Nazwa przedmiotu:
Komputerowe wspomaganie planowania transportu
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Józef Suda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 6 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie projektu 2 godz.), przygotowanie się do zajęć 10 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 15 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (49 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
angielski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt ECTS (48 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., konsultacje w zakresie projektu 2 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 15 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność obsługi komputera. Znajomość podstawowych pojęć dotyczących inżynierii ruchu drogowego, oraz modelowania systemów transportowych.
Limit liczby studentów:
wykład: brak; ćwiczenia projektowe: 15 osób
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do stosowania narzędzi do komputerowego wspomagania planowania i projektowania rozwiązań transportowych. Poznanie i zastosowanie narzędzi wspomagania komputerowego do modelowania układów drogowych, analiz zjawisk zachodzących na skrzyżowaniach i sieciach drogowych.
Treści kształcenia:
Wykład: Wprowadzenie do modelowania ruchu drogowego za pomocą dedykowanego oprogramowania komputerowego. Praktyczne informacje dotyczące pracy z porgramami z pakietu PTV Vision: Vissim, Viswalk, Visum. Laboratorium: Badanie modeli sieci drogowych - modelowanie i ocena jakości ruchu drogowego dla fragmentu sieci ulic przy zastosowaniu programu symulacyjnego. Badanie modelu ruchu skrzyżowania niesterowanego – zastosowanie aplikacji komputerowych do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania skrzyżowań drogowych bez sygnalizacji świetlnej. Badanie modelu skrzyżowania sterowanego - zastosowanie aplikacji komputerowej do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania drogowych z sygnalizacją świetlną. Badanie modeli ciągów drogowych - zastosowanie aplikacji komputerowej do analiz wpływu prędkości na wskaźniki efektywności przepływu strumieni pojazdów przez skoordynowany ciąg komunikacyjny. Badanie modelu sieci transportu publicznego - zastosowanie aplikacji komputerowej do modelowania napełnień pojazdów transportu zbiorowego oraz symulacji swobodnego ruchu pieszych w obrębie przystanków transportu zbiorowego.
Metody oceny:
Laboratorium: poprawne wykonanie zadań wykonywanych na komputerze; Dodatkowo wykonanie projektu końcowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1)„PTV Vissim 9 User Manual”, PTV Planung Transport Verkehr AG 2)"PTV Visum 17 User Manual”, PTV Planung Transport Verkehr AG 3) Trafficware, Synchro Studio 7 User Guide, Sugar Land 2006
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Absolwent zdobywa podstawową wiedzę dotycząca nowoczesnych programów komputerowych służących do mikroskopowej symulacji ruchu drogowego, urządzeń wykorzystywanych do sterowania ruchem drogowym (sterowniki, detektory ruchu, sygnalizatory) oraz podstawową wiedzę dotyczącą koordynacji sygnalizacji świetlnej na ciągu ulic i konsekwencji jej stosowania.
Weryfikacja: Około 5 pytań otwartych na kolokwium z wykładu, w tym około 3 pytania problemowe, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi na przynajmniej 55% z tych pytań lub odpowiedź ustna podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W02
Zdobywa wiedzę dotyczącą zasad modelowania potoków ruchu drogowego, skrzyżowań niesterowanych, skrzyżowań sterowanych cykliczną sygnalizacją świetlną oraz symulacyjnej oceny efektywności ich funkcjonowania.
Weryfikacja: Około 5 pytań otwartych na kolokwium z wykładu, w tym około 3 pytania problemowe, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi na przynajmniej 55% z tych pytań lub odpowiedź ustna podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Absolwent potrafi, korzystając z oprogramowania komputerowego, tworzyć proste, mikroskopowe modele ruchu drogowego, określać i analizować skutki wprowadzania zasad pierwszeństwa na drogowych skrzyżowaniach niesterowanych, zasymulować działanie prostej, cyklicznej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic oraz ocenić efektywność jej funkcjonowania.
Weryfikacja: Ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ew. odpowiedź ustna.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U09
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U02
Absolwent potrafi określić zalety koordynacji sygnalizacji na ciągach komunikacyjnych oraz stosowania nowoczesnych, adaptacyjnych sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach drogowych
Weryfikacja: Ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ew. odpowiedź ustna.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U19
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Absolwent rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Odpowiedź pisemna na podstawie opracowanego sprawozdania, ew. odpowiedź ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K02
Ma świadomość potrzeby przekazywania społeczeństwu, w szczególności przez środki masowego przekazu, informacji o zaletach stosowania nowoczesnych metod i urządzeń sterowania ruchem drogowym.
Weryfikacja: Odpowiedź pisemna na podstawie opracowanego sprawozdania, ew. odpowiedź ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K03
Powiązane efekty obszarowe: