Nazwa przedmiotu:
Sterowniki programowalne
Koordynator przedmiotu:
Jerzy Gustopwski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne - podstawowe
Kod przedmiotu:
SP
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz. Udział w laboratoriach: 15 x 1 godz. = 15 godz. Praca własna: 45 godz. Udział w konsultacjach: 5 godz. Łączny nakład pracy studenta: 95 godz., co odpowiada 4 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
60
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest prezentacja możliwości sterowników programowalnych - najpopularniejszych urządzeń sterujących współczesnej automatyki. Rozważane są przede wszystkim zagadnienia dotyczące języków programowania i algorytmów sterowania, w mniejszym stopniu - zagadnienia sprzętowe. Działanie sterowników jest prezentowane w kontekście ich współpracy z najczęściej stosowanymi w przemyśle urządzeniami pomiarowymi i wykonawczymi w rozproszonych systemach automatyki.
Treści kształcenia:
Sterowanie binarne. Wyjaśnienie pojęcia. Potrzeba i ograniczenia sterowania binarnego. Sterowanie binarne a sterowanie ciągłe (1h). Historia i ewolucja układów sterowania binarnego (przekaźniki, cyfrowe układy scalone, mikroprocesory) (1h). Zalety i wady programowalnych układów sterowania w porównaniu z klasycznymi układami sprzętowymi (1h). Budowa sterowników. Sterowniki wielo- i jednomodułowe, programatory, pulpity operatorskie, wyświetlacze (1h). Współpraca sterowników z obiektami. Układy wejść i wyjść. Rodzaje czujników pomiarowych i elementów wykonawczych (1h). Podstawowe cechy systemu operacyjnego sterownika. Pętla programowa. Szeregowość pracy programu a szybkość reakcji sterownika. Obraz procesu (1h). Typy zmiennych i zasady adresowania (1h). Przegląd języków programowania sterowników. Geneza, zalety i wady różnych typów języków. Norma IEC 1131 (1h). Język drabinkowy jako najprostszy i najpopularniejszy język programowania sterowników. Podstawowe symbole. Zasada konstruowania schematu stykowego (2h). Programowanie zadań sekwencyjnych (4h). Układy licznikowe i uzależnień czasowych jako elementy programu (2h). Przykłady typowych, przemysłowych zadań sterowania (2h). Specyfika współpracy sterowników z elektropneumatycznymi elementami wykonawczymi (2h). Języki wyższego poziomu. Tekst strukturalny. Język funkcji sekwencyjnych (2h). Programy wielomodułowe i wieloprogramowość (2h). Przykłady złożonych zadań sterowania - systemy mechatroniki (2h). Sieci przemysłowe. Sieci polowe. Standard PROFIBUS. Sieci "inteligentnych" czujników i elementów wykonawczych - ASI (2h).
Metody oceny:
Kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
Kostro J. - Elementy, urządzenia i układy automatyki, WSiP, Warszawa 1997, wydanie IV Król A., Moczko-Król J. - S5/S7 Windows. Programowanie i symulacja sterowników PLC firmy SIEMENS, Wydawnictwo NAKOM, Poznań 2000, Biblioteka Użytkownika Mikrokomputerów, tom 49 Legierski T., Kasprzyk J., Wyrwał J., Hajda J. - Programowanie sterowników PLC, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice 1998 Mikulczyński T., Samsonowicz Z. - Automatyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, WNT, Warszawa 1997 Mechatronika. Podręcznik dla uczniów średnich i zawodowych szkół technicznych.Praca zbiorowa pod red. D. Schmida, tłum. zespół z Wydz. Mechatroniki PW pod kierownictwem M. Olszewskiego, wyd. REA, Warszawa 2002 Dokumentacja dostępna na stronach internetowych firmy SIEMENS: www.siemens.pl
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt SP_W01
Wiedza na temat roli, jaką pełnią sterowniki programowalne w systemach automatyzacji. Znajomość sposobu działania systemu operacyjnego sterownika. Znajomość stosowanych języków programowania.
Weryfikacja: Kolokwium, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt SP_U01
Umiejętność korzystania ze środowiska programowania sterowników. Umiejętność programowania kombinacyjnych i sekwencyjnych zadań sterowania binarnego. Umiejętność planowania złożonego zadania sterowania.
Weryfikacja: kolokwium, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08, T2A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt SP_K01
Umiejętność pracy w zespole.
Weryfikacja: laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: