Nazwa przedmiotu:
Systemy, pojazdy i infrastruktura transportu zautomatyzowanego
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Włodzimierz Choromański, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do kolokwiów 7 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz.), wykonanie sprawozdań 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
angielski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,0 pkt ECTS (27 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz., wykonanie sprawozdań 10 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy automatyki, matematyka (optymalizacja dynamiczna), podstawy telekomunikacji, systemy pomiarowe.
Limit liczby studentów:
wykład: brak; laboratorium: 15 osób
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do analiz zautomatyzowanych systemów i środków transportu ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów APM (Automatem People Mover) w tym samochodów automatycznych na poziomach L2, L3, L4 i pojazdów autonomicznych.
Treści kształcenia:
Wykład: Źródła wiedzy z zakresu przedmiotu. Klasyfikacja pojazdów samochodowych ze względu na ich zdolność do realizacji zadań w trybie autonomicznym. HMI (Human Machine Interface): interfejs człowiek - maszyna w inteligentnych środkach transportu. Rodzaje sygnałów biologicznych (akwizycja prowadzana na człowieku/operatorze) oraz niebiologicznych wykorzystywanych w pojazdach inteligentnych do monitorowania i sterowania. Przetwarzanie sygnałów na potrzeby pojazdów i urządzeń inteligentnych: a) Podstawowe zagadnienia z dziedziny sieci neuronowych; b) Podstawowe zagadnienia z dziedziny logiki rozmytej; c) Podstawowe informacje dotyczące uczenia maszynowego. PRT (Personal Rapid Transit) jako przykład zautomatyzowanego, inteligentnego systemu transportowego. Samochody autonomiczne, sieci ATN, PodCar, APM, pojazdy specjalne oraz standardy dla sieci APM ATS. Laboratorium: Analiza i projektowanie podsystemów dla pojazdu autonomicznego, Analiza systemów dla sieci PRT, Symulacja komputerowa sieci PRT (PodCar).
Metody oceny:
Wykład: 2 kolokwia pisemne zawierające po 5 pytań otwartych. Zaliczenie wykładu wymaga uzyskania minimum 60 % poprawnych odpowiedzi z każdego z kolokwiów. Laboratorium: 3 kolokwia pisemne zawierające po 2 pytania otwarte oraz 3 sprawozdania z wykonanych ćwiczeń. Minimalne wymagania na zaliczenie to: zaliczenie wszystkich sprawozdań i co najmniej na 60% każdego kolokwium
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Richard Bishop – „Intelligent Vehicle Technology and Trends” Springer Velag,2001, 2) Danuta Rutkowska, Maciej Piliński, Leszek Rutkowski, - „Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte”, PWN, 1999, 3) Gang T, Petar V.Koktovic, - „Adaptive Control of Systems with Actuator and Sensor Nonlinearities”, John Wiley & Sons, 1996, 4) L.Vlacic, - „Intelligent Vehicle Technologies Teory and Applications”, Butterworth – Heinemann, 2001, 5) P.Cichocki, P.Jabłkowski, M.Kaczmarek,-"Inteligentne systemy sterowania ruchem", Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009, 6) Q.R.Riley, -"Alternnative Cars in the 21st Centaury", S&A Inc.400, USA, 7) C.Szczepaniak, -"Samochody XXI wieku", Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2008.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Absolwent zna i rozumie definicje i zasady działania transportu zautomatyzowanego oraz pojazdów inteligentnych.
Weryfikacja: 50% pytań otwartych podczas kolokwiów z części wykładowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W02
Absolwent zna i rozumie trendy rozwojowe transportu zautomatyzowanego w tym szczególnie pojazdów inteligentnych: systemów APM, pojazdów automatycznych L2,L3,L4, oraz pojazdów autonomicznych.
Weryfikacja: 50% pytań otwartych podczas kolokwiów z części wykładowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Absolwent potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: Zaliczenia realizowane w części laboratoryjnej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U01, Tr2A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Student rozumie konieczność krytycznej oceny odbieranych treści oraz własnej wiedzy.
Weryfikacja: pisemny sprawdzian
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK