- Nazwa przedmiotu:
- Systemy dźwięku przestrzennego
- Koordynator przedmiotu:
- Rajmund Kożuszek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - podstawowe
- Kod przedmiotu:
- SDP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. liczba godzin kontaktowych – 50 godz., w tym
obecność na wykładach 30 godz.,
obecność na laboratorium 15 godz.,
spotkania projektowe 3 godz.
konsultacje 2 godz.
2. praca własna studenta – 52 godz., w tym
przygotowanie do realizacji projektu 20 godz.,
realizacja projektu 20 godz.,
przygotowanie do laboratorium 12 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 102 godz., co odpowiada 4 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,96 pkt. ECTS, co odpowiada 50 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,8 pkt. ECTS, co odpowiada 70 godz. zajęć praktycznych
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza związana z podstawami przetwarzania sygnałów. Wstępna znajomość środowiska Matlab i języka Python
Wstęp do multimediów lub Podstawy multimediów
- Limit liczby studentów:
- 32
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest omówienie i analiza zagadnień związanych z projekcją i rejestracją dźwięku przestrzennego w pomieszczeniach, obejmujących przede wszystkim analizę mechanizmów słyszenia binauralnego, modelowania akustyki pomieszczeń, analizy i syntezy pola akustycznego oraz przetwarzania dźwięku przestrzennego w kontekście tworzenia wirtualnej rzeczywistości. Poruszane zagadnienia będą przedstawiane w formie interaktywnej z uwzględnieniem najnowszych technologii wykorzystywanych w analizie, przetwarzaniu i syntezie dźwięku przestrzennego.
- Treści kształcenia:
- Wykład (30h):
1. Zagadnienia wstępne (3h):
• Rozchodzenie się dźwięku w pomieszczeniach i przestrzeni częściowo otwartej.
• Układ słuchowy człowieka i percepcja dźwięku.
2. Akustyka pomieszczeń (3h):
• Parametry akustyczne pomieszczeń.
• Nagłaśnianie pomieszczeń i przestrzeni otwartych.
3. Modelowanie akustyki pomieszczeń (3h):
• Techniki modelowania i symulacji akustyki pomieszczeń.
• Techniki modelowania i symulacji ustrojów akustycznych.
4. Słyszenie binauralne (4h):
• Lokalizacja źródeł dźwięku w przestrzeni.
• Pomiary i wykorzystanie HRTF.
• Auralizacja.
5. Matryce mikrofonowe i głośnikowe, lokalizacja i śledzenie źródeł dźwięku (4h).
6. Analiza i synteza pola akustycznego (6h):
• Ambisonia zerowego i wyższych rzędów.
• Inne metody syntezy pola akustycznego (WFS - Wave Field Synthesis, DAC - Directional Audio Coding).
• Rejestracja i przetwarzanie dźwięku przestrzennego.
• Kodowanie dźwięku przestrzennego 3D (MPEG-H, Auro-3D, Dolby Atmos i inne).
7. Dźwięk przestrzenny w wirtualnej rzeczywistości (6h):
• Wykorzystanie funkcji HRTF.
• Analiza i przetwarzanie dźwięku przestrzennego w wirtualnej rzeczywistości.
• Oprogramowanie wspomagające przetwarzanie dźwięku przestrzennego w czasie rzeczywistym.
Laboratorium (15h):
Ćwiczenia laboratoryjne są zorganizowane w formie pięciu bloków tematycznych po trzy godziny zajęć. Treści zadań laboratoryjnych obejmują: (1) analizę mechanizmów słyszenia binauralnego, (2) modelowania akustyki pomieszczeń, (3) rejestrację dźwięku i syntezę pola akustycznego za pomocą macierzy mikrofonowych i głośnikowych, (4) realizację nagrań z wykorzystaniem technik rejestracji dźwięku przestrzennego, oraz (5) pomiar funkcji HRTF.
Projekt (15h):
Projekt jest definiowany w formie wymagań i parametrów, jakie musi spełniać aplikacja i jest realizowany w grupach projektowych złożonych z 4-6 osób. Grupa projektowa wybiera implementację aplikacji z aktualnej listy projektów lub proponuje własną aplikację do akceptacji prowadzącego zajęcia projektowe. Treści zadań projektowych dotyczą zagadnień modelowania akustyki pomieszczeń, analizy oraz syntezy parametrów pola akustycznego i dźwięku przestrzennego w wirtualnej rzeczywistości.
- Metody oceny:
- Zajęcia laboratoryjne są prowadzone w zespołach 6 osobowych (5 terminów po 3 godziny).
Projekt jest realizowany w grupach liczących od 4 do 6 osób. Spotkanie projektowe w sumie dla każdej grupy to 3 godziny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Xie, Bosun. Head-related transfer function and virtual auditory display. J. Ross Publishing, 2013.
2. SCHRÖDER, Dirk. Physically based real-time auralization of interactive virtual environments. Logos Verlag Berlin GmbH, 2011.
3. VORLÄNDER, Michael. Auralization: fundamentals of acoustics, modelling, simulation, algorithms and acoustic virtual reality. Springer Science & Business Media, 2007.
4. ZOTTER, Franz; FRANK, Matthias. Ambisonics. Springer Open, 2019.
- Witryna www przedmiotu:
- https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=103A-TLTBM-MSP-SDP
- Uwagi:
- (-)
Efekty uczenia się