- Nazwa przedmiotu:
- Społeczna odpowiedzialność biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr Agnieszka Krzętowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZGP 32
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 h w tym 16 h - wykład, 4h - konsultacje,12 h - przygotowanie do kolokwium,15 h -przygotowanie do zaliczenia,15 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 10h -przygotowanie eseju, 3h -inne.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- I. 0,64 ECTS - wykłady
II.0,28 ECTS - konsultacje, dodatkowe zaliczenia
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy organizacji i zarządzania, Marketing, Podstawy Socjologii,
- Limit liczby studentów:
- Wykład min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć ze społecznej odpowiedzialności biznesu jest zapoznanie studentów z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR), przedstawienie zbioru norm (także etycznych), które określają relację między przedsiębiorcą a otoczeniem jego działalności gospodarczej (zarówno tym najbliższym np. pracownikami, jak i dalszym np. kontrahentami czy lokalną społecznością).
- Treści kształcenia:
- Geneza, definicja i zakres społecznej odpowiedzialności biznesu. Instrumenty i prawodawstwo międzynarodowe. Zachowania nieetyczne w kontekście zarządzania. Patologie życia gospodarczego m.in.: nepotyzm, mobbing, korupcja, niegospodarność i inne. Promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu. Firmy CSR w Polsce i na świecie - firmy społecznie odpowiedzialne i obszar ich społecznej aktywności (krajowe i zagraniczne). Wpływ społecznej odpowiedzialności firmy na jej konkurencyjną pozycję na rynku Dobre praktyki CSR – analiza przypadków.
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne.
Prezentacja na wybrany temat.
Aktywność studenta w trakcie zajęć.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Bernatt M., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2009
2. Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M. „Sustainability w biznesie czyli przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiany paradygmatów i koncepcji zarządzania”; Poltext; 2010
3. Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Wolters Kluwer, Kraków 2005
Literatura uzupełniająca:
4. Dietl J., Gasparski W., Etyka biznesu, WN PWN, Warszawa 1999
5. Najder-Stefaniak K., Wstęp do etyki biznesu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2007
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W08
- definiuje podstawowe idee i koncepcje społecznej odpowiedzialności biznesu
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W07
- Efekt W10
- zna podstawowe pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W08
- Efekt W17
- rozumie znaczenie obszaru zainteresowań społecznej odpowiedzialności biznesu.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W17
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U25
- analizuje zachowania ludzi na wszystkich szczeblach wybranej organizacji i potrafi ocenić przydatnośc zastosowanych modeli CSR w praktyce gospodarczej
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U25
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- ma świadomość konieczności permamentnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w wyniku zmian dynamicznego otoczenia
Weryfikacja: aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01
- Efekt K09
- student zachowuje krytycyzm wobec przyczyn powstawania konfliktów i jest zorientowany na ich rozstrzyganie sporów poprzez wspólne porozumienie
Weryfikacja: aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K03