Nazwa przedmiotu:
Krótki kurs historii matematyki
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. inż. Wojciech Domitrz, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Matematyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-MA000-LSP-0245
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 35 h; w tym a) obecność na ćwiczeniach – 30 h b) konsultacje – 5 h 2. praca własna studenta – 20 h; w tym a) przygotowanie do ćwiczeń i prezentacji – 15 h b) zapoznanie się z literaturą – 5 h Razem 55 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
a) obecność na ćwiczeniach – 30 h b) konsultacje – 5 h Razem 35 h, co odpowiada 1 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią rozwoju nauk matematycznych i ich wpływu na cywilizację człowieka.
Treści kształcenia:
• Starożytna matematyka egipska, babilońska, chińska, indyjska • Początki matematyki greckiej – pitagorejczycy, czy wszystko jest liczbą? • Euklides i jego Elementy, Archimedes w kąpieli? • Stożkowe Apoloniusza, skomplikowany system Ptolemeusza, Diofantos i jego równania • Al-dżabar czyli algebra, pojedynki matematyczne: Targalia, Cardano, Ferrari. • mniej skomplikowany system Kopernika, prawa Keplera, Galileusz „Eppur si muove” • Kartezjusz i jego układ, Newton i jego Principia, a Leibniz i jego reguła • Mafia matematyczna Beroullich, 886 prac Eulera • Książe matematyki i rozwój algebry, V postulat Euklidesa i co wynika z jego odrzucenia • Różne nieskończoności Cantora, na czym się opieramy? • Program erlangeński Kleina, Hilbert i jego problemy • Polska szkoła matematyczna • Fermat i Wiles, problemy milenijne, Poincare i Perelman
Metody oceny:
Przedmiot kończy się zaliczeniem na podstawie krótkiego opracowania wyko-nanego w kilkuosobowych grupach wybranego przez studentów fragmentu historii matematyki (postać wybranego matematyka, rozwój wybranej dziedziny itp.)
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: Marek Kordos „Wykłady z historii matematyki” SCRIPT, Warszawa 2005 Ian Stewart „Oswajanie nieskończoności. Historia matematyki” Prószyński i S-ka, Warszawa 2010 Literatura pomocnicza: Nicolas Bourbaki „Elementy historii matematyki” PWN, Warszawa 1980 Philip J. Davis, Reuben Hersch „Świat matematyki” PWN, Warszawa 1994 Witold Więsław „Matematyka i jej historia” NOWIK, Opole 1997 Michał Szurek „Matematyka dla humanistów” Wyd. RTW, Warszawa 2000
Witryna www przedmiotu:
http://www.mini.pw.edu.pl/~domitrz/histomat.html
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma podstawową wiedzę z historii rozwoju nauk matematycznych
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: ML_W24
Powiązane efekty obszarowe: X1A_W07, X1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł; Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: ML_U22
Powiązane efekty obszarowe: X1A_U08, X1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: ML_KS02
Powiązane efekty obszarowe: X1A_K02
Efekt K02
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: ML_KS03
Powiązane efekty obszarowe: X1A_K03
Efekt K03
Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: ML_KS05
Powiązane efekty obszarowe: X1A_K05