- Nazwa przedmiotu:
- Sterowniki programowalne
- Koordynator przedmiotu:
- Jerzy Gustopwski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - podstawowe
- Kod przedmiotu:
- SP
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz.
Udział w laboratoriach: 15 x 1 godz. = 15 godz.
Praca własna: 45 godz.
Udział w konsultacjach: 5 godz.
Łączny nakład pracy studenta: 95 godz., co odpowiada 4 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest prezentacja możliwości sterowników programowalnych - najpopularniejszych urządzeń sterujących współczesnej automatyki. Rozważane są przede wszystkim zagadnienia dotyczące języków programowania i algorytmów sterowania, w mniejszym stopniu - zagadnienia sprzętowe. Działanie sterowników jest prezentowane w kontekście ich współpracy z najczęściej stosowanymi w przemyśle urządzeniami pomiarowymi i wykonawczymi w rozproszonych systemach automatyki.
- Treści kształcenia:
- Sterowanie binarne. Wyjaśnienie pojęcia. Potrzeba i ograniczenia sterowania binarnego. Sterowanie binarne a sterowanie ciągłe (1h).
Historia i ewolucja układów sterowania binarnego (przekaźniki, cyfrowe układy scalone, mikroprocesory) (1h).
Zalety i wady programowalnych układów sterowania w porównaniu z klasycznymi układami sprzętowymi (1h).
Budowa sterowników. Sterowniki wielo- i jednomodułowe, programatory, pulpity operatorskie, wyświetlacze (1h).
Współpraca sterowników z obiektami. Układy wejść i wyjść. Rodzaje czujników pomiarowych i elementów wykonawczych (1h).
Podstawowe cechy systemu operacyjnego sterownika. Pętla programowa. Szeregowość pracy programu a szybkość reakcji sterownika. Obraz procesu (1h).
Typy zmiennych i zasady adresowania (1h).
Przegląd języków programowania sterowników. Geneza, zalety i wady różnych typów języków. Norma IEC 1131 (1h).
Język drabinkowy jako najprostszy i najpopularniejszy język programowania sterowników. Podstawowe symbole. Zasada konstruowania schematu stykowego (2h).
Programowanie zadań sekwencyjnych (4h).
Układy licznikowe i uzależnień czasowych jako elementy programu (2h).
Przykłady typowych, przemysłowych zadań sterowania (2h).
Specyfika współpracy sterowników z elektropneumatycznymi elementami wykonawczymi (2h).
Języki wyższego poziomu. Tekst strukturalny. Język funkcji sekwencyjnych (2h).
Programy wielomodułowe i wieloprogramowość (2h).
Przykłady złożonych zadań sterowania - systemy mechatroniki (2h).
Sieci przemysłowe. Sieci polowe. Standard PROFIBUS. Sieci "inteligentnych" czujników i elementów wykonawczych - ASI (2h).
- Metody oceny:
- Kolokwia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Kostro J. - Elementy, urządzenia i układy automatyki, WSiP, Warszawa 1997, wydanie IV
Król A., Moczko-Król J. - S5/S7 Windows. Programowanie i symulacja sterowników PLC firmy SIEMENS, Wydawnictwo NAKOM, Poznań 2000, Biblioteka Użytkownika Mikrokomputerów, tom 49
Legierski T., Kasprzyk J., Wyrwał J., Hajda J. - Programowanie sterowników PLC, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice 1998
Mikulczyński T., Samsonowicz Z. - Automatyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, WNT, Warszawa 1997
Mechatronika. Podręcznik dla uczniów średnich i zawodowych szkół technicznych.Praca zbiorowa pod red. D. Schmida, tłum. zespół z Wydz. Mechatroniki PW pod kierownictwem M. Olszewskiego, wyd. REA, Warszawa 2002
Dokumentacja dostępna na stronach internetowych firmy SIEMENS: www.siemens.pl
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt SP_W01
- Wiedza na temat roli, jaką pełnią sterowniki programowalne w systemach automatyzacji. Znajomość sposobu działania systemu operacyjnego sterownika. Znajomość stosowanych języków programowania.
Weryfikacja: Kolokwium, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt SP_U01
- Umiejętność korzystania ze środowiska programowania sterowników. Umiejętność programowania kombinacyjnych i sekwencyjnych zadań sterowania binarnego. Umiejętność planowania złożonego zadania sterowania.
Weryfikacja: kolokwium, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt SP_K01
- Umiejętność pracy w zespole.
Weryfikacja: laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: