- Nazwa przedmiotu:
- Metody komputerowe w inżynierii transportowej (BD, DS)
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Piotr Szagała
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-MSP-0315
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykłady 30 godz., bieżąca nauka 10 godz., przygotowanie do sprawdzianu (lub przygotowanie referatu) 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1,2 ECTS: wykłady 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 0 godz. = 0 ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie nowoczesnych technik służących do wspomagania projektowania, budowy i utrzymania obiektów inżynierii transportowej (dróg samochodowych i szynowych).
- Treści kształcenia:
- Na kanwie procesu powstawania i eksploatacji ciągu transportowego wysokiej klasy przedstawienie zastosowania nowoczesnych technik w następujących zagadnieniach: • zebranie i przechowywanie informacji o terenie (fotogrametria lotnicza i satelitarna, skanery laserowe, GPS, systemy GIS), • wybór korytarza (ogólne zasady, zastosowanie metod heurystycznych, przykładowe rozwiązania), • numeryczny model terenu (zbieranie danych, zasady budowy i aproksymacji rzędnych), • szczegółowe określenie położenia osi (składanie z elementów, osie polinomialne, programy do projektowania geometrii), • optymalizacja (wg jednego kryterium, wielokryterialna, metody poszukiwania ekstremum, przykłady zastosowania w inżynierii transportowej), • wybór wariantu (analiza wielokryterialna), systemy oceny projektu (IHSDM), • modelowanie obiektów transportowych (podstawowe pojęcia, typy modeli, stosowane metody matematyczne m.in. teoria masowej obsługi, symulacja, proces badań symulacyjnych, przykłady zastosowania w inżynierii transportowej), • zarządzanie procesem projektowania, • dziedziny pokrewne (hałas, emisja spalin itp.), • budowa (sterowanie maszynami), • eksploatacja (telematyka, banki sieci drogowych), • prezentacje najnowszych wersji oprogramowania lub sprzętu, • przegląd nowinek.
- Metody oceny:
- Sprawdzian pisemny na ostatnich zajęciach lub referat przedstawiony w czasie zajęć + konspekt w formie pisemnej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Wykłady, w formie prezentacji PowerPoint, tam też podana jest szczegółowa literatura do poszczególnych tematów.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Ma ogólną wiedzę o zastosowaniu nowoczesnych technik w inżynierii transportowej.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny lub referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_W05, K2_W07, K2_W14_IK, K2_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Potrafi wykorzystać nowoczesne techniki komputerowe stosowane w inżynierii transportowej.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny lub referat
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_U17_IK, K2_U19_IK, K2_U12, K2_U01, K2_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o, I.P7S_UU
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K1
- Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny lub referat.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_K01, K2_K02, K2_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_K, I.P7S_KR, I.P7S_KK