Nazwa przedmiotu:
Informatyka I
Koordynator przedmiotu:
Sławomir Czarnecki, Dr hab. inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
INFOR1
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h, studiowanie literatury i materiałów dydaktycznych pobranych ze strony www przedmiotu 20h, wykonanie zaleconych prac domowych 25h. Razem 75 godz. = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h = 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h, wykonanie zaleconych prac domowych 25h = 2 ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Nie jest zakładana umiejętność pisania programów w żadnym ze znanych języków programowania.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Umiejętność samodzielnego pisania prostych programów strukturalnych z użyciem własnych jak i gotowych funkcji m.in. w zakresie podstaw algebry wektorowo-macierzowej, itp. W trakcie kursu, a szczególnie w drugiej połowie semestru, treść niektórych zadań laboratoryjnych jest ściśle związana z wykorzystaniem systemu Excel i z pisaniem makr w tym systemie a także w systemie AutoCad (na jednych z ostatnich zajęć). Po zakończeniu kursu, student powinien umieć samodzielnie zaproponować ciąg instrukcji poprawnie definiujących schemat działania prostego programu wykorzystującego własne jak i opracowane przez inne osoby algorytmy lub funkcje lub procedury. Student powinien umieć zaimplementować sformułowane w ten sposób zadanie w wybranym języku programowania, samodzielnie testować własne jak i napisane przez inne osoby programy, oceniać ich poprawność, krytycznie ustosunkowywać się do wyników numerycznych, a także usuwać zauważone w nich błędy.
Treści kształcenia:
Podstawy programowania strukturalnego. Zapoznanie się z graficznym interfejsem użytkownika środowiska programistycznego - edycji, kompilacji i uruchamiania programów, semantyka typów fundamentalnych i złożonych, deklaracje i definicje zmiennych, zakres ważności i czas życia zmiennych, zasłanianie nazw, podstawowe operacje wejścia i wyjścia, operatory arytmetyczne i logiczne, operator przypisania, wyrażenia warunkowe, priorytet i łączność operatorów, wyrażenia logiczne, instrukcje sterujące, tablice jedno- i dwu-wymiarowe (macierze), funkcje, przesyłanie argumentów do funkcji, przekazywanie tablic jednowymiarowych do funkcji, zwracanie rezultatu z funkcji. Zastosowania: sumowanie szeregów, algebra wektorowo-macierzowa.
Metody oceny:
Ocena i zaliczenie przedmiotu zależą od liczby punktów otrzymanych z dwóch kolokwiów oraz z czterech kartkówek. Kolokwia trwają 1 godzinę (60 minut) i polegają na implementacji 2 zadań (prostych problemów) na stanowiskach komputerowych. Na 15-minutowych kartkówkach sprawdzana jest podstawowa wiedza z semantyki języków programowania: C++, Basic. Termin kolokwium poprawkowego (w czasie sesji i tylko dla osób, które nie zdobyły dostatecznej do zaliczenia liczby punktów) jest na ostatnich zajęciach. Na kolokwium poprawkowym (obejmującym cały materiał semestralny) nie można otrzymać oceny wyższej od oceny dostatecznej.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Sławomir Czarnecki, Materiały do ćwiczeń. Materiały w formacie pdf, dostępne na stronie wydziałowej: http://wektor.il.pw.edu.pl/~iap/cwiczenia.html [2] Sławomir Czarnecki, Wykład. Materiał w formacie pdf, dostępny na dysku: K:/home/bufor/temp_aip/MATERIALY_SEM2_2014 (w salach budynku IL) lub /home/programy/bufor/temp_aip/MATERIALY_SEM2_2014 (po zalogowaniu się z komputera spoza wydziału, np. poprzez program WinSCP) [3] Jerzy Grębosz, Symfonia C++ standard, wyd. EDITION 2000, Kraków 2005 [4] Mirosław Lewandowski, VBA dla Excela, Helion 2004
Witryna www przedmiotu:
http://wektor.il.pw.edu.pl/~iap/indexD.html
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt INFOR1W1
Zna podstawy programowania strukturalnego i semantyki wybranego języka programowania strukturalnego.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt INFOR1U1
Potrafi samodzielnie zaproponować ciąg instrukcji poprawnie definiujących schemat działania programu wykorzystującego własne jak i opracowane przez inne osoby algorytmy, gotowe podprogramy, funkcje lub procedury. Potrafi zaimplementować sformułowane w ten sposób zadanie w wybranym języku programowania. Potrafi samodzielnie testować własne jak i napisane przez inne osoby programy, oceniać ich poprawność, krytycznie ustosunkowywać się do wyników numerycznych, a także usuwać zauważone w nich błędy
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt INFOR1K1
Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące reazlizacji zadań
Weryfikacja: Obserwacja studenta na laboratorium komputerowym
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06