- Nazwa przedmiotu:
- Przedmiot ogólnowydziałowy: Circular economy (CE)
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Małgorzata Kacprzak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla wydziału
- Kod przedmiotu:
- WS1A_11/05
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2024/2025
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 15, zapoznanie z kluczową literaturą - 5; przygotowanie od kolokwium - 5, Razem - 25h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 15 h; Razem 15 h = 0,6 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- angielski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykłady: min. 15
- Cel przedmiotu:
- Kurs ten zapewni studentom studiów licencjackich wiedzę z zakresu koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym CE w kontekście obecnego stanu systemów gospodarki odpadami i materiałami oraz ograniczeń technologicznych, ekonomicznych i prawnych. Realizacja treści kursu zapewni zrozumienie pojęć takich jak cykl życia, przepływy energii, „no-waste/mniej odpadów” oraz ekologia przemysłowa. Studia przypadków pozwolą studentom zapoznać się z możliwościami zastosowania koncepcji CE w technologii przetwarzania powszechnie stosowanych materiałów, takich jak metale, guma, tworzywa sztuczne czy tzw. przedmioty codziennego użytku – odzież, sprzęt elektroniczny, obuwie. Modele finansowe i operacyjne CE będą również badane w szerszej perspektywie, badając, w jaki sposób globalne łańcuchy dostaw mogą się skalować, aby szybciej wdrażać i dostosowywać się do gospodarek o obiegu zamkniętym.
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawy gospodarki o obiegu zamkniętym: teorie i zasady koncepcji oraz historia idei.
2. Projektowanie i innowacje w obiegu zamkniętym: szanse i wyzwania związane z projektowaniem procesów technologicznych w obiegu zamkniętym w różnych sektorach.
3. Okrężne modele biznesowe: rola biznesu w gospodarce o obiegu zamkniętym i jak przyspieszyć przejście z modelu liniowego.
4. Budowanie strategii gospodarki o obiegu zamkniętym: uzasadnienie CE i sposoby mierzenia sukcesu.
5. Polityka i społeczeństwo: podejście makro (rządy) i mikro (społeczności lokalne) do społecznych skutków konsumpcji.
6. Praktyki społeczne i transformacja wartości: optymalna organizacja gospodarki materiałowej w różnych sektorach, bilans energetyczny i wpływ na środowisko.
7. CE w życiu codziennym (odpady to żywność, drugie życie smartfona, ubrania zero waste).
8. Przemyślenia o zrównoważonej gospodarce o obiegu zamkniętym.
- Metody oceny:
- zgodnie z regulaminem przedmiotu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Jonker J., Ivo Kothman, Niels Faber, Naomi Montenegro Navarro (2018) Organising for the Circular Economy, free e-book organising_for_the_circular_economy_ebook.pdf (europa.eu)
2. Ekins, P., Domenech, T., Drummond, P., Bleischwitz, R., Hughes, N. and Lotti, L. (2019), “The Circular Economy: What, Why, How and Where”, Background paper for an OECD/EC Workshop on 5 July 2019 within the workshop series “Managing environmental and energy transitions for regions and cities”, Paris. https://www.oecd.org/cfe/regionaldevelopment/Ekins-2019-Circular-Economy-What-Why-How-Where.pdf
3. Green Alliance, January 2015, A circular economy for smart devices Opportunities in the US, UK and India,
4. William McDonough, Michael Braungart (2002). Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make, Things, North Point Press
5. Stahel, W. The Circular Economy: A Users Guide, (2019)
6. Webster, K. The Circular Economy: A Wealth of Flows, 2nd Edition (2016)
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 8 Programu NERW.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W16
- Posiada podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań wprowadzania zasad GOZ.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu (1-8)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
C1A_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z odpowiednio dobranych źródeł w języku angielskim, z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu (1-8)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
C1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K02
- Ma świadomość wagi wprowadzenia zasad gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym jej wpływu na środowisko.
Weryfikacja: Aktywny udział w wykładach (quizy) (1-8)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
C1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KR