Nazwa przedmiotu:
Modele biznesu
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Kotarba Marcin
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 8h wykład + 10h ćwiczenia + 17h praca grupowa w tym konsultacje + 30h przygotowanie projektu, w tym konsultacje + 10h przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia projektu = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 ECTS 8h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 23h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,7 ECTS 10h ćwiczenia + 17h praca grupowa w tym konsultacje + 30h przygotowanie projektu, w tym konsultacje + 10h przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia projektu = 67h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład8h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa znajomość zagadnień: 1. zarządzanie w organizacji, podział funkcjonalny organizacji, 2. finanse przedsiębiorstwa, pomiaru efektów działalności, 3. planowanie strategicznego, ustalanie celów finansowych i pozafinansowych.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Poznanie i opanowanie metod oraz narzędzi diagnozy stanu obecnego oraz projektowania stanu docelowego modeli biznesowych, w kontekście ich dostosowania do zmian paradygmatów działania przedsiębiorstw w gospodarce cyfrowej. Cele poznawcze przedmiotu realizowane są poprzez przekazanie wiedzy dotyczącej teoretycznych podstaw modelowania biznesu. Cele aplikacyjne związane są ze zdobyciem praktycznych umiejętności zaprojektowania modelu, w jego wszystkich wymiarach: klient (segment), relacje z klientem, propozycja wartości (przewaga konkurencyjna), zasobów, kanałów, partnerstw, aktywności oraz finansów.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Wprowadzenie - ontologia i taksonomia modeli biznesowych. Relacja między strategią a modelem biznesowym. 2. Metoda i narzędzie Business Model Canvas (BMC) – wprowadzenie, przykłady zastosowania. 3. Teoria/badania – ewolucja modeli biznesowych wywoływana zmianami technologicznymi i społecznymi. 4. Praktyczne przykłady modeli biznesowych, w świetle postępującej cyfryzacji. 5. Test końcowy Rozmowa zaliczeniowa z prowadzącym zajęcia dotycząca projektu. B. Ćwiczenia: 1. Wybór przedsiębiorstw do zadania grupowego. Praca grupowa – opis modelu biznesowego (sytuacja obecna) wybranych przedsiębiorstw przypisanych do grup.. 2. Praca indywidualna – wypełnienie BMC dla wybranych przedsiębiorstw. 3. Prezentacja wyników w ramach grup i wypracowanie ujęcia skonsolidowanego. Prezentacja i dyskusja rezultatów. 4. Praca indywidualna – projekt zmiany strategii i modelu biznesowego wybranych przedsiębiorstw. 5. Prezentacja prac indywidualnych na ćwiczeniach. 6. Rozmowa zaliczeniowa z prowadzącym zajęcia dotycząca projektu
Metody oceny:
A. Wykład 1. Ocena formatywna - obecność na zajęciach (lista obecności), wymagana jest ponad 90% obecność na zajęciach. 2. Ocena sumatywna - ocena znajomości teorii przedstawionej na wy-kładach (egzamin pisemny lub ustny, w zależności od liczebności grupy) B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna - ocena przygotowanego przez studenta modelu biznesowego 2. Ocena sumatywna - ocena wartości merytorycznej przeprowadzonych przez studentów analiz, terminowość wykonania prac, współpraca w grupach, redakcja raportu końcowego. E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia ważona ocen z wykładu (35%) oraz ćwiczeń (65%)
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Materiały pracowni Transformacji Biznesowej, Wydział Zarządzania, Politechnika Warszawska – morfologia modeli biznesowych (dystrybucja przez prowadzącego). 2. Osterwalder, A., Pigneur, Y., Business Model Generation, 2010, John Wiley & Sons. 3. Jensen, A.B., Do we need one business model definition? 2013, Journal of Business Models (2013), Vol. 1, No. 1 pp. 61-84, [online]. Available at: https://journals.aau.dk/index.php/JOBM/article/download/705/542. Uzupełniająca: 1. Burkhardt, T., Krumeich, J., Werth, D., Loos, P., Analyzing the business model concept, 2011, German Research Center for Artificial Intelligence (DFKI), Institute for Information Systems (IWi) Saarbrücken, Germany [online]. Available at: http://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1263&context=icis2011. 2. Ovans, A., What is a business model, 2015, Harvard Business Review, [online]. Available at: https://hbr.org/2015/01/what-is-a-business-model. 3. Weill, P., Malone, T.W., Apel, T.G., The business models investors prefer, 2011, MIT Sloan Management review, [online]. Available at: https://sloanreview.mit.edu/article/the-business-models-investors-prefer/.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W01
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: test wiedzy przekazanej na wykładzie, weryfikacja wykonania ćwiczenia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W15
ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczenia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U16
dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczenia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U17
projektować nowe rozwiązania, , jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczenia, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: ocena współpracy podczas ćwiczeń i przygotowania projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K04
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: ocena współpracy podczas ćwiczeń i przygotowania projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: