- Nazwa przedmiotu:
- Informatyka I
- Koordynator przedmiotu:
- Sławomir Czarnecki, Dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- INFOR1
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h, studiowanie literatury i materiałów dydaktycznych pobranych ze strony www przedmiotu 20h, wykonanie zaleconych prac domowych 25h. Razem 75 godz. = 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h, wykonanie zaleconych prac domowych 25h = 2 ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie jest zakładana umiejętność pisania programów w żadnym ze znanych języków programowania.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność samodzielnego pisania prostych programów strukturalnych z użyciem własnych jak i gotowych funkcji m.in. w zakresie podstaw algebry wektorowo-macierzowej, itp. W trakcie kursu, a szczególnie w drugiej połowie semestru, treść niektórych zadań laboratoryjnych jest ściśle związana z wykorzystaniem systemu Excel i z pisaniem makr w tym systemie a także w systemie AutoCad (na jednych z ostatnich zajęć). Po zakończeniu kursu, student powinien umieć samodzielnie zaproponować ciąg instrukcji poprawnie definiujących schemat działania prostego programu wykorzystującego własne jak i opracowane przez inne osoby algorytmy lub funkcje lub procedury. Student powinien umieć zaimplementować sformułowane w ten sposób zadanie w wybranym języku programowania, samodzielnie testować własne jak i napisane przez inne osoby programy, oceniać ich poprawność, krytycznie ustosunkowywać się do wyników numerycznych, a także usuwać zauważone w nich błędy.
- Treści kształcenia:
- Podstawy programowania strukturalnego. Zapoznanie się z graficznym interfejsem użytkownika środowiska programistycznego - edycji, kompilacji i uruchamiania programów, semantyka typów fundamentalnych i złożonych, deklaracje i definicje zmiennych, zakres ważności i czas życia zmiennych, zasłanianie nazw, podstawowe operacje wejścia i wyjścia, operatory arytmetyczne i logiczne, operator przypisania, wyrażenia warunkowe, priorytet i łączność operatorów, wyrażenia logiczne, instrukcje sterujące, tablice jedno- i dwu-wymiarowe (macierze), funkcje, przesyłanie argumentów do funkcji, przekazywanie tablic jednowymiarowych do funkcji, zwracanie rezultatu z funkcji.
Zastosowania: sumowanie szeregów, algebra wektorowo-macierzowa.
- Metody oceny:
- Ocena i zaliczenie przedmiotu zależą od liczby punktów otrzymanych z dwóch kolokwiów oraz z czterech kartkówek. Kolokwia trwają 1 godzinę (60 minut) i polegają na implementacji 2 zadań (prostych problemów) na stanowiskach komputerowych. Na 15-minutowych kartkówkach sprawdzana jest podstawowa wiedza z semantyki języków programowania: C++, Basic. Termin kolokwium poprawkowego (w czasie sesji i tylko dla osób, które nie zdobyły dostatecznej do zaliczenia liczby punktów) jest na ostatnich zajęciach. Na kolokwium poprawkowym (obejmującym cały materiał semestralny) nie można otrzymać oceny wyższej od oceny dostatecznej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Sławomir Czarnecki, Materiały do ćwiczeń. Materiały w formacie pdf, dostępne na stronie wydziałowej: http://wektor.il.pw.edu.pl/~iap/cwiczenia.html
[2] Sławomir Czarnecki, Wykład. Materiał w formacie pdf, dostępny na dysku: K:/home/bufor/temp_aip/MATERIALY_SEM2_2014 (w salach budynku IL) lub /home/programy/bufor/temp_aip/MATERIALY_SEM2_2014 (po zalogowaniu się z komputera spoza wydziału, np. poprzez program WinSCP)
[3] Jerzy Grębosz, Symfonia C++ standard, wyd. EDITION 2000, Kraków 2005
[4] Mirosław Lewandowski, VBA dla Excela, Helion 2004
- Witryna www przedmiotu:
- http://wektor.il.pw.edu.pl/~iap/indexD.html
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt INFOR1W1
- Zna podstawy programowania strukturalnego i semantyki wybranego języka programowania strukturalnego.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt INFOR1U1
- Potrafi samodzielnie zaproponować ciąg instrukcji poprawnie definiujących schemat działania programu wykorzystującego własne jak i opracowane przez inne osoby algorytmy, gotowe podprogramy, funkcje lub procedury. Potrafi zaimplementować sformułowane w ten sposób zadanie w wybranym języku programowania. Potrafi samodzielnie testować własne jak i napisane przez inne osoby programy, oceniać ich poprawność, krytycznie ustosunkowywać się do wyników numerycznych, a także usuwać zauważone w nich błędy
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt INFOR1K1
- Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące reazlizacji zadań
Weryfikacja: Obserwacja studenta na laboratorium komputerowym
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06