Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje metalowe II
Koordynator przedmiotu:
Jerzy Idzikowski, doc. dr inż., Stanisław Wierzbicki, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KONMET2
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 129 godz. = 5 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 30 godz., konsultacje i obrona projektu 7 godz., studiowanie materiałów wykładowych i przygotowanie do egzaminu 30 godz., uczestnictwo w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 69 godz. = 3 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., konsultacje i obrona projektu 7 godz., uczestnictwo w egzaminie 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 67 godz. = 2.5 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 30 godz., konsultacje i obrona projektu 7 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zdane egzaminy z przedmiotów: Konstrukcje Metalowe I, Mechanika Konstrukcji I
Limit liczby studentów:
240
Cel przedmiotu:
Nabyć podstawową wiedzę w zakresie zasad kształtowania połączeń śrubowych doczołowych.<br> Nabyć podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie zasad projektowania i kształtowania prostych układów konstrukcyjnych hal stalowych słupowo-wiązarowych bez transportu wewnętrznego i z transportem wewnętrznym.<br> Nabyć podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie zasad projektowania i kształtowania prostych układów konstrukcyjnych hal stalowych ramowych bez transportu wewnętrznego.
Treści kształcenia:
1. Podręczniki i normy przedmiotowe.<br> 2. Kategorie doczołowych połączeń śrubowych, kształtowanie i konstruowanie połączeń niesprężonych i sprężonych.<br> 3. Interakcyjne warunki nośności przekrojów walcowanych w złożonych stanach obciążenia (rozciąganie lub ściskanie i czyste zginanie, rozciąganie lub ściskanie i zginanie ze ścinaniem).<br> 4. Interakcyjne warunki nośności spawanych przekrojów blachownicowych.<br> 5. Elementy rozciągane i zginane – kształtowanie przekrojów i projektowanie.<br> 6. Metody analizy i określanie długości wyboczeniowej elementów w układach konstrukcyjnych.<br> 7. Elementy ściskane i zginane – kształtowanie przekrojów i projektowanie z uwzględnieniem różnych form niestateczności.<br> 8. Rola obudowy ścian i dachów - osłonowa, usztywniająca lub konstrukcyjna.<br> 9. Płatwie i rygle ścienne - kształtowanie i projektowanie.<br> 10. Układy konstrukcyjne hal i zasady kształtowania.<br> 11. Stężenia połaciowe i ścienne, płatwie i rygle jako stężenia punktowe elementów konstrukcji nośnej.<br> 12. Słupy w halach bez transportu - pełnościenne walcowane i blachownicowe– kształtowanie i projektowanie.<br> 13. Słupy złożone z przewiązkami i skratowane, ściskane oraz ściskane i zginane - projektowanie gałęzi i elementów powiązania.<br> 14. Wiązary dachowe i rygle kratowe – kształtowanie i projektowanie.<br> 15. Słupy w halach z transportem podpartym (słupy o stałej sztywności ze wspornikami, słupy o skokowo zmiennej sztywności).<br> 16. Styki montażowe oraz połączenia słupów z wiązarami dachowymi i ryglami kratowymi.<br> 17. Podstawy słupów i sposoby zakotwienia w fundamencie.<br> 18. Węzły i podstawy słupów jako odkształcalne elementy konstrukcji szkieletowych, ogólne zasady obliczania sztywności i nośności węzłów.<br> 19. Klasyfikacja węzłów i podstaw słupów.<br> 20. Klasyfikacja układów konstrukcyjnych: pełnociągłe, niepełnociągle, proste.<br> 21. Zasady kształtowania prostych i pełnociągłych układów konstrukcyjnych.<br> 22. Zasady obliczanie prostych układów konstrukcyjnych na obciążenia pionowe i poziome, projektowanie rygli, słupów i elementów kratowych tężników pionowych.<br> 23. Projekt hali stalowej o konstrukcji stalowej słupowo-wiązarowej i słupie o stałej sztywności.
Metody oceny:
Wykonanie koncepcji układu konstrukcyjnego hali wraz z zaprojektowaniem zasadniczych elementów nośnych konstrukcji i ich połączeń, a także sporządzenie rysunków konstrukcyjnych na łączną ocenę co najmniej dostateczną, dokonywane w ramach ćwiczeń projektowych. <br> Zdanie egzaminu pisemnego w sesji egzaminacyjnej na ocenę co najmniej dostateczną. <br> Ocena łączna z przedmiotu jest średnią ocen uzyskanych z ćwiczenia projektowego i egzaminu (ocena z egzaminu ma znaczenie przeważające).
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] ŁUBIŃSKI M., FILIPOWICZ A., ŻÓŁTOWSKI W.: Konstrukcje metalowe: Część I, Arkady, Warszawa 2000, Część II, Arkady, Warszawa 2004;<br> [2] Giżejowski M., Ziółko J., Budownictwo ogólne. Tom 5. Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń. Praca zbiorowa. Arkady, 2010;<br> [3] BIEGUS A.: Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa 2004;<br> [4] BRÓDKA J., GARNCAREK R., MIŁACZEWSKI K.: Blachy fałdowe w budownictwie stalowym, Arkady, Warszawa 1999;<br> [5] BRÓDKA J., BRONIEWICZ M.: Konstrukcje stalowe z rur. Arkady, Warszawa 2001;<br> [6] Rykaluk K. – Konstrukcje stalowe. Podstawy i elementy”, DWE, Wrocław 2006;<br> [7] Bródka J., Kozłowski A., Ligocki I., Łaguna J. Ślęczka L., Projektowanie i obliczanie połączeń i węzłów konstrukcji stalowych”, PWT, Rzeszów 2009 – Tom 1 i 2;<br> [8] Kozłowski A. i zespół – „Konstrukcje stalowe – Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1” - Cz.1 "Wybrane elementy i połączenia", OW PRz, Rzeszów 2009, Cz.2 "Stropy i pomosty", OW PRz, Rzeszów 2011;<br> [9] Bródka J., Broniewicz M., "Projektowanie Konstrukcji Stalowych według Eurokodów". Materiały szkoleniowe, PWT, Rzeszów 2010;<br> [10] Bogucki W., Żyburtowicz M. – „Tablice do projektowania konstrukcji metalowych”, Arkady, W-wa;<br> [11] PN-EN 1993-1-1 – „Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.1: Reguły ogólne i reguły dla budynków”;<br> [12] PN-EN 1993-1-5 – „Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.5: Blachownice”;<br> [13] PN-EN 1993-1-8 – „Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.8: Projektowanie węzłów”.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KONMET2W1
Zna zasady wymiarowania i konstruowania typowych elementów konstrukcji stalowych - belki, dźwigary kratowe, słupy mimośrodowo ściskane. Zna zasady kształtowania śrubowych połączeń doczołowych.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W05, K1_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08
Efekt KONMET2W2
Ma wiedzę dotyczącą materiałów konstrukcyjnych stosowanych do budowy obiektów halowych i ich właściwego doboru na belki, kratownice, słupy.
Weryfikacja: Wykonanie projektu. Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08
Efekt KONMET2W3
Zna normy dotyczące konstrukcji stalowych w zakresie projektowania belek, kratownic, słupów mimośrodowo ściskanych oraz połączeń.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu. Zdanie agzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KONMET2U1
Potrafi zaprojektować elementy konstrukcji stalowych - belki, dźwigary kratowe, słupy mimośrodowo ściskane.
Weryfikacja: Wykonanie, obrona projektu. Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U05, K1_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16
Efekt KONMET2U2
Potrafi określić i zebrać obciążenia stałe, śniegiem, wiatrem na proste konstrukcje halowe.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U13
Efekt KONMET2U3
Potrafi zdefiniować model obliczeniowy (numeryczny) typowej konstrukcji hali przemysłowej.
Weryfikacja: Wykonanie obliczeń do projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U15
Efekt KONMET2U4
Potrafi wykonać rysunki konstrukcji hali - schematy, rysunki konstrukcyjne kratownicy i słupa.
Weryfikacja: Wykonanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Efekt KONMET2U5
Potrafi korzystać z norm dotyczących projektowania w zakresie belek, kratownic, słupów. Potrafi korztystać z norm obciążeń stałych, śniegiem i wiatrem.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KONMET2K1
Potrafi samodzielnie przeprowadzić prace związane z wykonaniem projektu hali.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03
Efekt KONMET2K2
Analizuje materiały wykładowe oraz dodatkowe informacje niezbędne do wykonania projektu i zaliczenia przedmiotu.
Weryfikacja: Wykonanie projektu. Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
Efekt KONMET2K3
Wykonuje projekt dbając o racjonalne i bezpieczne zaprojektowanie poszczególnych elementów konstrukcji.
Weryfikacja: Wykonanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07