Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Informatyka i Systemy Informacyjne | Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych | 2018/2019 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Informatyka i Systemy Informacyjne | Prof. dr hab. Bohdan Macukow |
Cele:
Celem studiów pierwszego stopnia na kierunku Informatyka i Systemy Informacyjne w języku polskim i angielskim jest umożliwieniu studentom zdobycia przygotowania z zakresu matematyki i teoretycznych podstaw informatyki, umożliwiającego uzupełnienie wiedzy w szybko zmieniającej się rzeczywistości informatycznej. Absolwenta cechuje umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów oraz umiejętność praktycznych zastosowań informatyki w różnych dziedzinach. Potrafi posługiwać się narzędziami informatycznymi, programować w różnych językach, obsługiwać sprzęt informatyczny i oprogramowanie. Jest przygotowany do pracy w zespołach realizujących projekty informatyczne i weryfikujących komponenty systemów informatycznych zgodnie z ich specyfikacją. Może administrować systemami informatycznymi średniej wielkości i sieciami komputerowymi.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wspólne | Wspólne | Algebra liniowa z geometrią | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Analiza matematyczna 1 | 6 | 45 | 45 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Elementy logiki i teorii mnogości | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy elektroniki | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy systemu UNIX | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Programowanie 1 - strukturalne | 6 | 30 | 30 | 15 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Przedmiot humanistyczny | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Wspólne | Wspólne | Analiza matematyczna 2 | 6 | 45 | 45 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Elementy konstrukcji sprzętu cyfrowego | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Język obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Matematyka Dyskretna 1 | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody Numeryczne 1 | 5 | 30 | 15 | 30 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Programowanie 2 - obiektowe | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Techniki prezentacji | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Wspólne | Wspólne | Algorytmy i struktury danych 1 | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Język obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Matematyka dyskretna 2 | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne 2 | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Programowanie 3 - zaawansowane | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Równania różniczkowe | 4 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Systemy operacyjne 1 | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Transmisja danych | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Wspólne | Wspólne | Algorytmy i struktury danych 2 | 4 | 15 | 15 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Bazy danych | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Język obcy | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Programowanie w środowisku graficznym | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Projektowanie obiektowe | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Przedmiot humanistyczny | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Sieci komputerowe (blok obieralny 1) | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Systemy operacyjne 2 | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | PRAKTYKI (po 4 lub 6 semestrze; poza limitem punktów) | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 160 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Wspólne | Wspólne | Fizyka 1 | 4 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Grafika komputerowa 1 | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Inżynieria oprogramowania 1 | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Język obcy | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Programowanie aplikacji wielowarstwowych (blok obieralny 2) | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Rachunek prawdopodobieństwa i elementy statystyki matematycznej | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Teoria automatów i języków formalnych | 4 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Wspólne | Wspólne | Fizyka 2 | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Inżynieria oprogramowania 2 | 5 | 0 | 0 | 45 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Metody translacji | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Przedmiot obieralny 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Systemy wbudowane (blok obieralny 3) | 4 | 0 | 0 | 45 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | PRAKTYKI (po 4 lub 6 semestrze; poza limitem punktów) | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 160 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Wspólne | Wspólne | Metody sztucznej inteligencji | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Projekt zespołowy | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przygotowanie pracy dyplomowej / projektu dyplomowego | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teoria algorytmów i obliczeń | 7 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- Ma wiedzę z matematyki - obejmującą analizę matematyczną; algebrę; matematykę dyskretną; logikę i teorię mnogości; metody probabilistyczne; statystykę i metody numeryczne - przydatne do formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych z informatyką
- Efekt K_W02
- Ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki obejmującą elektromagnetyzm; lasery; fizykę półprzewodników; mechanikę i fizyczne podstawy budowy komputerów kwantowych
- Efekt K_W03
- Ma elementarną wiedzę w zakresie elektroniki I telekomunikacji; potrzebną do zrozumienia technik cyfrowych i zasad funkcjonowania współczesnych komputerów; a także sieci bezprzewodowych
- Efekt K_W04
- Ma uporządkowaną; podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie algorytmów i ich złożoności obliczeniowej
- Efekt K_W05
- Ma uporządkowaną; podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie architektury systemów komputerowych; systemów operacyjnych; technologii sieciowych oraz systemów wbudowanych
- Efekt K_W06
- Ma uporządkowaną; podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie języków i paradygmatów programowania; grafiki i baz danych
- Efekt K_W07
- Ma uporządkowaną; podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie komunikacji człowiek-komputer; sztucznej inteligencji; inżynierii oprogramowania
- Efekt K_W08
- Ma szczegółową wiedzę nt. algorytmiki; projektowania i programowania obiektowego; baz danych i sztucznej inteligencji
- Efekt K_W09
- Ma podstawową wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych
- Efekt K_W10
- Zna podstawowe metody; techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu analizy złożoności obliczeniowej algorytmów oraz implementacji języków programowania
- Efekt K_W11
- Zna podstawowe metody; techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu budowy systemów komputerowych; sieci komputerowych i technologii sieciowych oraz systemów wbudowanych
- Efekt K_W12
- Zna podstawowe metody; techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu komunikacji człowiek-komputer; sztucznej inteligencji oraz inżynierii oprogramowania
- Efekt K_W13
- Zna podstawowe metody; techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu systemów operacyjnych; grafiki; i baz danych
- Efekt K_W14
- Ma podstawową wiedzę nt. kodeksów etycznych dotyczących informatyki; zna zasady netykiety; rozumie zagrożenia związane z przestępczością elektroniczną; rozumie specyfikę systemów krytycznych ze względu na bezpieczeństwo
- Efekt K_W15
- Zna podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii odnoszące się do inwestycji informatycznych i projektów informatycznych; takie jak zwrot z inwestycji; koszty stałe i koszty zmienne; ryzyko finansowe; przychód a zysk; zysk a przepływy pieniężne
- Efekt K_W16
- Ma podstawową wiedzę nt. patentów; ustawy prawo autorskie i prawa pokrewne oraz ustawy o ochronie danych osobowych
- Efekt K_W17
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej
- Efekt K_W18
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością; w tym podstawową wiedzę nt. standardów (np. ISO 9000-3; CMMi; itp.)
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę matematyczną do opisu procesów; tworzenia modeli; zapisu algorytmów oraz innych działań w obszarze informatyki
- Efekt K_U02
- Wykorzystuje wiedzę matematyczną do optymalizacji rozwiązań zarówno sprzętowych jak i programowych; potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań informatycznych metody analityczne i eksperymentalne
- Efekt K_U03
- Potrafi wykorzystać wiedzę z teorii grafów do tworzenia; analizowania i stosowania modeli matematycznych służących do rozwiązywania problemów z różnych dziedzin
- Efekt K_U04
- Potrafi zidentyfikować dyskretne struktury matematyczne w problemach i wykorzystać teoretyczną wiedzę dotyczącą tych struktur do analizy i rozwiązania tych problemów
- Efekt K_U05
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury; baz danych oraz innych źródeł; integrować je; dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
- Efekt K_U06
- Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
- Efekt K_U07
- Posługuje się językiem angielskim w stopniu pozwalającym na porozumienie się; przeczytanie ze zrozumieniem tekstów i opisów programowych oraz przedstawienie prezentacji problemu z zakresu studiowanego kierunku studiów
- Efekt K_U08
- Potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty; interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
- Efekt K_U09
- Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań informatycznych proste metody analityczne i eksperymentalne; w tym proste eksperymenty obliczeniowe
- Efekt K_U10
- Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań informatycznych – dostrzegać ich aspekty społeczne; ekonomiczne i prawne
- Efekt K_U11
- Ma umiejętność formułowania algorytmów i ich programowania z użyciem przynajmniej jednego z popularnych narzędzi
- Efekt K_U12
- Potrafi efektywnie przetwarzać pliki tekstowe (języki Perl; AWK; Lex itp.)
- Efekt K_U13
- Potrafi stworzyć model obiektowy prostego systemu (np. w języku UML)
- Efekt K_U14
- Potrafi ocenić złożoność obliczeniową algorytmów i problemów
- Efekt K_U15
- Ma umiejętność posługiwania się systemami operacyjnymi na poziomie API
- Efekt K_U16
- Ma umiejętność projektowania prostych sieci komputerowych; potrafi pełnić funkcję administratora sieci komputerowej
- Efekt K_U17
- Potrafi zabezpieczyć przesyłane dane przed nieuprawnionym odczytem
- Efekt K_U18
- Ma umiejętność tworzenia prostych aplikacji internetowych
- Efekt K_U19
- Potrafi zaprojektować dobry interfejs użytkownika dla aplikacji internetowych
- Efekt K_U20
- Ma umiejętność budowy prostych systemów bazodanowych; wykorzystujących przynajmniej jeden z najbardziej popularnych systemów zarządzania bazą danych
- Efekt K_U21
- Ma umiejętność systematycznego przeprowadzania testów funkcjonalnych oraz jest przygotowany do efektywnego uczestniczenia w inspekcji oprogramowania
- Efekt K_U22
- Ma umiejętność posługiwania się przynajmniej jednym z najbardziej popularnych systemów zarządzania wersjami
- Efekt K_U23
- Ma umiejętność rozwiązywania prostych zagadnień z zakresu komunikacji człowiek-komputer; sztucznej inteligencji; formułowania algorytmów i projektowania prostych systemów informatycznych
- Efekt K_U24
- Ma umiejętność budowy prostych systemów wbudowanych
- Efekt K_U25
- Zna i potrafi wykorzystać zasady bezpieczeństwa związane z pracą w środowisku przemysłowym
- Efekt K_U26
- Potrafi poprawnie użyć przynajmniej jedną metodę szacowania pracochłonności wytwarzania oprogramowania
- Efekt K_U27
- Potrafi wykonać prostą analizę sposobu funkcjonowania systemu informatycznego i ocenić istniejące rozwiązania informatyczne; przynajmniej w odniesieniu do ich cech funkcjonalnych
- Efekt K_U28
- Potrafi sformułować specyfikację prostych systemów informatycznych w odniesieniu do sprzętu; oprogramowania systemowego i cech funkcjonalnych aplikacji
- Efekt K_U29
- Potrafi ocenić; na podstawowym poziomie; przydatność rutynowych metod i narzędzi informatycznych oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia do typowych zadań informatycznych
- Efekt K_U30
- Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prosty system informatyczny; używając właściwych metod; technik i narzędzi
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Rozumie; że w informatyce wiedza i umiejętności bardzo szybko stają się przestarzałe
- Efekt K_K02
- Rozumie potrzebę i zna możliwości dalszego dokształcania się (studia II i III stopnia; studia podyplomowe; kursy i egzaminy przeprowadzane przez uczelnie; firmy i organizacje zawodowe)
- Efekt K_K03
- Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów informatycznych; które doprowadziły do poważnych strat finansowych; społecznych lub też do poważnej utraty zdrowia; a nawet życia
- Efekt K_K04
- Rozumie potrzebę zachowań profesjonalnych i przestrzegania zasad etyki; w tym uczciwości
- Efekt K_K05
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole informatyków; w tym także potrafi zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
- Efekt K_K06
- Potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym; naukowo-badawczym lub programistyczno-wdrożeniowym; wchodzących w program studiów lub realizowanych poza studiami
- Efekt K_K07
- Potrafi przekazać informację o osiągnięciach informatyki i różnych aspektach zawodu informatyka w sposób powszechnie zrozumiały