- Nazwa przedmiotu:
- Geotechnika II
- Koordynator przedmiotu:
- Antoni Kuchler, Dr hab. inż., Prof. nzw. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GEOTE2
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 128 godz. = 5 ECTS: udział w wykładach 30 godz., udział w zajęciach projektowych 30 godz., udział w ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 5 godz., dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych, wykonanie projektu 25 godz., przygotowanie do egzaminu 20 godz.,
obecność na egzaminie 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 78 godz. = 3 ECTS: udział w wykładach 30 godz., udział w zajęciach projektowych 30 godz., udział w ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., obecność na egzaminie 3 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS: udział w ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., udział w zajęciach projektowych 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 5 godz.,
dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych, wykonanie projektu 25 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- <b>Znajomość:</b> zadań statyki, geometrii pól, wielkości statycznych w przekroju elementu, rozwiązywania równań różniczkowych ugięcia belek i płyt, rodzajów oddziaływań przenoszonych przez konstrukcję nośną obiektu budowlanego, analizy obiektu budowlanego dla potrzeby zaprojektowania jego posadowienia, metod rozwiązywania układów statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych.<br> <b>Umiejętności:</b> oceny stopnia trudności warunków geotechnicznych, wykonywania przekroi geologicznych, przyjmowania schematów obliczeniowych podłoża.<br> <b>Zaliczone przedmioty:</b> Geotechnika 1.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Kształcenie umiejętności: przyjęcia koncepcji posadowienia w zależności od rodzaju konstrukcji nośnej obiektu budowlanego i warunków gruntowych; określania kategorii geotechnicznej projektowania i sposobów wyznaczania sił i nacisków przekazywanych z konstrukcji nośnej obiektu budowlanego na fundamenty i podłoże; modelowania teoretycznego: podłoża, fundamentów i konstrukcji nośnej obiektu budowlanego oraz współpracy jako całości lub samego fundamentu z podłożem; wyznaczania wymiarów i przyjmowania kształtu fundamentu; metod obliczania dla potrzeb wyznaczenia sił wewnętrznych i odporu gruntu; określania nośności pali pojedynczych; rozmieszczania pali pod fundamentami; sprawdzania stanów granicznych nośności i użytkowalności. <br>Kompetencje: do projektowania i wykonawstwa posadowień bezpośrednich i pośrednich.
- Treści kształcenia:
- <b>Wykłady:</b> klasyfikacja: fundamentów ze względu na sposób przekazywania oddziaływań na podłoże, rozczłonkowania posadowienia, założeń obliczeniowych; <br>określanie kategorii geotechnicznej projektowania i sposobu wyznaczania sił i nacisków przekazywanych z konstrukcji nośnej obiektu budowlanego na fundamenty i podłoże;<br> podstawowe określenia związane z fundamentami bezpośrednimi; modele teoretyczne: podłoża, fundamentów i konstrukcji nośnej obiektu budowlanego oraz współpracy jako całości lub samego fundamentu z podłożem; <br>ogólne zasady projektowania fundamentów bezpośrednich; <br>fundamenty stopowe grupowe, ławowe pod ściany, ławowe pod rzędy słupów: zastosowanie, klasyfikacja, obliczanie wymiarów, zasady kształtowania, obliczanie reakcji podłoża; <br>metody wyznaczania odporu i sił wewnętrznych w ławach pod rzędami słupów; sprawdzanie warunku stanu granicznego nośności podłoża; <br>pozostałe fundamenty bezpośrednie: rusztowe, płytowe, skrzyniowe – zastosowanie, klasyfikacja, schematy obliczeniowe; <br>fundamenty pośrednie, pojęcia i definicje; fundamenty na palach: klasyfikacja, ogólne zasady obliczania, rozmieszczanie pali, wykonywanie stosowanych pali;<br> fundamenty na studniach i kesonach: zastosowanie, klasyfikacja; <br>ścianki szczelne: zastosowanie, klasyfikacja, schematy obliczeniowe. <br><b>Projekt: </b>realizacja w oddawanych projektach problematyki obliczeń fundamentów z komputerowym wspomaganiem.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny: czas trwania: 3 godz., kalendarz: - 2 terminy w sesji zasadniczej z zapisem na 1 wybrany termin (min. 25 osób), 1 termin w sesji poprawkowej bez zapisu. <br>Projekt: zaliczenie na podstawie realizacji i oddania projektów fundamentów oraz kolokwiów. <br> Laboratoria: zaliczenie na podstawie badań laboratoryjnych oraz wykonania i obrony dokumentacji geotechnicznej.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Praca zbiorowa pod kierunkiem Lecha LICHOŁAI. Budownictwo ogólne tom 3. Elementy budynków podstawy projektowani. Antoni KUCHLER Rozdział 5. Fundamenty i posadowienia budynków, Arkady. <br>
[2] Zbigniew GRABOWSKI, Stanisław PISARCZYK, Marek OBRYCKI: Fundamentowanie, OW PW. <br>
[3] Praca zbiorowa pod redakcją Bolesława ROSSIŃSKIEGO: Fundamenty. Projektowanie i wykonawstwo, Arkady. <br>
[4] Praca zbiorowa pod redakcją Bolesława ROSSIŃSKIEGO: IX tom Budownictwo betonowe. Fundamenty, Arkady. <br>
[5] Marek OBRYCKI, Stanisław PISARCZYK: Wybrane zagadnienia z fundamentowania. Przykłady obliczeń, OW PW. <br>
[6] Normy PN i PN – EN.
- Witryna www przedmiotu:
- www.il.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GEOTE2W1
- Ma wiedzę z zakresu zadań statyki, i wytrzymałości dla potrzeby zaprojektowania fundamentów posadowienia obiektu budowlanego.
Weryfikacja: Egzami, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W04, K1_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W04
- Efekt GEOTE2W2
- Ma podstawową wiedzę o stosowaniu norm europejskich EUROKOD 7 dotyczących geotechniki.
Weryfikacja: Egzami, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W07, K1_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W08, T1A_W09
- Efekt GEOTE2W3
- Ma wiedzę z zakresu określania kategorii geotechnicznej projektowania i sposobu wyznaczania sił i nacisków przekazywanych z konstrukcji nośnej obiektu budowlanego na fundamenty i podłoże.
Weryfikacja: Egzami, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt GEOTE2W4
- Ma wiedzę w zakresie zasad projektowania fundamentów bezpośrednich; obliczania wymiarów, zasad kształtowania, metod wyznaczania odporu i sił wewnętrznych.
Weryfikacja: Egzami, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W04, K1_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W04
- Efekt GEOTE2W5
- Zna ogólne zasady obliczania, rozmieszczania i wykonywanie stosowanych pali.
Weryfikacja: Egzami, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GEOTE2U1
- Ma umiejętność określania kategorii geotechnicznej projektowania i sposobów wyznaczania sił i nacisków przekazywanych z konstrukcji nośnej obiektu budowlanego na fundamenty i podłoże
Weryfikacja: Egzami, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U13
- Efekt GEOTE2U2
- Potrafi przyjąć koncepcję posadowienia w zależności od rodzaju konstrukcji nośnej obiektu budowlanego i warunków gruntowych.
Weryfikacja: Egzami, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U09, K1_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U13
- Efekt GEOTE2U3
- Ma umiejętność modelowania teoretycznego: podłoża, fundamentów i konstrukcji nośnej obiektu budowlanego oraz współpracy jako całości lub samego fundamentu z podłożem.
Weryfikacja: Egzami, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U04, K1_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt GEOTE2U4
- Potrafi określić nośność pali pojedynczych i rozmieścić pale pod fundamentami.
Weryfikacja: Egzami, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt GEOTE2U5
- Ma podstawowe kompetencje do projektowania i wykonawstwa posadowień bezpośrednich i pośrednich.
Weryfikacja: Egzami, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U07, K1_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GEOTE2K1
- Rozumie znaczenie odpowiedzialności w działalności geotechnicznej, w tym rzetelność przedstawiania wyników badań, oceny nośności i odkształcalności fundamentów i podłoża gruntowego.
Weryfikacja: Egzami, projekty, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07
- Efekt GEOTE2K2
- Ma świadomość ochrony i zachowania ekologiczności podłoża gruntowego.
Weryfikacja: Egzami, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02