Nazwa przedmiotu:
Procesy wymiany masy i ciepła
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Artur Poświata
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inzynieria Chemiczna i Procesowa
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
IC.MIP102
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 45 2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji 3 3. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów 3 4. Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.) 5 5. Zbieranie informacji, opracowanie wyników 10 6. Przygotowanie sprawozdania, prezentacji, raportu, dyskusji 10 7. Nauka samodzielna – przygotowanie do zaliczenia/kolokwium/egzaminu 10 Sumaryczne obciążenie studenta pracą 86 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,7 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,3 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak wymagań
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
1. Wykład pogłębia wiedzę w zakresie ilościowego opisu procesów wymiany ciepła i masy oraz jednoczesną wymianą masy i ciepła ze szczególnym uwzględnieniem procesów przebiegających w układach wieloskładnikowych przy dużych stężeniach składników transportowanych przez powierzchnię międzyfazową. 2. Poszerza umiejętności w zakresie matematycznego opisu procesów transportowych, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności formułowania równań opisujących te procesy, określania warunków brzegowych oraz przyjmowania założeń upraszczających, które umożliwiają i ułatwiają rozwiązanie zdefiniowanego problemu.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Transport ciepła: przewodzenie, konwekcja oraz procesy transportowe ze zmianą fazy. 2. Dyfuzja w układach wieloskładnikowych i stężonych. 3. Jednoczesna wymiana ciepła i masy w układach dwufazowych i klasyfikacja procesów ze względu na własności składników oraz występujący warunek określoności. 4. Określanie rozkładów stężeń i temperatury w różnych typach aparatów. 5. W układach wieloskładnikowych opis matematyczny procesów ciągłych ( absorpcji, rektyfikacji, kondensacji, wykraplania oparów z gazu obojętnego, nasycanie gazu parami cieczy). 6. Modelowanie dyspersji masy w przepływach dwufazowych i wpływ tych zjawisk na przebieg procesów. 7. Matematyczny opis dyspersji masy w przestrzeni fazowej. Zajęcia projektowe 1. Projektowanie kolumny absorpcyjnej wypełnionej, stężony układ wieloskładnikowy, model matematyczny procesu. 2. Obliczenie rozmiarów kolumny, dobór wypełnienia, wpływ wypełnienia na wielkość kolumny.
Metody oceny:
Wykład: egzamin ustny Ćwiczenia projektowe: dwa projekty, zaliczenie ustnie
Egzamin:
tak
Literatura:
1. R. Zarzycki, Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa 1987. 2. T. Hobler, Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa 1986. 3. T. Hobler, Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa 1976. 4. S. Wiśniewski, Wymiana ciepła, WNT, Warszawa 1988
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma poszerzoną wiedzę przydatną do zrozumienia podstaw fizycznych i chemicznych podstawowych operacji i procesów inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie procesów transportu masy i ciepła.
Weryfikacja: Egzamin, zaliczenie projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03
Efekt W2
Ma ugruntowaną wiedzę przydatną do sporządzania bilansów termodynamicznych
Weryfikacja: Egzamin, zaliczenie projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04
Efekt W3
Ma ugruntowanę wiedzę niezbędną do sporządzania bilansów masy, skłądnika i energii z uwzględnieniem zjawisk przenoszenia pędu, masy i energii
Weryfikacja: Egzamin, zaliczenie projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, bazy danych oraz innych źródeł; potrafi je interpretować a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Weryfikacja: Egzamin, zaliczenie projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U2
Potrafi określać kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia
Weryfikacja: Egzamin, zaliczenie projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U05
Efekt U3
Potrafi wykonać pełen projekt procesowy z uwzględnieniem zasad integracji i intensyfikacji procesowej
Weryfikacja: Egzamin, zaliczenie projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KS1
Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Egzamin, zaliczenie projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01
Efekt KS2
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera
Weryfikacja: Egzamin, zaliczenie projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K05
Efekt KS3
Potrafi przekazać informacje o osiągnięciach inżynierii chemicznej i procesowej i różnych aspektach zawodu inżyniera w sposób powszechnie zrozumiały
Weryfikacja: Egzamin, zaliczenie projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07