Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Automatyka i Robotyka | Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych | 2014/2015 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Automatyka i Robotyka | Rada Wydziału |
Cele:
Absolwenci studiów magisterskich kierunku Automatyka i Robotyka są przygotowani do twórczego, systemowego rozwiązywania złożonych, interdyscyplinarnych problemów z zakresu automatyki i robotyki. Posiadają zaawansowaną wiedzę i umiejętności potrzebne do działania w zakresie: analizy, projektowania i konstrukcji układów i systemów automatyki, sterowania i oprogramowania systemów robotyki przemysłowej i usługowej oraz systemów wspomagania decyzji. Dzięki nabytym w trakcie studiów umiejętnościom, wiedzy i kompetencjom społecznym są przygotowani do uczestniczenia w pracach i kierowania zespołami ludzkimi, do pracy naukowo-badawczej oraz do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Absolwenci mają umiejętność samokształcenia, dalszego rozwoju zawodowego i podnoszenia kwalifikacji, a tym samym do adaptacji wymuszonej zmianami na rynku pracy. Są przygotowani do kontynuacji kształcenia na studiach doktoranckich oraz studiach podyplomowych.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierunek - Automatyka i robotyka | Przedmioty techniczne - podstawowe | Aparatura automatyki | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Modelowanie i identyfikacja | 4 | 30 | 15 | 0 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy automatyki | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 3 | sylabus |
  |   | Sterowanie procesów | 4 | 30 | 15 | 0 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Sterowniki programowalne | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Systemy mikroprocesorowe w sterowaniu | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wstęp do robotyki | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunek - Automatyka i robotyka | Przedmioty techniczne - zaawansowane | Algorytmy i metody optymalizacji | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody identyfikacji | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Modelowanie i sterowanie robotów | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Pracownia problemowa magisterska | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmioty techniczne obieralne | 5 | 30 | 0 | 30 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Technika automatyzacji procesów | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Teoria sterowania | 5 | 30 | 15 | 0 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Sztuczna inteligencja w automatyce | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunek - Automatyka i robotyka | Przedmioty techniczne - zaawansowane | Inteligentne systemy robotyczne | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Pracownia dyplomowa magisterska | 8 | 0 | 0 | 0 | 90 | 0 | 3 | sylabus |
  |   | Przedmioty filozoficzne i socjologiczne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmioty techniczne obieralne | 10 | 30 | 0 | 30 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe magisterskie 1 | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Sieci i sterowanie systemami | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Rozpoznawanie obrazów i sygnałów mowy | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunek - Automatyka i robotyka | Przedmioty techniczne - zaawansowane | Języki obce | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Przedmioty prawne | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmioty techniczne obieralne | 6 | 60 | 0 | 30 | 15 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Przygotowanie pracy dyplomowej magisterskiej | 20 | 0 | 0 | 0 | 150 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Redakcja i edycja pracy dyplomowej magisterskiej | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe magisterskie 2 | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunek - Automatyka i robotyka | Przedmioty techniczne - podstawowe | Algorytmy i metody optymalizacji | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu wybranych działów matematyki i fizyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu automatyki i robotyki, w tym wiedzę niezbędną do: modelowania i symulacji komputerowej, identyfikacji, optymalizacji
- Efekt K_W02
- ma ogólną wiedzę w zakresie informatyki, w stopniu umożliwiającym implementacją programową znanych i projektowanych algorytmów; ma ogólną wiedzę w zakresie elektroniki, w stopniu umożliwiającym wybór platformy sprzętowej adekwatnej do projektowanych algorytmów
- Efekt K_W03
- ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu automatyki i robotyki, w szczególności wiedzę niezbędną do projektowania i analizy właściwości algorytmów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym, w tym analizy stabilności
- Efekt K_W04
- ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu automatyki i robotyki, w tym wiedzę z zakresu: teorii sygnałów, systemów czasu rzeczywistego, metod optymalizacji, badań operacyjnych, metod identyfikacji, teorii sterowania, sieci i sterowania systemów, modelowania i symulacji komputerowych procesów (w tym robotów), aparatury automatyki, systemów rozmytych i sieci neuronowych
- Efekt K_W05
- ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu automatyki i robotyki, elektroniki oraz informatyki
- Efekt K_W06
- zna podstawowe metody i techniki stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu automatyki i robotyki oraz narzędzia komputerowe wspomagające projektowanie
- Efekt K_W07
- zna metody projektowania następujących algorytmów zaawansowanych: wielowymiarowych algorytmów regulacji PID (z odprzęganiem), nieliniowych rozmytych algorytmów regulacji PID, wielowymiarowych algorytmów regulacji predykcyjnej bazujących na modelach liniowych i nieliniowych, algorytmów optymalizacji punktu pracy
- Efekt K_W08
- zna metody diagnostyki, w tym autodiagnostyki elementów wykonawczych i pomiarowych; diagnostyki z wykorzystaniem modeli procesów oraz regulacji tolerującej uszkodzenia
- Efekt K_W09
- zna techniki 'soft computing' (w tym sieci neuronowe i systemy rozmyte) oraz możliwości ich zastosowania w modelowaniu i projektowaniu algorytmów regulacji
- Efekt K_W10
- zna podstawowe klasy sprzętu stosowanego w systemach sterowania, a mianowicie: sterowniki programowalne, regulatory proste i wielofunkcyjne, rozproszone systemy sterowania (DCS), a także zna architekturę warstwową systemów DCS oraz rolę i zadania systemów oprogramowania SCADA
- Efekt K_W11
- ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
- Efekt K_W12
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
- Efekt K_U02
- potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
- Efekt K_U03
- potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku angielskim, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
- Efekt K_U04
- potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku angielskim prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu automatyki i robotyki
- Efekt K_U05
- potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
- Efekt K_U06
- ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku „Automatyka i Robotyka”, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
- Efekt K_U07
- potrafi posługiwać się technikami i narzędziami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie automatyki i robotyki
- Efekt K_U08
- potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
- Efekt K_U09
- potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
- Efekt K_U10
- potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich – integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla automatyki i robotyki oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne, w tym ekonomiczne
- Efekt K_U11
- potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
- Efekt K_U12
- potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie automatyki i robotyki
- Efekt K_U13
- ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
- Efekt K_U14
- potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie automatyki i robotyki, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
- Efekt K_U15
- potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych w zakresie automatyki i robotyki
- Efekt K_U16
- potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla automatyki i robotyki, w tym zadań nietypowych, uwzględniając wymagania poza-funkcjonalne
- Efekt K_U17
- potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego z zakresu automatyki i robotyki, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie z zakresu automatyki i robotyki, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
- Efekt K_U18
- potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą wymagania poza-funkcjonalne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, w zakresie automatyki i robotyki, oraz zrealizować, przetestować i zainstalować ten projekt – co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
- Efekt K_U19
- potrafi opracować szczegółową dokumentację zadania projektowego lub badawczego z zakresu automatyki i robotyki, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
- Efekt K_K02
- ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia