Nazwa przedmiotu:
BHP i ergonomia w zarządzaniu bezpieczeństwem
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Kossobudzka-Górska Aneta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1 ECTS: 8h odbycie ćwiczeń + 12h przygotowanie raportów z ćwiczeń + 5h analiza literatury + 5h konsultacje = 30h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,4 ECTS: 8h odbycie ćwiczeń + 5h udział w konsultacjach = 13h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS: 8h odbycie ćwiczeń + 12h przygotowanie raportów z ćwiczeń + 5h analiza literatury + 5h konsultacje = 30h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia8h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa pracy, - potrafił oceniać ryzyko zawodowe na stanowisku pracy, - rozumiał potrzebę uczenia się przez całe życie.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: C1: zarządzanie bp wg ISO 45000, działania podejmowane na poszczególnych etapach zarządzania bezpieczeństwem pracy C2: opracowanie projektu dokumentacji bezpieczeństwa pracy C3: identyfikacja zagrożeń C4: ocena ryzyka zawodowego C5: ocena skuteczności działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy, opracowanie ekonomicznie uzasadnionego planu ograniczenia ryzyka.
Metody oceny:
Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń; projekt jest dyskutowany i weryfikowany, jest możliwość poprawienia wyników. 2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektów, terminowość wykonania prac, redakcja raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z laboratorium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Górska E., 2015. Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Warszawa: OWPW 2. Górska E., 2016. Metody oceny ryzyka zawodowego. Warszawa: OWPW. 3. Rączkowski B., 2018. BHP w praktyce. Gdańsk: ODDK. 4. Uzarczyk A., 2009. Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy. Gdańsk: ODDK. Uzupełniająca: 1. Górska E., Lewandowski J., 2016. Zarządzanie i organizacja środowiska pracy. Warszawa: OWPW. 2. Górska E., 2007. Projektowanie stanowisk pracy dla osób niepełno-sprawnych, Warszawa: OWPW. 3. Górska, E. i Kossobudzka-Górska, A. (2011). Metody organizatorskie i ergonomiczne w zarządzaniu ryzykiem zawodowym. W E. Górska (Red.), Współczesne i przyszłe wyzwania ergonomii. Warszawa: OWPW. 4. Studenski, R., 2018. Jak bezpiecznie żyć z ryzykiem. ATEST (1-4). 5. www.pip.gov.pl
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W02
Absolwent w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla inżynierii produkcji oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa pracy i ergonomii
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W08
Absolwent zna główne trendy rozwojowe w zakresie in-żynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa pracy i ergonomii
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U17
Absolwent potrafi dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U18
Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: