Nazwa przedmiotu:
Zaawansowane programowanie w C++
Koordynator przedmiotu:
Robert NOWAK
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
ZPR
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
110; 30 (wykład) + 45 (projekt) + 25 (praca własna, czytanie kodu, rozwiązywanie mini-zadań, przygotowywanie się do kolokwiów)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
programowanie strukturalne programowanie obiektowe podstawowe algorytmy i struktury danych
Limit liczby studentów:
60
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami tworzenia oprogramowania w języku C++, w oparciu o współcześnie stosowane techniki i biblioteki. Wykład omawia zagadnienia istotne przy tworzeniu złożonych aplikacji, w szczególności omawia się wzorce projektowe, programowanie generyczne i uogólnione, zarządzanie zasobami przy uwzględnieniu obsługi błędów przez mechanizm wyjątków, a także programowanie wielowątkowe. Omawiane są udogodnienia oferowane przez bibliotekę standardową (w tym wersja biblioteki C++11) oraz przez biblioteki Boost, pozwalające na wydajną implementację aplikacji niezależnych od platformy. Zadanie projektowe pozwala zastosować omawiane koncepcje w praktyce, a także pozwala zapoznać się z metodami pracy zespołowej.
Treści kształcenia:
wzorce projektowe (fabryki, prototyp, singleton, adapter, kompozyt, dekorator, fasada, proxy, komenda, iterator, obserwator, wizytator, wielometoda) zarządzanie zasobami przy uwzględnieniu mechanizmu wyjątków, sprytne wskaźniki aplikacje wielowątkowe, synchronizacja, aktywny obiekt, asynchroniczna obsługa urządzeń wejścia-wyjścia programowanie generyczne, metaprogramowanie, klasy cech, klasy wytycznych, asercje statyczne i klasy koncepcji organizacja biblioteki standardowej, obiekty funkcyjne, bind, lambda biblioteki boost, dodatkowe kontenery (grafy, tablice wielowymiarowe), przetwarzanie tekstu, wyrażenia regularne łączenie kodu tworzonego w C++ i w innych językach programowania, biblioteka boost::python elementy inżynierii oprogramowania: rola projektowania i testowania, omówienie podstawowych narzędzi, m.in. repozytorium, biblioteki do tworzenia testów jednostkowych
Metody oceny:
Przedmiot jest zaliczany na podstawie wyników sprawdzianów, przeprowadzanych podczas wykładów oraz wyników zadania praktycznego. Zadanie praktyczne polega na wykonaniu projektu, a następnie implementacji wybranego zagadnienia w C++, wykorzystując omawianie techniki: bibliotekę standardową, wzorce projektowe i wielowątkowość. Projekty są wykonywane w zespołach, przy użyciu narzędzi wspierających tego typu prace.
Egzamin:
nie
Literatura:
E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, and J. Vlissides, Wzorce projektowe, WNT, 2005 A. Alexandrescu, Nowoczesne projektowanie w C++, WNT, 2005. A. Alexandrescu and H. Sutter, Język C++. Standardy kodowania. 101 zasad, wytycznych i zalecanych praktyk, Helion, 2005. B. Karlsson, Więcej niż C++. Wprowadzenie do bibliotek Boost, Helion, 2006. S. Meyers, 50 efektywnych sposobów na udoskonalenie Twoich programów, Helion, 2003. B. Stroustrup, Programowanie. Teoria i praktyka z wykorzystaniem C++, Helion, 2010. Bruce Eckel, Thinking in C++, Helion 2002. R. Nowak, A. Pająk, Język C++: mechanizmy, wzorce, biblioteki, BTC, 2010.
Witryna www przedmiotu:
http://studia.elka.pw.edu.pl/pub/ZPR.A/
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt kolokwium
Potrafi zidentyfikować i wykorzystać typowe rozwiązania problemów projektowych w programowaniu obiektowym
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Wpisz opis
Potrafi przeanalizować i wykorzystać podstawowe techniki stosowanie w programowaniu generycznym (wykorzystanie szablonów)
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Potrafi wykorzystywać udogodnienia oferowane przez biblioteki, w tym przez bibliotekę standardową języka C++
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Potrafi pracować w zespole przy realizacji projektu programistycznego
Weryfikacja: projekt realizowany w zespołach 2 lub 3 osobowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
Potrafi przeanalizować i wykorzystać podstawowe techniki stosowanie w programowaniu generycznym (wykorzystanie szablonów)
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Potrafi wykorzystywać udogodnienia oferowane przez biblioteki, w tym przez bibliotekę standardową języka C++
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09, K_U13, K_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05, T1A_U16, T1A_U13, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Potrafi pracować w zespole przy realizacji projektu programistycznego
Weryfikacja: projekt realizowany w zespołach 2 lub 3 osobowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04