształcenia Fouriera. C8.Zebranie wiadomości z ćw 1-7 C9-10. Rozwiązywanie równań różniczkowych cząstkowych I rzędu liniowych i quasi-liniowych C11-12. Metody rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych II rzędu C13-14. Rozwiązywanie zagadnień brzegowych i brzegowo – początkowych dla równań różniczkowych cząstkowych: eliptycznych, parabolicznych, hiperbolicznych Zastosowania równań różniczkowych cząstkowych. C15.Zebranie wiadomości z ćw 9-14.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu uzyskuje się w oparciu o liczbę punktów uzyskanych z 2 kolokwiów (po 20 punktów każde), z wejściówek (2 punkty każda) oraz punktów uzyskanych za aktywność na zajęciach. Kryterium oceny: (0 - 50%) liczby punktów – ocena 2,0 <50 - 60%) – ocena 3,0 <60 - 70%) – ocena 3,5 <70 - 80%) – ocena 4,0 <80 - 90%) – ocena 4,5 <90 - 100%> – ocena 5,0. Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest otrzymanie minimum 50% punktów. Aktywna postawa studenta na zajęciach może podwyższyć ocenę z zaliczenia o pół stopnia. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Kryterium oceny z egzaminu takie jak przy zaliczeniu. Ocena końcowa zależy od sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach i egzaminie.
Egzamin:
tak
Literatura:
1.W. Żakowski, W.Leksiński, Matematyka, część IV z serii Podręczniki Akademickie eit, WNT; 2002. 2.W.Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, PWN, 1988. 3.E. Kącki, L. Siewierski, Wybrane działy matematyki wyższej z ćwiczeniami, PWN, Warszawa 1985.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_01
Ma podstawową wiedzę o szeregach Fouriera oraz wiedzę w zakresie rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych I rzędu: równań liniowych i quasi-liniowych. Ma wiedzę na temat praktycznych zastosowań przekształcenia Fouriera w technice .Zna pojęcie transformacji Fouriera i przykłady zastosowań. Ma wiedzę jak sprowadzić równania różniczkowe cząstkowe II rzędu: równania eliptyczne, paraboliczne, hiperboliczne do postaci kanonicznej. Zna podstawowe zastosowania tych równań
Weryfikacja: kolokwium(I w1 –w8,c1-7;II w 9-15,c9-14),odpowiedzi na zajęciach(c1-7,c9-14),prace domowe, egzamin(w1-15,c1-7,c9-14)
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_W01_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U09_01
Potrafi wykorzystywać do formułowania i rozwiązywania problemów inżynierskich podstawowe elementy rozwinięć w szereg Fouriera.Potrafi wykorzystywać do formułowania i rozwiązywania typowych inżynierskich zagadnień równań różniczkowych cząstkowych rzędu drugiego
Weryfikacja: Obserwacja zachowań na zajęciach(c1-7 ,9-14)
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_U09_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09