- Nazwa przedmiotu:
- Socjologia organizacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jolanta Kowalczyk-Grzenkowicz - wykład, dr Helena Bulińska-Stangrecka, dr Kinga Pwałowska - ćwiczenia
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A21_SO
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 20
Udział w ćwiczeniach 15
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 25
czytanie wskazanej literatury 40
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 100
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Socjologia ogólna
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Cel: Przekazanie studentom wiedzy o procesach społecznych i zjawiskach zachodzących w organizacjach. Zaznajomienie z najważniejszymi koncepcjami i pojęciami socjologii organizacji.. Wykształcenie umiejętności samodzielnej analizy form funkcjonowania różnych organizacji i instytucji życia publicznego.
Wykłady służą zapoznaniu studentów z najważniejszymi pojęciami, zjawiskami i problemami dotyczącymi socjologii organizacji
Ćwiczenia/seminaria kształtują praktyczne umiejętności studentów dotyczące funkcjonowania organizacji i radzenia sobie z problemami tam występującym, stanowią okazję do ugruntowania wiedzy przekazywanej na wykładach oraz przedyskutowania niektórych zagadnień.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Podstawowe pojęcia – przedmiot badań socjologii organizacji, socjologiczna definicja organizacji, cele, funkcje i właściwości organizacji. Charakterystyka nowoczesnych organizacji.
2. Podstawy zachowania jednostki w organizacji. Dominujące wartości współczesnych pracowników, wartości w różnych kulturach. Czynniki wpływające na percepcję i proces uczenia się w organizacji.
3. Zgodność pomiędzy osobowością a wykonywanym zawodem, wykorzystanie emocji w zachowaniach w organizacji.
4. Przywództwo i władza w organizacji. Style kierowania organizacją. Źródła władzy i wpływu w organizacji
5. Struktura i otoczenie organizacji. Główne składniki struktury organizacyjnej. Najbardziej znane schematy organizacyjne (biurokracja, struktura prosta, struktura macierzowa).
6. Zespoły robocze jako zasadniczy element działalności organizacji. Typy zespołów roboczych. Tworzenie zespołów o dużej efektywności. Zalety i wady grupowego podejmowania decyzji.
7. Kultura organizacji. Definicja, kształtowanie i funkcje kultury organizacyjnej. Funkcjonalne i dysfunkcjonalne skutki oddziaływania kultury organizacji na jej członków.
8. Organizacja ucząca się. Definicja, tworzenie i cechy organizacji uczącej się. Przemiany i rozwój w organizacjach.
9. Patologie w organizacji. Siły scalające i rozbijające organizację, rodzaje patologii organizacji. Mobbinng jako rodzaj patologii przywództwa w organizacji.
10. Egzamin.
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia)
1. Przedstawienie podstawowych założeń zajęć prowadzonych metoda warsztatową. Analiza struktury nieformalnej grupy – opis i przeprowadzenie badania socjometrycznego.
2. Funkcjonowanie grup w organizacji i praca zespołowa. Techniki podejmowania decyzji grupowych. Grupy i zespoły a efektywność pracy organizacji. Gra decyzyjna porównująca efektywność podejmowania decyzji grupowych i indywidualnych.
3. Charakterystyka różnych ról w zespołach roboczych. Wypełnianie przez studentów kwestionariusza ról zespołowych. Ćwiczenia dotyczące budowania zespołu i umiejętności pracy w zespole.
4. Rozwiązywanie konfliktów w organizacji. Test umożliwiający określenie stylu rozwiązywania konfliktów przez studentów.
5. Kierowanie zmianą w organizacji. Omówienie czynników wywołujących zmianę, kierowania zmianą
planową, rodzajów oporu wobec zmiany.
6. Kierowania zmianą w organizacji c.d. - ćwiczenia praktyczne – skąd czerpać wiedzę na temat warunków wprowadzania zmian, jak radzić sobie z oporem wobec zmian w organizacji, co robić, by zmiana była trwała.
7. Dyskusja na temat różnorodności kulturowych organizacji na podstawie wybranych organizacji w różnych krajach.
- Metody oceny:
- Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, punkty za aktywność na wykładach
Ćwiczenia: sprawdzian na końcu semestru, udział w grach decyzyjnych i ćwiczeniach praktycznych, aktywność na zajęciach
Student, który zaliczył przedmiot
3.0 Uzyskał średnią z ćwiczeń i egzaminu 55%
3.5 65%
4.0 75%
4.5 85%
5.0 Powyżej 95%
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Kożusznik B.: Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa 2011.
2. Robbins S.P.: Zasady zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2012
3. Kożuch B.: Nauka o organizacji, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. Morgan G.: Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 2005.
2. Kostera M.: Antropologia organizacji, Warszawa 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się