- Nazwa przedmiotu:
- Techniki rzeczywistości wirtualnej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marcin Witkowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Wariantowe
- Kod przedmiotu:
- TRW
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich (32h):
a) Wykład: 15h
b) Projekt:15h
b) Konsultacje: 2h
2) Liczba godzin pracy własnej studenta (20h):
a) Przygotowanie na zajęcia: 2h
b) Praca nad projektem w domu 15h
c) Przygotowanie do kolokwiów 3h
Razem: 52h (2 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS - liczba godzin bezpośrednich (32h):
a) Wykład: 15h
b) Projekt:15h
c) Konsultacje: 2h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- a) Projekt:15h
b) Praca nad projektem w domu 15h
Razem: 30h (1 ECTS)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana podstawowa znajomość zagadnień grafiki komputerowej oraz programowania.
- Limit liczby studentów:
- 24
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z budową systemów VR oraz ich głównych komponentów: urządzeń wejściowych, wyjściowych i silnika. Poznanie nowoczesnych interfejsów człowiek-komputer. Zdobycie podstawowej umiejętności programowania logiki interaktywnych scen trójwymiarowych w komercyjnym środowisku programistycznym.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Krótka historia rzeczywistości wirtualnej (VR – virtual reality). Omówienie budowy systemów VR oraz głównych komponentów składowych: urządzenia wejściowe (interfejs haptyczny, rozpoznawanie twarzy, rozpoznawanie gestów, sterowanie głosowe, śledzenie wzroku), urządzenia wyjściowe (wyświetlacze stereoskopowe osobiste i wieloosobowe, sprzężenie zwrotne siłowe, stymulacja zmysłu dotyku, symulacja ruchu całego ciała), silnik wizualizacyjny. Opis zagadnień związanych z urządzeniami haptycznymi. Proces budowy światów VR. Treści wykładowe mogą być dostosowane do zainteresowań studentów.
Projekt:
W części praktycznej studenci wykonują indywidualne projekty. W ramach projektu należy stworzyć w środowisku programistycznym (do wyboru studenta) scenę interaktywną realizującą funkcjonalność wybraną przez studenta i zaakceptowaną przez prowadzącego. Przykładowymi tematami mogą być: opracowanie interaktywnej kompozycji wyjaśniającej przedmiot pracy inżynierskiej/magisterskiej, gra komputerowa 3D, prezentacja obiektu związanego z hobby studenta…
- Metody oceny:
- Wykład - dwa testy sprawdzające (2 x 5,0 pkt.)
Projekt - zaliczenie na podstawie wyników realizacji projektu indywidualnego (10,0 pkt.)
Ocena końcowa z przedmiotu wynika z liczby punktów uzyskanych łącznie z wykładu oraz projektu:
• ponad 50 % do 60 % - ocena 3,0
• ponad 60 % do 70 % - ocena 3,5
• ponad 70 % do 80 % - ocena 4,0
• ponad 80 % do 90 % - ocena 4,5
• ponad 90 % - ocena 5,0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Warwick, K., Gray, J. and Roberts, D. eds. (1993). Virtual Reality in Engineering, Peter Peregrinus. London.
Stanney, K. M. ed. (2002). Handbook of Virtual Environments: Design, Implementation, and Applications. Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Mahwah, New Jersey
Rheingold, H. (1992). Virtual Reality, Simon & Schuster, New York, N.Y.
Burdea, G. and P. Coffet (2003). Virtual Reality Technology, Second Edition. Wiley-IEEE Press. N.Y.
- Witryna www przedmiotu:
-
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka TRW_2st_W01
- Znajomość budowy systemów VR oraz ich elementów składowych
Weryfikacja: Kolokwia z treści wykładu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W09, K_W10, K_W11, K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG
- Charakterystyka TRW_2st_W02
- Wiedza o metodach tworzenia interaktywnych trójwymiarowych scen wirtualnych VR
Weryfikacja: Kolokwia z treści wykładu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka TRW_2st_U01
- Umie wykonać interaktywną trójwymiarową scenę wirtualną VR
Weryfikacja: Ocena ćwiczeń praktycznych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o
- Charakterystyka TRW_2st_U02
- Umie zoptymalizować interaktywną trójwymiarową scenę wirtualną VR pod kątem szybkości wykonywania kodu
Weryfikacja: Ocena ćwiczeń praktycznych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka TRW_2st_K01
- Ma świadomość pozyskanej wiedzy i umiejętności oraz konieczność stałego ich poszerzania.
Weryfikacja: Kolokwia z treści wykładu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_K, I.P7S_KK, I.P7S_KO, I.P7S_KR