Nazwa przedmiotu:
Optymalizacja liniowa
Koordynator przedmiotu:
dr Irena Musiał-Walczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Matematyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
M1OPL
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30h wykład , 15+15h ćwiczenia i laboratorium, oraz 60h pracy własnej ( przygotowywanie się do zajęć oraz przygotowanie do sprawdzianów)= razem 4 pkt ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
.30h wykładu + 15h ćwiczeń audytoryjnych+ 15 h ćwiczeń laboratoryjnych = razem 2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
30h ćwiczeń = 1pkt ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Algebra Liniowa
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Zaznajomienie studentów z rozwiązywaniem zagadnień optymalizacyjnych w których można wykorzystać programowanie liniowe.
Treści kształcenia:
1.Programowanie liniowe: Metoda simpleks, sztuczna baza, zagadnienia dualne, 2. elementy teorii gier, 3. zagadnienie transportowe, 4. zagadnienia sprowadzalne do zagadnień liniowych, 5. elementy programowania całkowitoliczbowego
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia jest: a) uczestnictwo w laboratoriach i zaliczenie co najmniej 5 z nich ( zaliczenie laboratorium polega na rozwiązaniu zadań przeznaczonych do rozwiązania na nim) b) uczestnictwo w ćwiczeniach c) zaliczenie pisemne bez materiałów pomocniczych, maksymalnie można uzyskać 100 punktów. Ocena zależy od ilości uzyskanych punktów : 51-60 punktów - 3.0, 61-70 - 3.5, 71-80 - 4.0, 81-90 - 4.5, powyżej 90 - 5.0.  
Egzamin:
nie
Literatura:
 Bazaraa, M.S., Jarvis J., Sherali H., Linear programming and network flows, Wiley ,1990. 2.   Gass, S., Programowanie liniowe, PWN, 1973  Musiał-Walczak I., Muszyński J., i inni , Zbiór zadań z Matematyki T.III,  Oficyna        Wydawnicza. P.W. Brdyś, M., Ruszczyński A., Metody optymalizcji w zadaniach ,PWN,1985 Stachurski A., Wierzbicki  A., Podstawy optymalizacji, Oficyna Wydawnicza PW , 2001 1.  Zbiór zadań z programowania matematycznego, Cz I, praca zbiorowa, PWN, 1986
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt OL_W01
Student zna zagadnienia programowania liniowego; zagadnienie pierwotne i dualne.
Weryfikacja: Sprawdzian i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt OL_W02
Zna metodę simpleks dla zagadnień programowania liniowego oraz metodę graficzną (dla zagadnień dwuwymiarowych)
Weryfikacja: Sprawdzian i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt OL_W03
Zna zagadnienie transportowe, zastosowanie programowania liniowego do teorii gier dwuosobowych o sumie zero oraz do niektórych zagadnień sprowadzalnych do zagadnień liniowych
Weryfikacja: Sprawdzian i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt OL_U01
Student potrafi zastosować metodę graficzną do zagadnień dwuwymiarowych
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt OL_U02
Potrafi sformułować i rozwiązywać zagadnienia programowania liniowego za pomocą metody simpleks ( korzystając z Excela)
Weryfikacja: Sprawdzian i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt OL_U03
Potrafi sformułować i rozwiązać zagadnienia transportowe
Weryfikacja: Sprawdzian i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt OL_KS01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe: M1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt OL_KS02
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe: M1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt OL_KS03
Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe: M1_K05
Powiązane efekty obszarowe: