Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Inżynieria Biomedyczna | Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych | 2021/2022 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Inżynieria Biomedyczna | Prodziekan ds. Nauczania dr inż. Piotr Firek |
Cele:
Studia stacjonarne I stopnia - inżynierskie- trwają 3,5 roku i kończą się obroną pracy dyplomowej inżynierskiej. Studenci kierunku Inżynieria Biomedyczna nabywają wiedzę z zakresu: elektroniki medycznej, informatyki medycznej, biomechaniki inżynierskiej, inżynierii biomateriałów. Absolwenci posiadają umiejętności korzystania z nowoczesnej aparatury oraz systemów diagnostycznych i terapeutycznych opierających się na metodach, technikach i technologiach elektronicznych, informatycznych i materiałowych. Absolwenci przygotowani są do: współpracy z lekarzami medycyny w zakresie integracji, eksploatacji, obsługi i konserwacji aparatury medycznej oraz obsługi systemów diagnostycznych i terapeutycznych; udziału w wytwarzaniu i projektowaniu aparatury medycznej oraz systemów diagnostycznych i terapeutycznych oraz udziału w pracach naukowo-badawczych związanych z inżynierią biomedyczną.
Warunki przyjęć:
Przyjęcie na Kierunek INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych PW - na podstawie konkursu matur wg Zasad uchwalanych przez Senat PW na dany rok akademicki. https://www.portalkandydata.pw.edu.pl/
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HES | HES | HES sem. 1 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Anatomia i fizjologia | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metrologia | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Propedeutyka medycyny | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Ogólne | Obowiązkowe | Podstawy programowania | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Fizyka 1 | 6 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Matematyka - Algebra liniowa | 4 | 45 | 30 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Matematyka - Analiza I | 3 | 45 | 30 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Materiałoznawstwo | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=15 | ||||||||||
Szkolenia | Szkolenia | Szkolenie BHP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | HES sem.2 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Biomateriały | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Fizykomedyczne podstawy inżynierii biomedycznej | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Programowanie obiektowe | 5 | 30 | 0 | 15 | 15 | 0 | 75 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Fizyka 2 | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Matematyka - Analiza 2 | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Mechanika i Wytrzymałość materiałów | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wstęp do elektrotechniki | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Grafika komputerowa | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Laboratorium elektrotechniki | 2 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Podstawy Automatyki | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy elementów i układów elektronicznych | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Radiologia | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wspomagane komputerowo projektowanie inżynierskie | 5 | 30 | 0 | 15 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
∑=21 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Matematyka - Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Biomechanika inżynierska | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy obrazowania medycznego | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy Robotyki | 2 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Sensory i pomiary wielkości nieelektrycznych | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Sygnały i systemy | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wstęp do systemów elektroniki wbudowanej | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=27 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Aparatura Medyczna
(Rozwiń)
|
||||||||||
Aparatura Medyczna | Specjalnościowe | Programowalne Układy Logiczne | 3 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Technika mikroprocesorowa | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Układy elektroniczne | 5 | 30 | 0 | 15 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Specjalność: Obieralne specjalności
(Rozwiń)
|
||||||||||
Obieralne specjalności | Obieralne | Akceleratory biomedyczne | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Akwizycja i przetwarzanie danych z wykorzystaniem LabVIEW | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Analiza danych pomiarowych w medycynie | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Biometryczna identyfikacja tożsamości | 4 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Detekcja promieniowania jonizującego | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Informatyczne systemy medyczne | 4 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Kontrola Jakości Radiologicznych Urządzeń Diagnostycznych | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metoda elementów skończonych – zastosowanie w bioinżynierii | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Napędy elektromechaniczne urządzeń mechatronicznych | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Obieralny | 0 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Podstawy biostatystyki | 5 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Podstawy modelowania w medycynie | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Programowanie i analiza danych w R | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Projektowanie obwodów drukowanych – program PADS | 4 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Projektowanie wyrobów medycznych | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Przyrządy optyczne w medycynie | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Przyrządy w elektroterapii serca | 3 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Systemy długotrwałego monitorowania | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Technika ultradźwiękowa w diagnostyce medycznej | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki laserowe w biomedycynie – biofotonika | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki medycyny nuklearnej (IBM) | 2 | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do programowania w MATLABie | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Elektroniczna aparatura medyczna I | 6 | 45 | 0 | 30 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Laboratorium Automatyki i Robotyki | 2 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=8 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Obieralne specjalności
(Rozwiń)
|
||||||||||
Obieralne specjalności | Obieralne | Przedmioty obieralne sem. 6 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 165 | sylabus |
∑=14 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Cyfrowe przetwarzanie obrazów | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Pracownia problemowa | 3 | 0 | 0 | 0 | 45 | 0 | 45 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Praktyka przeddyplomowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 160 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=18 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- Ma wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą analizę, algebrę, rachunek prawdopodobieństwa i metody statystyczne oraz elementy przekształceń całkowych, konieczne do:1. opisu i analizy działania obwodów elektrycznych i układów elektronicznych2. opisu i analizy działania prostych systemów biomechanicznych3. opisu i analizy algorytmów przetwarzania sygnałów i obrazów, zwłaszcza biomedycznych
- Efekt K_W02
- Posiada wiedzę w zakresie fizyki, w tym w zakresie mechaniki klasycznej, elektrodynamiki, optyki, mechaniki kwantowej oraz fizyki statystycznej w zakresie typowym dla uniwersytetu technicznego, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb inżynierii biomedycznej w zakresie mechaniki płynów, termodynamiki i biofizyki molekularnej oraz fizyki radiacyjnej.
- Efekt K_W03
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów, konieczną do opisu i analizy działania oraz projektowania prostych systemów biomechanicznych
- Efekt K_W04
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw informatyki, w tym programowania strukturalnego i obiektowego w językach wyższego rzędu, sieci komputerowych, aplikacji internetowych, aplikacji bazodanowych, oprogramowania biurowego
- Efekt K_W05
- Ma podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki oraz układów elektronicznych analogowych i cyfrowych
- Efekt K_W06
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w inżynierii biomedycznej, w tym w podzespołach mechanicznych urządzeń i systemów biomedycznych oraz w inżynierii tkankowej, rozumie pojęcie biozgodności
- Efekt K_W07
- Ma szczegółową wiedzę w jednym z następujących obszarów: - architektury systemów komputerowych; - informatycznych systemów medycznych; - programowania zdarzeniowego; - programowania aplikacji internetowych lub - układów elektronicznych analogowych; - układów mikroprocesorowych; - programowalnych układów logicznych.
- Efekt K_W08
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie anatomii i fizjologii człowieka
- Efekt K_W09
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie zadań medycyny i jej instrumentarium
- Efekt K_W10
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna metody pomiaru podstawowych wielkości fizycznych, zwłaszcza wykorzystywane w inżynierii biomedycznej
- Efekt K_W11
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie sterowania, automatyki i robotyki
- Efekt K_W12
- Posiada uporządkowaną, podstawową wiedzę w zakresie sensorów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zwłaszcza wielkości/sygnałów biomedycznych, oraz technik elektrodowych.
- Efekt K_W13
- Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie aparatury stosowanej w diagnostyce medycznej, telemetrii, wspomaganiu narządów, terapii i intensywnym nadzorze
- Efekt K_W14
- Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod obrazowania medycznego i wykorzystywanych w nich zjawisk fizycznych.
- Efekt K_W15
- Zna podstawowe zasady ochrony radiologicznej.
- Efekt K_W16
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu detekcji promieniowania jonizującego
- Efekt K_W17
- Ma podstawową wiedzę o budowie implantów i sztucznych narządów
- Efekt K_W18
- Posiada podstawową wiedzę na temat cyklu życia aparatury i urządzeń medycznych.
- Efekt K_W19
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa użytkowania aparatury biomedycznej
- Efekt K_W20
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie trendów rozwojowych inżynierii biomedycznej.
- Efekt K_W21
- Ma podstawową wiedzę w zakresie ochrony wartości intelektualnej oraz prawa patentowego.
- Efekt K_W22
- Zna ogólne zasady tworzenia indywidualnej przedsiębiorczości.
- Efekt K_W23
- Ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- Potrafi zdobywać informacje z dostępnych źródeł (literatura, bazy danych itp.), integrować i interpretować te informacje oraz formułować wnioski.
- Efekt K_U02
- Potrafi przygotować dokumentację prostego zadania inżynierskiego i opis wyników realizacji zadania i przedstawić je przy pomocy różnych technik.
- Efekt K_U03
- Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku angielskim prezentację wyników realizacji prostego zadania inżynierskiego
- Efekt K_U04
- Posługuje się językiem angielskim lub innym językiem międzynarodowym w stopniu zapewniającym porozumiewanie się i czytanie źródeł (publikacje, instrukcje, noty katalogowe itp.).
- Efekt K_U05
- Ma umiejętność samokształcenia.
- Efekt K_U06
- Potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą z zakresu matematyki w analizie podstawowych problemów fizycznych i technicznych.
- Efekt K_U07
- Potrafi wykorzystać poznane metody do analizy działania prostych układów elektromedycznych i prostych systemów biomechanicznych
- Efekt K_U08
- Potrafi wykorzystać poznane metody i narzędzia komputerowe do projektowania elementów systemów mechatronicznych do zastosowań w inżynierii biomedycznej.
- Efekt K_U09
- Potrafi wykorzystać poznane metody i narzędzia komputerowe do przeprowadzenia podstawowego przetwarzania i analizy obrazów cyfrowych.
- Efekt K_U10
- Potrafi zaproponować schemat blokowy prostego systemu do diagnostyki medycznej lub terapii.
- Efekt K_U11
- Potrafi posłużyć się odpowiednimi metodami i urządzeniami pomiarowymi w celu przeprowadzenia pomiaru podstawowych parametrów urządzenia/systemu elektromedycznego.
- Efekt K_U12
- Potrafi posłużyć się odpowiednimi metodami i urządzeniami pomiarowymi w celu przeprowadzenia pomiaru podstawowych parametrów systemu biomechanicznego.
- Efekt K_U13
- Potrafi zastosować podstawowe zasady ochrony radiologicznej przy pracy w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące.
- Efekt K_U14
- Potrafi posłużyć się odpowiednimi metodami i urządzeniami pomiarowymi w celu przeprowadzenia pomiaru podstawowych parametrów sensorów stosowanych w inżynierii biomedycznej
- Efekt K_U15
- Potrafi sporządzić specyfikację i wymagania techniczne dotyczące prostego systemu elektromedycznego i zrealizować ten system
- Efekt K_U16
- Potrafi korzystać ze źródeł informacji technicznej i naukowej w celu dobrania podzespołów projektowanego urządzenia/systemu elektromedycznego
- Efekt K_U17
- Potrafi dobrać metodę obrazowania medycznego do obrazowania struktury i funkcji.
- Efekt K_U18
- Potrafi dobrać materiały do budowy podzespołów mechanicznych urządzeń i systemów biomedycznych
- Efekt K_U19
- Ma umiejętność posługiwania się środkami sprzętowymi i programowymi automatyki i robotyki.
- Efekt K_U20
- Ma umiejętność projektowania układów regulacji o typowej strukturze.
- Efekt K_U21
- Potrafi dokonać podstawowej analizy ekonomicznej przedsięwzięcia inżynierskiego
- Efekt K_U22
- Zna i stosuje zasady BHP
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie, potrafi organizować i inspirować uczenie się innych osób_nieaktywne
- Efekt K_K02
- Zna i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej
- Efekt K_K03
- Jest świadomy szczególnych uwarunkowań związanych z polem działania inżynierii biomedycznej i związanej z tym społecznej odpowiedzialności
- Efekt K_K04
- Ma świadomość szczególnej konieczności zachowania wysokich standardów etycznych w wykonywanej pracy
- Efekt K_K05
- Jest świadomy roli absolwenta uczelni technicznej w sensie popularyzacji wiedzy z zakresu Inżynierii Biomedycznej w środowisku medycznym i w społeczeństwie
- Efekt K_K06
- Potrafi funkcjonować w sposób przedsiębiorczy
- Efekt K_K07
- Potrafi zorganizować pracę własną oraz oraz brać udział w pracy małego zespołu przyjmując różne role