- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja w społeczności lokalnej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Katarzyna Górniak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_KwSL
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii i psychologii społecznej oraz funkcjonowania samorządu terytorialnego
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w tematykę komunikacji w społeczności lokalnej, która jest nawiązywana i utrzymywana przede wszystkim przez przedstawicieli władzy/urzędników, a dotyczy relacji z lokalnymi partnerami, czyli mieszkańcami, przedsiębiorcami, grupami interesów, organizacjami pozarządowymi itp. Studenci jako przyszli pracownicy administracji publicznej, w tym samorządowej, zostaną przygotowani do skutecznego i pozytywnego komunikowania się z mieszkańcami, opartego na zaufaniu i wzajemnym szacunku, co przekłada się na skuteczność współpracy z różnymi grupami mieszkańców oraz instytucjami społecznymi w działającymi w środowisku lokalnym, ale również na pozytywny rozwój tychże społeczności.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia)
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć – dlaczego komunikacja jest taka ważna?
2. Komunikacja jako proces: interpersonalna a publiczna
3. Społeczność lokalna i jej aktorzy – z kim się komunikować?
4. Kanały komunikacji: narzędzia i formy
5. Wizerunek i PR instytucji publicznych
6. Wystąpienia publiczne i organizowanie zebrań
7. Współpraca z mediami: sojusznik czy przeciwnik
8. Komunikacja w partycypacji: narzędzia i formy
9. Współpraca i komunikacja z organizacjami pozarządowymi
10. Dostęp do informacji publicznych
11. Komunikacja w sytuacjach trudnych, kryzysowych i konfliktowych
12. Podsumowanie zajęć i prezentacje zaliczeniowe
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach (zadaniach indywidualnych/zespołowych elementach warsztatowych, casy study, dyskusjach, przygotowanie prezentacji itp.)
- uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowania i prezentacji na 13/14 zajęciach problemowego case study analizującego strategię komunikacyjną/działania komunikacyjne wybranej lokalnej instytucji publicznej (urząd gminy, biblioteka, ośrodek pomocy społecznej, dom kultury itp.), ewentualnej innej instytucji publicznej.
Kryteria oceny: 1. merytoryczne przygotowanie 2. spójność i wyczerpalność tematu, 3. konstrukcja i sposób prezentacji, 4 krytyczna analiza zabranych materiałów i formułowanie wniosków. Każde kryterium oceniane na skali 0-5 pkt. (max 20 pkt.)
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów.
3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów.
4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów.
4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów.
5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik, red. Jerzy Hausner, brak wydawnictwa, Kraków 1999 (dostępny on-line).
2. Public relations instytucji użyteczności publicznej, red. Ewa Hope, Scientific Publishing Group, Gdańsk 2005.
3. Komunikowanie publiczne. Zagadnienia wybrane, red. Barbara Kudra, Elwira Olejniczak, Wyd. UŁ, Łódź 2014.
4. Krzysztof Bakalarski, Komunikacja a rozwój społeczności lokalnych, DIFIN, Warszawa 2014
5. Aldona Wiktorska-Święcicka, Katarzyna Kozak, Partycypacja publiczna w zarządzaniu rozwojem lokalnym, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2014
Literatura uzupełniająca:
1. Bogusława Dobek-Ostrowska, Robert Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wyd. Astrum, Wrocław 2002
2. Przepis na uczestnictwo. Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce. Tom II, red. Anna Olech, ISP, Warszawa 2013 (publikacja dostępna on-line)
- Witryna www przedmiotu:
- Nie dotyczy.
- Uwagi:
- Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową. Zostały przygotowane i będę prowadzone z wykorzystaniem umiejętności nabytych w ramach kursów "Action Learning" oraz "Efektywne wykorzystanie MS Word w przygotowaniu materiałów wspomagających proces kształcenia na poziomie zaawansowanym"
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Zna podstawową terminologię w zakresie pojęć i definicji dotyczących komunikowania się i tworzenia strategii komunikacyjnych urzędu/przedstawicieli władz oraz ich podstawy prawne
Weryfikacja: Przygotowanie i prezentacja na 13/14 zajęciach problemowego case study analizującego strategię komunikacyjną/działania komunikacyjne wybranej lokalnej instytucji publicznej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W04, K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, II.X.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
- Charakterystyka W_02
- Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą warunków i okoliczności wpływających na skuteczność komunikacji w społecznościach loklanych
Weryfikacja: Przygotowanie i prezentacja na 13/14 zajęciach problemowego case study analizującego strategię komunikacyjną/działania komunikacyjne wybranej lokalnej instytucji publicznej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie komunikacji, szczególnie w odniesieniu do społeczności lokalnych oraz przewidzieć skutki prawne działań komunikacyjnych.
Weryfikacja: Przygotowanie i prezentacja na 13/14 zajęciach problemowego case study analizującego strategię komunikacyjną/działania komunikacyjne wybranej lokalnej instytucji publicznej.
Aktywny udział w zajęciach (realizacja zadań i poleceń w trakcie zajęć).
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_02
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii w komunikowaniu się w ramach społeczności lokalnych.
Weryfikacja: Przygotowanie i prezentacja na 13/14 zajęciach problemowego case study analizującego strategię komunikacyjną/działania komunikacyjne wybranej lokalnej instytucji publicznej.
Aktywny udział w zajęciach (realizacja zadań i poleceń w trakcie zajęć).
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie systematycznego komunikowania się. Docenia wpływ komunikacji na rozwój społeczny, w tym społeczności lokalnych oraz mechanizmy tworzenia prawa lokalnego.
Weryfikacja: Przygotowanie i prezentacja na 13/14 zajęciach problemowego case study analizującego strategię komunikacyjną/działania komunikacyjne wybranej lokalnej instytucji publicznej.
Aktywny udział w zajęciach (realizacja zadań i poleceń w trakcie zajęć).
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO