Nazwa przedmiotu:
Technologia informacyjna w inżynierii środowiska
Koordynator przedmiotu:
mgr inż.Marek Malinowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
IS1A_05_02
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Projekty: liczba godzin według planu studiów - 30, przygotowanie do zajęć - 15, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, wykonanie prac projektowych - 45, razem - 100; Razem - 100 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Projekty - 30 h; Razem - 30 h = 1,2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Projekty: liczba godzin według planu studiów - 30 h, przygotowanie do zajęć - 15 h, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10 h, wykonanie prac projektowych - 45 h; Razem - 100 h = 4 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Projekty: 10-15.
Cel przedmiotu:
Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest przekazanie wszechstronnej wiedzy, tak w ujęciu ogólnokształcącym jak i praktycznym, w zakresie umiejętności świadomego wykorzystywania środków i stosowanie metod informatyki we wszystkich możliwych obszarach aktywności zawodowej i społecznej w warunkach transformacji do społeczeństwa informacyjnego i ukierunkowania na wiedzę.
Treści kształcenia:
P1 - Wykorzystanie arkuszy kalkulacyjnych: struktura arkusza, metody adresowania, operowanie tablicami, wizualizacja danych - wykresy, funkcje kartotekowej bazy danych - wyszukiwanie i porządkowanie informacji, budowa schematów obliczeniowych - zestawienia tabelaryczne, obliczenia cykliczne, funkcje specjalne - solver, mechanizmy automatyzacji - makra, procedury VBA, praca z formularzami. P2 - Grafika menedżerska i prezentacyjna: zasady projektowania, cechy poprawnie zbudowanej prezentacji; struktura prezentacji - slajd, konspekt, notatki, wykorzystanie funkcji animacji. P3 - Wykorzystanie programu arkusza kalkulacyjnego w praktyce inżynierskiej.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń projektowych jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń. Ocena końcowa to średnia z ocen cząstkowych. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się maksymalnie dwie usprawiedliwione nieobecności – wymagane odpracowanie ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Dawid Harel - "Rzecz o istocie informatyki. Algorytmika.", WNT 1992; 2. J. Gleen Brokshear - "Informatyka w ogólnym zarysie", WNT 2003; 3. Julita Korol – „Visual Basic w Excelu 2000”, MIKOM 2001; 4. Mirosława Kopertowska – „Przetwarzanie tekstów. Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy”, MIKOM 1998; 5. Mirosława Kopertowska – „Bazy danych. Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy”, MIKOM 1999; 6. Mirosłąwa Kopertowska – „Grafika menedżerska i prezentacyjna. Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy”, MIKOM 1999; 7. Adam Wojciechowski – „Usługi w sieciach informatycznych. Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy”, MIKOM 1998; 8. Ryszard Tadeusiewicz – „Elementarne wprowadzenie do techniki sieci neuronowych z przykładowymi programami”, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ W-wa 1999; 9. David E. Goldberg „Algorytmy genetyczne i ich zastosowania”, WNT 1998
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W07_01
Zna podstawowe narzędzia/pogramy komputerowe stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań (także inżynierskich) z zakresu inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W07_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury (dokumentacji programów komputerowych), baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł dla potrzeb realizacji postawionego zadania.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach ćwiczeń projektowych. Praca projektowa (P1, P3).
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U01_02
Potrafi korzystać z forów internetowych i tematycznych grup dyskusyjnych umożliwiających pozyskanie potrzebnych informacji do realizacji postawionego zadania.
Weryfikacja: Dyskusja oraz obserwacja w czasie pracy w ramach ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U01_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U03_01
Potrafi przygotować opracowanie, także w postaci krótkiej prezentacji, zawierające omówienie wyników postawionego zadania.
Weryfikacja: Praca projektowa (P1-P3).
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03
Efekt U05_02
Potrafi samodzielnie uczyć się obsługi oprogramowania komputerowego wspomagającego analizę danych doświadczalnych.
Weryfikacja: Obserwacja w czasie pracy .
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U05_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt U07_01
Potrafi wykorzystywać programy arkusza kalkulacyjnego do budowy schematów obliczeniowych z użyciem metod numerycznych do realizacji tablicowania funkcji, całkowania i różniczkowania numerycznego, rozwiązywania układów równań liniowych, problemów optymalizacji i obliczeń statystycznych. Potrafi zaprojektować prostą bazę kartotekową. Potrafi wyrazić w postaci odpowiednich wykresów różnorodne zestawienia danych. Potrafi wykorzystywać mechanizmy automatyzacji pracy w arkuszach kalkulacyjnych (makra, procedury VBA).
Weryfikacja: Praca projektowa (P1, P3).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U15_01
Potrafi ocenić przydatność rutynowych narzędzić (biurowych programów komputerowych) w analizie i opracowywaniu wyników postawionego zadania.
Weryfikacja: Praca projektowa (P1-P3).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01_01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz poznawania nowych rozwiązań/technologii w zakresie TI.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K03_01
Przy wykonywaniu postawionych zadań projektowych potrafi pracować indywidualnie i w grupie przejmując w niej różne role.
Weryfikacja: W ramach ćwiczeń projektowych dyskusja oraz obserwacja w czasie pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: