Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Inżynieria Środowiska | Wydział Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska | 2020/2021 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Niestacjonarne | Inżynieria Środowiska | . |
Cele:
Ogólne cele kształcenia oraz możliwości zatrudnienia i kontynuacji kształcenia przez absolwentów: Absolwent specjalności Inżynieria Komunalna (IK) studiów pierwszego stopnia kierunku posiada wiedzę z zakresu podstaw nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych oraz umiejętność korzystania z niej w pracy zawodowej i życiu z zachowaniem norm prawnych i etycznych. W czasie studiów uzyskał wiedzę specjalistyczną z zakresu inżynierii środowiska wewnętrznego i zewnętrznego, zdobył umiejętności rozwiązywania problemów o charakterze projektowym, inwestycyjnym i eksploatacyjnym dotyczących urządzeń, instalacji oraz obiektów technicznych związanych z kształtowaniem i ochroną środowiska, ciepłownictwem i ogrzewnictwem, wentylacją i klimatyzacją, gazownictwem, zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem ścieków, unieszkodliwianiem odpadów i oczyszczeniem miast. Absolwent tej specjalności jest przygotowany do badań eksploatacyjnych, pomiarów diagnostycznych oraz kontroli jakości stosowanych technologii i urządzeń. Posiada umiejętności posługiwania się literaturą fachową, gromadzenia, przetwarzania oraz pisemnego i ustnego przekazywania informacji. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
przedmioty kształcenia ogólnego | obowiązkowe | Podstawy Informatyki | 6 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=6 | ||||||||||
przedmioty podstawowe | obowiązkowe | Fizyka | 6 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Matematyka | 7 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 40 | sylabus |
  |   | Ochrona środowiska | 6 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Rysunek techniczny i geometria wykreślna | 5 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
przedmioty kształcenia ogólnego | obowiązkowe | Ochrona środowiska pracy (HES) | 1 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 | sylabus |
∑=1 | ||||||||||
przedmioty podstawowe | obowiązkowe | Chemia | 4 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Fizyka | 5 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Geodezja inżynierska | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 24 | sylabus |
  |   | Matematyka | 6 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 40 | sylabus |
  |   | Materiałoznawstwo | 5 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość materiałów i mechanika budowli | 6 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 24 | sylabus |
∑=29 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
przedmioty kształcenia ogólnego | obowiązkowe | Ekonomika i prawo w inżynierii środowiska (HES) | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 16 | sylabus |
  |   | Język obcy | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 28 | sylabus |
  |   | Podstawy prawodawstwa i ekonomii (HES) | 5 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 24 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
przedmioty podstawowe | obowiązkowe | Biologia i ekologia | 5 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Chemia | 4 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Matematyka | 6 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 40 | sylabus |
  |   | Mechanika płynów | 4 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 24 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość materiałów i mechanika budowli (lab.) | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 8 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
przedmioty kształcenia ogólnego | obowiązkowe | Ekonomika i prawo w inżynierii środowiska (HES) | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 16 | sylabus |
  |   | Język obcy | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 28 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
przedmioty podstawowe | obowiązkowe | Biologia i ekologia | 5 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Budownictwo i konstrukcje inżynierskie | 6 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Informatyka i programowanie | 4 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Mechanika płynów (lab.) | 4 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 24 | sylabus |
  |   | Termodynamika techniczna | 6 | 15 | 0 | 15 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
∑=25 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
przedmioty kierunkowe i specjalizacyjne | obowiązkowe | Automatyka, kontrola, pomiary | 4 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Napędy elektryczne i zabezpieczenia | 4 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Sieci ciepłownicze | 5 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Urządzenia mechaniczne w inżynierii komunalnej | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 24 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
przedmioty kształcenia ogólnego | obowiązkowe | Język obcy | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 28 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
przedmioty podstawowe | obowiązkowe | Informatyka i programowanie | 4 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Podstawy geologii i geotechniki | 4 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Wymiana ciepła | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 16 | sylabus |
∑=11 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
przedmioty kierunkowe i specjalizacyjne | obowiązkowe | Instalacje gazowe | 5 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 24 | sylabus |
  |   | Ocena oddziaływania na środowisko obiektów komunalnych | 4 | 15 | 15 | 0 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Ogrzewnictwo | 5 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Systemy oczyszczania miast i unieszkodliwiania odpadów | 5 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 40 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
przedmioty kształcenia ogólnego | obowiązkowe | Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne | 5 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Język obcy | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 28 | sylabus |
  |   | Systemy gazownicze | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 24 | sylabus |
∑=11 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
przedmioty kierunkowe i specjalizacyjne | obowiązkowe | Praktyka zawodowa | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Technologia, wykonawstwo i organizacja robót | 4 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Wentylacja i Klimatyzacja | 5 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Wodociągi i Kanalizacje | 5 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 40 | sylabus |
∑=22 | ||||||||||
Przedmioty obieralne | grupa A | Gospodarka wodno-ściekowa w zakładach przemysłowych | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 24 | sylabus |
  | grupa B | Racjonalne użytkowanie energii i ciepła | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 24 | sylabus |
  | grupa C | Ochrona wód podziemnych | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 24 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
przedmioty podstawowe | obowiązkowe | Hydrologia | 4 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 8: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
przedmioty kierunkowe i specjalizacyjne | obowiązkowe | Seminarium Dyplomowe | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 8 | sylabus |
∑=1 | ||||||||||
Przedmioty obieralne | grupa A | Melioracje | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 16 | sylabus |
  |   | Projektowanie stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Projektowanie wodociągów i kanalizacji | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Technologia wody, ścieków i osadów | 4 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
  | grupa B | Gospodarka Cieplna w Zakładach Przemysłowych | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 16 | sylabus |
  |   | Ochrona Powietrza | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Ogrzewanie i Klimatyzacja | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Źródła ciepła | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
  | grupa C | Ochrona i rekultywacja gruntów | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 16 | sylabus |
  |   | Projektowanie i eksploatacja systemów gospodarki odpadami | 4 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Systemy gospodarki odpadami przemysłowymi | 4 | 15 | 0 | 15 | 15 | 0 | 32 | sylabus |
  |   | Unieszkodliwianie odpadów | 4 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 32 | sylabus |
∑=14 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt IS_W01
- Posiada uporządkowana wiedzę z matematyki obejmującą rachunek różniczkowy i całkowy, algebrę liniową, elementy logiki, algebrę abstrakcyjną, matematykę dyskretną, rachunek prawdopodobieństwa i statystykę matematyczną oraz rachunek współrzędnych geodezyjnych.
- Efekt IS_W02
- Posiada uporządkowaną wiedzę z geometrii wykreślnej i grafiki inżynierskiej do potrzeb projektowania z wykorzystaniem podkładów mapowych klasycznych i numerycznych obiektów budowlanych i urządzeń oraz sieci i instalacji COWIG, Wod-Kan oraz gospodarki przestrzennej, oraz gospodarki odpadami i oczyszczania terenów zurbanizowanych.
- Efekt IS_W03
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie języków programowania oraz wykorzystania metod numerycznych do modelowania procesów. Posiada wiedzę z języka obcego na poziomie B2.
- Efekt IS_W04
- Posiada wiedzę w zakresie fizyki klasycznej oraz podstaw fizyki relatywistycznej i kwantowej, w szczególności z zakresu mechaniki bryły sztywnej, dynamiki cieczy i gazów, termodynamiki oraz elektryczności i magnetyzmu lub podstawowej wiedzę w zakresie nauk o ziemi - hydrologii i meteorologii, lub posiada wiedzę w zakresie wielkości fizycznych, metod i kryteriów oceny hałasu w środowisku oraz prognozowania, wpływu hałasu na organizm ludzki.
- Efekt IS_W05
- Posiada uporządkowaną wiedzę z chemii środowiska biologii środowiska w tym znajomość nowoczesnych technik stosowanych do pomiaru parametrów jakości powietrza, wody, gleby, ścieków, osadów i odpadów, lub ekotoksykologii.
- Efekt IS_W06
- Posiada podstawową wiedzę z biologii, ekologii i ochrony środowiska w zakresie chemicznych i biologicznych technik oraz metod stosowanych w oczyszczaniu powietrza, wody, ścieków, osadów i odpadów, oraz w rekultywacji terenów zdegradowanych lub zna zależności fizyczne pomiędzy przepływami wody i ruchem powietrza atmosferycznego a innymi procesami zachodzącymi w środowisku naturalnym.
- Efekt IS_W07
- Posiada podstawową wiedzę z ochrony wody, gleby i powietrza w zakresie inżynierii środowiska oraz zna podstawowe akty prawa polskiego i Unii Europejskiej oraz obowiązujące normy i przepisy z zakresu ochrony środowiska.
- Efekt IS_W08
- Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą analizy wytrzymałościowej podstawowych konstrukcji budowlanych i mechanicznych w zakresie obiektów budowlanych, urządzeń, sieci instalacji COWIG, Wod-Kan, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów zurbanizowanych lub w zakresie opisu właściwości dynamicznych procesów COWiG, Wod-Kan i zasad ich sterowania.
- Efekt IS_W09
- Posiada szczegółową wiedzę z techniki cieplnej oraz wymiany ciepła i masy w zakresie sieci i instalacji COWIG, Wod-Kan instalacjach do odwadniania terenów, odzysku i unieszkodliwiania odpadów.
- Efekt IS_W10
- Posiada szczegółową wiedzę z mechaniki i dynamiki płynów w zakresie przepływów w sieciach i instalacjach COWiG, Wod-Kan, urządzeniach do oczyszczania wody i ścieków, wód powierzchniowych i podziemnych, lub w atmosferze.
- Efekt IS_W11
- Posiada szczegółową wiedzę w zakresie fizycznych, chemicznych i biologicznych technik oraz metod także matematycznych stosowanych w inżynierii środowiska, lub o podstawowych komponentach i procesach fizycznych w atmosferze, wodach powierzchniowych i podziemnych, lub metod i kryteriów oceny hałasu w środowisku, wpływu hałasu na organizm ludzki, lub technik pomiarów meteorologicznych in-situ, geodezyjnych i teledetekcyjnych.
- Efekt IS_W12
- Posiada szczegółową wiedzę z zakresu projektowania, budowy, modernizacji i eksploatacji sieci, instalacji i obiektów gospodarki wodnej, lub zaopatrzenia wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub COWIG lub gospodarki odpadami.
- Efekt IS_W13
- Posiada szczegółową wiedzę z zakresu możliwości korzystania z pakietów inżynierskiego oprogramowania przy doborze i eksploatacji urządzeń technologicznych i regulacyjnych w sieciach i instalacjach COWiG, lub Wod-Kan lub w inżynierii wodnej, lub w ochronie atmosfery.
- Efekt IS_W14
- Posiada podstawową wiedzę o cyklu życia produktów, obiektów, lub instalacji i urządzeń sanitarnych, lub obiektów i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów, lub w zakresie wpływu regulacji automatycznej na jakość i ekonomikę procesów COWIG, Wod-Kan a także zna zasady zrównoważonego rozwoju lub posiada podstawową wiedzę w zakresie planowania przestrzennego.
- Efekt IS_W15
- Posiada podstawową wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju i modernizacji w zakresie systemów ciepłowniczych lub systemów ogrzewania, lub systemów klimatyzacji, lub systemów gazowych, lub zaopatrzenia w wodę, odprowadzania ścieków oraz inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami.
- Efekt IS_W16
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą transferu technologii oraz komercjalizacji wyników badań, w tym zagadnień ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
- Efekt IS_W17
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki produkcji, nauk prawnych, humanistycznych i społecznych związaną z pozatechnicznymi aspektami wykonywanej pracy.
- Efekt IS_W18
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej.
- Efekt IS_W19
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu właściwości fizycznych, mechanicznych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w obiektach budowlanych, urządzeniach, sieciach i instalacjach COWiG, Wod-Kan lub w gospodarce odpadami.
- Efekt IS_W20
- Posiada szczegółową wiedzę z chemii, biologii, ekologii i ochrony środowiska w zakresie wybranych chemicznych i biologicznych technik i metod stosowanych w inżynierii środowiska, lub zna podstawowe techniki pomiarów meteorologicznych in-situ i teledetekcyjnych.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt IS_U01
- Potrafi opisać przebieg procesów fizycznych i chemicznych z wykorzystaniem praw termodynamiki, transportu ciepła i masy oraz mechaniki płynów i hydrodynamiki w zastosowaniu do procesów występujących w ciepłownictwie, lub w ogrzewnictwie, lub w klimatyzacji lub w gazownictwie, lub w inżynierii wodnej lub w odzysku i unieszkodliwianiu odpadów lub bioinżynierii, lub potrafi opisać i zinterpretować równania opisujące ruch wody i powietrza oraz inne procesy występujące w wodach śródlądowych i powietrzu atmosferycznym, lub potrafi opisać i zinterpretować równanie opisujące ruch wody i powietrza w warunkach środowiska naturalnego w języku polskim i języku obcym.
- Efekt IS_U02
- Potrafi wykorzystać prawa fizyki i metody eksperymentalne fizyki w analizie przebiegu różnych procesów fizycznych i chemicznych, potrafi podać rozwiązania i wykonać obliczenia związane z przepływem wód powierzchniowych i podziemnych w warunkach eksploatacji tych zasobów, lub Posiada umiejętność obliczenia podstawowych parametrów akustycznych i określania wpływu hałasu na organizm ludzki, prognozowania hałasu w przestrzeni otwartej i obszarach ograniczonych oraz doboru pasywnych i aktywnych metod redukcji hałasu.
- Efekt IS_U03
- Potrafi obliczyć wielkość emisji substancji szkodliwych do środowiska, wytwarzanych w procesach spalania paliw, lub innych procesach technologicznych w tym odzysku i unieszkodliwianiu odpadów oraz rekultywacji terenów zdegradowanych, lub bioinżynierii.
- Efekt IS_U04
- Potrafi modelować proste układy sieci cieplnych, lub instalacji centralnego ogrzewania, lub instalacji wentylacji i klimatyzacji lub sieci gazowych, lub pompowni, urządzeń i sieci i instalacji Wod-Kan lub elementy konstrukcji i urządzeń wodnych, lub potrafi wykorzystać właściwości statyczne i dynamiczne podstawowych procesów COWiG, Wod-Kan do opracowania odpowiednich struktur układów regulacji.
- Efekt IS_U05
- Potrafi dobrać typowe urządzenia stosowane w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie, lub klimatyzacji lub gazownictwie, lub systemach wodociągowych i kanalizacyjnych, lub w inżynierii wodnej, lub w ochronie atmosfery, lub w gromadzeniu, transporcie, odzysku i unieszkodliwianiu odpadów oraz utrzymaniu czystości na terenach zurbanizowanych, lub w bioinżynierii.
- Efekt IS_U06
- Potrafi przeprowadzać ocenę techniczną, lub technologiczną, lub funkcjonalną typowych urządzeń stosowanych w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie, lub klimatyzacji lub gazownictwie, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub w inżynierii wodnej, lub w gromadzeniu, transporcie, odzysku i unieszkodliwianiu odpadów oraz utrzymaniu czystości na terenach zurbanizowanych.
- Efekt IS_U07
- Potrafi zaprojektować instalacje lub układy automatycznej regulacji w zakresie: kształtowania wymaganej jakości powietrza wewnętrznego, lub wytwarzania i transportu ciepła lub gazu, lub uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, lub zagospodarowania odpadów, stosując właściwe narzędzia do wspomagania projektowania lub grafiki inżynierskiej.
- Efekt IS_U08
- Potrafi ocenić prawidłowość działania i obliczyć parametry eksploatacyjne urządzeń sieci cieplnych, lub instalacji centralnego ogrzewania, lub instalacji wentylacji i klimatyzacji lub sieci gazowych, lub sieci i obiektów wodociągowych i kanalizacyjnych lub urządzeń wodnych, lub do gromadzenia, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, lub w innych procesach technologicznych.
- Efekt IS_U09
- Potrafi określić wartości skumulowanych wskaźników zużycia energii i zasobów naturalnych lub emisji zanieczyszczeń (zna zasady inżynierii zrównoważonego rozwoju), w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie lub klimatyzacji lub gazownictwie, lub wskaźników zapotrzebowania i zużycia wody oraz ilości ścieków lub wskaźników nagromadzenia odpadów i bilansów ilościowych w gospodarce odpadami oraz wskaźników zużycia środków i materiałów w letnim i zimowym oczyszczaniu terenów zurbanizowanych.
- Efekt IS_U10
- Potrafi planować i prowadzić pomiary i badania pozwalające ocenić wskaźniki charakteryzujące procesy cieplne w skali technicznej w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie lub klimatyzacji lub gazownictwie lub właściwości technologiczne odpadów i stopień zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego, lub potrafi dobrać, ustawić i eksploatować układy regulacji w systemach COWiG, Wod-Kan lub potrafi wykonać wybrane pomiary meteorologiczne, ocenić poprawność pomiaru, skorygować lub/i oszacować błędy pomiaru, przedstawić analizę wyników.
- Efekt IS_U11
- Potrafi prowadzić metodami matematycznymi analizy porównawcze rożnych rozwiązań technologicznych z zakresu ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji, lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub elementów konstrukcji w inżynierii wodnej, lub znając zakres dostępnej informacji meteorologicznej i hydrologicznej potrafi dobrać i zastosować informację właściwą do rozwiązania praktycznych problemów technicznych.
- Efekt IS_U12
- Potrafi prowadzić analizę wpływu wybranych parametrów procesu na jego efektywność energetyczną lub emisję zanieczyszczeń, szczególnie w trakcie eksploatacji systemów ogrzewczych, lub klimatyzacyjnych, lub gazowych, lub efektywność technologiczną oczyszczania wody, ścieków i osadów, lub gospodarki odpadami oraz rekultywacji terenów zdegradowanych.
- Efekt IS_U13
- Potrafi opracować i zaprezentować w odpowiedniej formie projekt, system lub proces typowy dla ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów zurbanizowanych oraz rekultywacji terenów zdegradowanych, lub bioinżynierii w języku polskim i języku obcym.
- Efekt IS_U14
- Potrafi przeprowadzić analizę techniczno-ekonomiczną układów technologicznych stosowanych w praktyce w zakresie ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów zurbanizowanych oraz rekultywacji terenów zdegradowanych.
- Efekt IS_U15
- Potrafi czytać prasę fachową (także w języku obcym) i prowadzić proces samokształcenia się.
- Efekt IS_U16
- Potrafi opisać i ocenić przebieg procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych w systemach ogrzewczych, lub klimatyzacyjnych, lub gazowych, lub systemach zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami oraz rekultywacji terenów zdegradowanych lub w ochronie atmosfery w języku polskim i języku obcym.
- Efekt IS_U17
- Potrafi zastosować procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne w projektowaniu, modernizacji i eksploatacji systemów ogrzewczych, lub ciepłowniczych, lub klimatyzacyjnych, lub gazowych, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami oraz rekultywacji terenów zdegradowanych.
- Efekt IS_U18
- Potrafi projektować, realizować i eksploatować elementy systemu ogrzewczego, lub klimatyzacyjnego, lub gazowego, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów zurbanizowanych.
- Efekt IS_U19
- Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie materiały na urządzenia i instalacje stosowane w ciepłownictwie lub ogrzewnictwie, lub klimatyzacji, lub gazownictwie, lub systemach wodociągowych i kanalizacyjnych, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów zurbanizowanych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami BHP.
- Efekt IS_U20
- Potrafi przygotowywać wymagane dokumenty planistyczne, geodezyjne i raporty o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięć w zakresie gospodarki komunalnej, lub potrafi opracowywać wnioski i zna zasady wydawania decyzji administracyjnych w ochronie środowiska, lub przygotowywać dokumenty wymagane przy uzgadnianiu projektów z zakresu ciepłownictwa lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji, lub gazownictwa, lub systemów wodociągowych i kanalizacyjnych, lub inżynierii wodnej.
- Efekt IS_U21
- Posługuje się poprawnie terminologią i nomenklaturą stosowaną w opisie zjawisk fizycznych chemicznych, biologicznych zachodzących w procesach typowych dla ciepłownictwa, lub ogrzewnictwa, lub klimatyzacji lub gazownictwa, lub zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami i oczyszczania terenów, lub w geodezji inżynierskiej, lub w ochronie atmosfery, również w języku obcym. Posługuje się poprawnie językiem obcym na poziomie B2.
- Efekt IS_U22
- Posiada umiejętność samodzielnego planowania i wykonywania badań eksperymentalnych, realizacji prostych zadań badawczych w systemach ogrzewczych, lub klimatyzacyjnych, lub gazowych, lub systemach zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, lub inżynierii wodnej, lub gospodarki odpadami oraz rekultywacji terenów zdegradowanych.
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt IS_K01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
- Efekt IS_K02
- Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
- Efekt IS_K03
- Ma świadomość konieczności działania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
- Efekt IS_K04
- Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową.
- Efekt IS_K05
- Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
- Efekt IS_K06
- Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej oraz potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w ję¬zyku polskim i języku obcym.