- Nazwa przedmiotu:
- Krótki kurs historii matematyki
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab. inż. Wojciech Domitrz, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-MA000-LSP-0245
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 35 h; w tym
a) obecność na ćwiczeniach – 30 h
b) konsultacje – 5 h
2. praca własna studenta – 20 h; w tym
a) przygotowanie do ćwiczeń i prezentacji – 15 h
b) zapoznanie się z literaturą – 5 h
Razem 55 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- a) obecność na ćwiczeniach – 30 h
b) konsultacje – 5 h
Razem 35 h, co odpowiada 1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią rozwoju nauk matematycznych i ich wpływu na cywilizację człowieka.
- Treści kształcenia:
- • Starożytna matematyka egipska, babilońska, chińska, indyjska
• Początki matematyki greckiej – pitagorejczycy, czy wszystko jest liczbą?
• Euklides i jego Elementy, Archimedes w kąpieli?
• Stożkowe Apoloniusza, skomplikowany system Ptolemeusza, Diofantos i jego równania
• Al-dżabar czyli algebra, pojedynki matematyczne: Targalia, Cardano, Ferrari.
• mniej skomplikowany system Kopernika, prawa Keplera, Galileusz „Eppur si muove”
• Kartezjusz i jego układ, Newton i jego Principia, a Leibniz i jego reguła
• Mafia matematyczna Beroullich, 886 prac Eulera
• Książe matematyki i rozwój algebry, V postulat Euklidesa i co wynika z jego odrzucenia
• Różne nieskończoności Cantora, na czym się opieramy?
• Program erlangeński Kleina, Hilbert i jego problemy
• Polska szkoła matematyczna
• Fermat i Wiles, problemy milenijne, Poincare i Perelman
- Metody oceny:
- Przedmiot kończy się zaliczeniem na podstawie krótkiego opracowania wyko-nanego w kilkuosobowych grupach wybranego przez studentów fragmentu historii matematyki (postać wybranego matematyka, rozwój wybranej dziedziny itp.)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Marek Kordos „Wykłady z historii matematyki” SCRIPT, Warszawa 2005
Ian Stewart „Oswajanie nieskończoności. Historia matematyki” Prószyński i S-ka, Warszawa 2010
Literatura pomocnicza:
Nicolas Bourbaki „Elementy historii matematyki” PWN, Warszawa 1980
Philip J. Davis, Reuben Hersch „Świat matematyki” PWN, Warszawa 1994
Witold Więsław „Matematyka i jej historia” NOWIK, Opole 1997
Michał Szurek „Matematyka dla humanistów” Wyd. RTW, Warszawa 2000
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.mini.pw.edu.pl/~domitrz/histomat.html
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma podstawową wiedzę z historii rozwoju nauk matematycznych
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_W24
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W07, X1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł; Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_U22
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U08, X1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_KS02
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K02
- Efekt K02
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_KS03
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K03
- Efekt K03
- Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
ML_KS05
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K05