Nazwa przedmiotu:
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Koordynator przedmiotu:
dr Agnieszka Krzętowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZGP 32
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 h w tym 16 h - wykład, 4h - konsultacje,12 h - przygotowanie do kolokwium,15 h -przygotowanie do zaliczenia,15 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 10h -przygotowanie eseju, 3h -inne.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
I. 0,64 ECTS - wykłady II.0,28 ECTS - konsultacje, dodatkowe zaliczenia
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy organizacji i zarządzania, Marketing, Podstawy Socjologii,
Limit liczby studentów:
Wykład min. 15
Cel przedmiotu:
Celem zajęć ze społecznej odpowiedzialności biznesu jest zapoznanie studentów z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR), przedstawienie zbioru norm (także etycznych), które określają relację między przedsiębiorcą a otoczeniem jego działalności gospodarczej (zarówno tym najbliższym np. pracownikami, jak i dalszym np. kontrahentami czy lokalną społecznością).
Treści kształcenia:
Geneza, definicja i zakres społecznej odpowiedzialności biznesu. Instrumenty i prawodawstwo międzynarodowe. Zachowania nieetyczne w kontekście zarządzania. Patologie życia gospodarczego m.in.: nepotyzm, mobbing, korupcja, niegospodarność i inne. Promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu. Firmy CSR w Polsce i na świecie - firmy społecznie odpowiedzialne i obszar ich społecznej aktywności (krajowe i zagraniczne). Wpływ społecznej odpowiedzialności firmy na jej konkurencyjną pozycję na rynku Dobre praktyki CSR – analiza przypadków.
Metody oceny:
Kolokwium pisemne. Prezentacja na wybrany temat. Aktywność studenta w trakcie zajęć.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Bernatt M., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2009 2. Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M. „Sustainability w biznesie czyli przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiany paradygmatów i koncepcji zarządzania”; Poltext; 2010 3. Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Wolters Kluwer, Kraków 2005 Literatura uzupełniająca: 4. Dietl J., Gasparski W., Etyka biznesu, WN PWN, Warszawa 1999 5. Najder-Stefaniak K., Wstęp do etyki biznesu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2007
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W08
definiuje podstawowe idee i koncepcje społecznej odpowiedzialności biznesu
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W07
Efekt W10
zna podstawowe pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W08
Efekt W17
rozumie znaczenie obszaru zainteresowań społecznej odpowiedzialności biznesu.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U25
analizuje zachowania ludzi na wszystkich szczeblach wybranej organizacji i potrafi ocenić przydatnośc zastosowanych modeli CSR w praktyce gospodarczej
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U25
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
ma świadomość konieczności permamentnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w wyniku zmian dynamicznego otoczenia
Weryfikacja: aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01
Efekt K09
student zachowuje krytycyzm wobec przyczyn powstawania konfliktów i jest zorientowany na ich rozstrzyganie sporów poprzez wspólne porozumienie
Weryfikacja: aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K03