- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie analityczne w prognozowaniu rozwoju
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Grzeszczyk Tadeusz prof.PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
20h laboratorium + 20h zapoznanie się z literaturą + 20h przygotowanie do zajęć i dyskusji = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
20h laboratorium =20h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
20h laboratorium + 20h zapoznanie się z literaturą + 20h przygotowanie do zajęć i dyskusji = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium20h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy MS Excel
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie studentom teoretycznej wiedzy dotyczącej metod modelowania analitycznego w prognozowaniu rozwoju przedsiębiorstw i praktycznych umiejętności rozwiązywania wybranych problemów obliczeniowych.
- Treści kształcenia:
- Laboratorium:
1. Wprowadzenie, prezentacja celu i programu przedmiotu.
2. Modelowanie analityczne i prognozowanie w zarządzaniu rozwojem przedsiębiorstwa.
3. Budowanie modeli biznesowych przedsiębiorstwa. Bazowanie na ta-belach danych. Analiza scenariuszowa. Analiza ‘co-jeśli’ oraz analiza odwrotna ‘co-jeśli’.
4. Przykładowe obliczenia przy wykorzystaniu modeli: amortyzacja środków trwałych, depozyty i kredyty, szacowanie środków finansowych pochodzących z kredytu bankowego na cele rozwojowe, wyznaczanie rat kredytu, szacowanie wartości bieżącej i przyszłej.
5. Wycena aktywów – szacowanie współczynników beta w modelu jednoindeksowym. Analiza portfelowa inwestycji. Wyznaczanie stopy zwrotu z inwestycji w zależności od zaakceptowanego ryzyka. Model Sharpe'a.
6. Modele badań operacyjnych – prognozowanie rozwoju i optymalizacja produkcji w celu pełnego oraz racjonalnego wykorzystania posiadanych zdolności produkcyjnych, analiza rachunku zysków i strat w po-wiązaniu ze strukturą i kosztem produkcji, zadania transportowe.
7. Prognozowanie sprzedaży przedsiębiorstwa przy określonych ograniczeniach. Zastosowanie funkcji Excela oraz wybranego programu z sieciami neuronowymi.
8. Prognozowanie wydatków na reklamę przedsiębiorstwa. Planowanie obsady personalnej. Różne zastosowania diagramu Pareto-Lorenza.
9. Modele logiczne, regresyjne i ekonometryczne w ewaluacji projektów rozwojowych. Prognozowanie innowacji i technologii.
10. Podsumowanie przedmiotu i końcowe zaliczenia.
- Metody oceny:
- Laboratorium:
1. Ocena formatywna: wynika z aktywności studentów podczas zajęć, przedstawiania prezentacji oraz uczestnictwa w dyskusjach związanych z projektami studentów.
2. Ocena sumatywna: wynika z liczby przedstawionych prezentacji projektów oraz ich wartości merytorycznej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. DaimJisun T., Phan K., 2017 Research and Development Management. Technology Journey through Analysis, Forecasting and Decision Making, Springer.
2. Dittmann P., Szabela-Pasierbińska E., Dittmann I., Szpulak A. 2009 Prognozowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Kraków: Wolters Kluwer
3. Jackson M., Staunton M. 2004) Zaawansowane modele finansowe z wykorzystaniem Excela i VBA, Helion, Gliwice.
4. Szapiro T. 2000, Decyzje menedżerskie z Excelem, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Uzupełniająca:
1. Antoch J., Jureckova J., Maciak M., Pesta M., 2015 Analytical Methods in Statistics, AMISTAT: Workshop on Analytical Meth-ods in Statistics, Springer.
2. Hingley P., Nicolas M. 2006 Forecasting Innovations. Methods for Predicting Numbers of Patent Filings, Springer.
3. Prędki A. 2017 Narzędzia analityczne w naukach ekonomicznych: Wybrane zastosowania, Kraków: Wydawnictwo UE
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Warunkami zaliczenia przedmiotu są: aktywne uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, przedstawienie prezentacji w uzgodnionym ter-minie i pozytywna ocena co najmniej jednego projektu.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W01
- w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W07
- główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U01
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U06
- analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K01
- krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: