- Nazwa przedmiotu:
- Modele biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Kotarba Marcin
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
8h wykład + 10h ćwiczenia + 17h praca grupowa w tym konsultacje + 30h przygotowanie projektu, w tym konsultacje + 10h przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia projektu = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,9 ECTS
8h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 23h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,7 ECTS
10h ćwiczenia + 17h praca grupowa w tym konsultacje + 30h przygotowanie projektu, w tym konsultacje + 10h przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia projektu = 67h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa znajomość zagadnień:
1. zarządzanie w organizacji, podział funkcjonalny organizacji,
2. finanse przedsiębiorstwa, pomiaru efektów działalności,
3. planowanie strategicznego, ustalanie celów finansowych i pozafinansowych.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Poznanie i opanowanie metod oraz narzędzi diagnozy stanu obecnego oraz projektowania stanu docelowego modeli biznesowych, w kontekście ich dostosowania do zmian paradygmatów działania przedsiębiorstw w gospodarce cyfrowej.
Cele poznawcze przedmiotu realizowane są poprzez przekazanie wiedzy dotyczącej teoretycznych podstaw modelowania biznesu. Cele aplikacyjne związane są ze zdobyciem praktycznych umiejętności zaprojektowania modelu, w jego wszystkich wymiarach: klient (segment), relacje z klientem, propozycja wartości (przewaga konkurencyjna), zasobów, kanałów, partnerstw, aktywności oraz finansów.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Wprowadzenie - ontologia i taksonomia modeli biznesowych. Relacja między strategią a modelem biznesowym.
2. Metoda i narzędzie Business Model Canvas (BMC) – wprowadzenie, przykłady zastosowania.
3. Teoria/badania – ewolucja modeli biznesowych wywoływana zmianami technologicznymi i społecznymi.
4. Praktyczne przykłady modeli biznesowych, w świetle postępującej cyfryzacji.
5. Test końcowy
Rozmowa zaliczeniowa z prowadzącym zajęcia dotycząca projektu.
B. Ćwiczenia:
1. Wybór przedsiębiorstw do zadania grupowego. Praca grupowa – opis modelu biznesowego (sytuacja obecna) wybranych przedsiębiorstw przypisanych do grup..
2. Praca indywidualna – wypełnienie BMC dla wybranych przedsiębiorstw.
3. Prezentacja wyników w ramach grup i wypracowanie ujęcia skonsolidowanego. Prezentacja i dyskusja rezultatów.
4. Praca indywidualna – projekt zmiany strategii i modelu biznesowego wybranych przedsiębiorstw.
5. Prezentacja prac indywidualnych na ćwiczeniach.
6. Rozmowa zaliczeniowa z prowadzącym zajęcia dotycząca projektu
- Metody oceny:
- A. Wykład
1. Ocena formatywna - obecność na zajęciach (lista obecności), wymagana jest ponad 90% obecność na zajęciach.
2. Ocena sumatywna - ocena znajomości teorii przedstawionej na wy-kładach (egzamin pisemny lub ustny, w zależności od liczebności grupy)
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna - ocena przygotowanego przez studenta modelu biznesowego
2. Ocena sumatywna - ocena wartości merytorycznej przeprowadzonych przez studentów analiz, terminowość wykonania prac, współpraca w grupach, redakcja raportu końcowego.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia ważona ocen z wykładu (35%) oraz ćwiczeń (65%)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Materiały pracowni Transformacji Biznesowej, Wydział Zarządzania, Politechnika Warszawska – morfologia modeli biznesowych (dystrybucja przez prowadzącego).
2. Osterwalder, A., Pigneur, Y., Business Model Generation, 2010, John Wiley & Sons.
3. Jensen, A.B., Do we need one business model definition? 2013, Journal of Business Models (2013), Vol. 1, No. 1 pp. 61-84, [online]. Available at: https://journals.aau.dk/index.php/JOBM/article/download/705/542.
Uzupełniająca:
1. Burkhardt, T., Krumeich, J., Werth, D., Loos, P., Analyzing the business model concept, 2011, German Research Center for Artificial Intelligence (DFKI), Institute for Information Systems (IWi) Saarbrücken, Germany [online]. Available at: http://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1263&context=icis2011.
2. Ovans, A., What is a business model, 2015, Harvard Business Review, [online]. Available at: https://hbr.org/2015/01/what-is-a-business-model.
3. Weill, P., Malone, T.W., Apel, T.G., The business models investors prefer, 2011, MIT Sloan Management review, [online]. Available at: https://sloanreview.mit.edu/article/the-business-models-investors-prefer/.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W01
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: test wiedzy przekazanej na wykładzie, weryfikacja wykonania ćwiczenia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W15
- ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczenia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U16
- dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczenia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U17
- projektować nowe rozwiązania, , jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczenia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: ocena współpracy podczas ćwiczeń i przygotowania projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K04
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: ocena współpracy podczas ćwiczeń i przygotowania projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: