Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Computer Science and Information Systems | Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych | 2023/2024 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Informatyka i Systemy Informacyjne | Prof. dr hab. Bohdan Macukow |
Cele:
Celem studiów drugiego stopnia na kierunku Informatyka i Systemy Informacyjne w języku angielskim jest umożliwieniu studentom zdobycia wszechstronnej ogólnej wiedzy informatycznej i gruntownego przygotowania z zakresu matematyki, umożliwiające uzupełnianie wiedzy w szybko zmieniającej się rzeczywistości informatycznej. Absolwenta specjalności Artificial Inteligent (pl. Metody Sztucznej Inteligencji) cechuje umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów i praktycznego stosowania informatyki w wybranych dziedzinach technologicznych i społecznych. Dysponuje wiedzą z zakresu zagadnień ogólnospołecznych, ułatwiającą komunikację interpersonalną. Posiada pogłębioną znajomość teoretyczną i praktyczną metod sztucznej inteligencji, metod inteligencji obliczeniowej, metod reprezentacji wiedzy oraz metod zarządzania przedsięwzięciami informatycznymi. Może znaleźć zatrudnienie jako kierownik zespołu programistycznego, projektant i twórca oprogramowania, administrator systemów informatycznych. Jest przygotowany do pracy w firmach o różnym profilu działalności, wykorzystujących nowoczesne rozwiązania informatyczne, w szczególności w firmach tworzących oprogramowanie, w firmach doradztwa informatycznego, w sektorze nowoczesnych technologii, instytucjach sektora finansowego, a także do pracy naukowej w wyższych uczelniach.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artificial Intelligence | Obligatory | Knowledge Representation and Reasoning | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Neural Networks | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Obligatory | Obligatory | Elective 1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Elective 2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Elements of Modern Physics | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | High Performance Computing | 3 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Humanities Seminar | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=18 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Artificial Intelligence | Obligatory | Calculus - Advances | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Data Compression | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Image and Speech Recognition | 5 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Programming in Logic and Symbolic Programming | 4 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
Obligatory | Obligatory | Advanced Algorithms | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Advanced Topics in Mathematics (elective) | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Diploma Seminar 1 | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Humanities | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | IT projects management | 4 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Obligatory | Obligatory | Diploma Seminar 2 | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Elective 3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Elective 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Master thesis preparation | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BI_W01
- Rozumie deklaratywną koncepcję języka 4GL i potrafi efektywnie z niego korzystać, przetwarzać duże zbiory danych, makroprogramować, korzystać w wyrażeń regularnych i wykonywać zadania w trybie wsadowym.
- Efekt BI_W02
- Rozumie istotę i znacznie procesów ekstrakcji, transformacji i ładowania danych (ETL), zna wybrany język ETL oraz odpowiednie narzędzia.
- Efekt BI_W03
- Zna koncepcję czyszczenia danych; rozumie potrzebę czyszczenia danych przy projektach integracji imigracji danych.
- Efekt BI_W04
- Zna zagadnienia związane z hurtowniami danych takie jak model danych (gwiazdy oraz płatka śniegu), rozumie pojęcia wymiaru oraz metryki.
- Efekt BI_W05
- Rozumie strukturę oraz zastosowanie kostek OLAP. Zna różne rozwiązania typu MOLAP, ROLAP, RT-OLAP.
- Efekt BI_W06
- Ma wiedzę dotyczącą szeroko pojmowanego Business Intelligence oraz jego znaczenia wnowoczesnych firmach, planowaniu i analizowaniu przedsięwzięć biznesowych.
- Efekt BI_W07
- Zna zagadnienia merytoryczne z zakresu metod ilościowych: statystyki, ekonometrii , szeregów czasowych, statystycznej kontroli jakości, optymalizacji (programowania matematycznego).
- Efekt BI_W08
- Posiadawiedzę w zakresie zastosowań metod Inteligencji Obliczeniowej w zagadnieniach biznesowych.
- Efekt BI_W09
- Ma pogłębioną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą hurtowni danych.
- Efekt BI_W10
- Posiada wiedzę o zaawansowanej algorytmice, strukturach danych i metodach tworzenia algorytmów, w tym równoległych i rozproszonych.
- Efekt BI_W11
- Posiada wiedzę z fizyki współczesnej
- Efekt BI_W12
- Zna typowe technologie inżynierskie stosowane przy projektowaniu i wytwarzaniu systemów analityki biznesowej.
- Efekt BI_W13
- Zna zasady etyczne związane z wykonywaniem zawodu informatyka oraz rozumie konieczność rozważania społecznych skutków technologii informacyjnych
- Efekt BI_W14
- Zna metody zarządzania złożonymi przedsięwzięciami informatycznymi, ma podstawową wiedzę ocyklu życia systemów informatycznych i zarządzania jakością**.
- Efekt BI_W15
- Posiada wiedzę w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, praw własności intelektualnej, prawa autorskiego oraz zasobów informacji patentowe
- Efekt BI_W16**
- Ma elementarną wiedzę w zakresie elektroniki i telekomunikacji, potrzebną do zrozumienia technik cyfrowych i zasadfunkcjonowania współczesnych komputerów, a także sieci bezprzewodowych
- Efekt BI_W17**
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie informatyki, w tym wzakresie języków i paradygmatów programowania, komunikacji człowiek-komputer, baz danych iinżynierii oprogramowania.
- Efekt BI_W18**
- Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie inżynierskie stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań informatycznych z zakresu budowy systemów komputerowych, sieci komputerowych i technologii sieciowych.
- Efekt I2_W01
- Posiada pogłębioną wiedzę z matematyki, w tym w zakresie programowania liniowego i optymalizacji liniowej i nieliniowej.
- Efekt I2_W02
- Posiada wiedzę o zaawansowanej algorytmice, strukturach danych i metodach tworzenia algorytmów.
- Efekt I2_W03
- Zna metody zarządzania złożonymi przedsięwzięciami informatycznymi.
- Efekt I2_W04
- Zna zasady etyczne związane zwykonywaniem zawodu informatyka i rozumie konieczność rozważania społecznych skutków rozwoju technologii informacyjnych.
- Efekt I2_W05
- Posiada wiedzę w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, praw własności intelektualnej, prawa autorskiego oraz zasobów informacji patentowej
- Efekt I2_W06**
- Ma elementarną wiedzę w zakresie elektroniki i telekomunikacji, potrzebną do zrozumienia technik cyfrowych i zasad funkcjonowania współczesnych komputerów, atakże sieci bezprzewodowych.
- Efekt I2_W07**
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie informatyki, w tym wzakresie języków i paradygmatów programowania, komunikacji człowiek-komputer, baz danych iinżynierii oprogramowania.
- Efekt I2_W08**
- Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie inżynierskie stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań informatycznych z zakresu budowy systemów komputerowych, sieci komputerowych itechnologii sieciowych.
- Efekt I2AI_W01
- Posiada wiedzę z fizyki współczesnej.
- Efekt I2AI_W02
- Znazaawansowane metody uczenia maszynowego oraz metody inteligencji obliczeniowej i najnowsze osiągnięcia w tych obszarach.
- Efekt I2AI_W03
- Zna podstawowe systemy logiczne stosowane w sztucznej inteligencji oraz podstawowe metody reprezentacji wiedzy w tych systemach.
- Efekt I2AI_W04
- Posiada pogłębioną wiedzę na tematmetod, technik, narzędzi i technologii inżynierskich stosowanych do tworzenia systemów informatycznych.
- Efekt I2AI_W05
- Zna języki i narzędzia współcześnie wykorzystywane w metodach sztucznej inteligencji.
- Efekt I2AI_W06
- Ma wiedzę o zasadach programowania równoległego i rozproszonego, zna i rozumie zasady programowania obiektowego.
- Efekt I2AI_W07
- Posiada pogłębioną wiedzę wzakresie teorii grafów.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BI_U01
- Umie zaprojektować pojedynczy proces ETL w przynajmniej jednym języku programowania, potrafi zarządzać procesami ETL w heterogenicznym środowisku, potrafi korzystać z narzędzi do zarządzania procesami ETL, potrafi monitorować działanie i optymalizować procesy ładowania hurtowni danych.
- Efekt BI_U02
- Potrafi zastosować wybrane narzędzia do zapewniania jakości danych, np.SAS Data Quality Server.
- Efekt BI_U03
- Potrafi zaprojektować tabele hurtowni danych, potrafi zarządzać hurtownią danych w heterogenicznym środowisku.
- Efekt BI_U04
- Umie przeprowadzić testy przeciążające i testy wydajności hurtowni danych, potrafi monitorować działanie i optymalizować hurtownię danych.
- Efekt BI_U05
- Umie użyć przynajmniej jedno narzędzie do zbudowania data martu analitycznego, przygotowania danych do analiz, potrafi wykorzystaćróżne składy danych i zbudować hurtownię.
- Efekt BI_U06
- Umie przygotować dane do potrzeb wizualizacji i analiz, w tym zaprojektować kostki OLAP. Potrafi przeprowadzić wizualizację i analizę danych z wykorzystaniem oprogramowania klasy Business Intelligence.
- Efekt BI_U07
- Potrafi przygotować dane do raportowania, potrafi stworzyć raporty statyczne i dynamiczne, potrafi prześledzić jak zmiana danych źródłowych wpływa na raporty. Zna przynajmniej jedno narzędzie do tego celu, np. SAS Information Map Studio.
- Efekt BI_U08
- Potrafi korzystać z narzędzi do hurtowni danych (np. SAS Enterprise Miner) oraz efektywnie analizować dane rzędu dziesiątek i setek GB i TB
- Efekt BI_U09
- Potrafi stworzyć własną bazę tekstów do analiz (Internet lub wewnętrzne zasoby organizacji). Potrafi korzystać z narzędzi do analizy danych tekstowych, np. SAS Text Miner, SAS Ontology Management, SAS Content Categorization, SAS Sentiment Anayzis.
- Efekt BI_U10
- Potrafi napisać program wykorzystujący metody Inteligencji Obliczeniowej do analizy danych biznesowych
- Efekt BI_U11
- Potrafi przeanalizować bibliografię podanego zagadnienia, również w języku obcym, stworzyć większą pracę syntezującą wiedzę na ten temat oraz przygotować eksperymentalną aplikację obliczeniową.
- Efekt BI_U12
- Posiada umiejętność gromadzenia, selekcji i krytycznej interpretacji informacji technicznej oraz zdolność formułowania poglądów, idei, problemów i ich rozwiązań oraz zdolność ich wyrażania iprezentowania specjalistom i niespecjalistom.
- Efekt BI_U13
- Potrafi pracować indywidualnie, w zespole oraz kierować niedużymzespołem.
- Efekt BI_U14
- Potrafi skutecznie posługiwać się językiem angielskim w różnych obszarach tematycznych oraz komunikować się w zakresie zagadnień zawodowych
- Efekt BI_U15
- Potrafi samodzielnie określić kierunki dalszegouczenia się i realizować proces samokształcenia.
- Efekt BI_U16
- Potrafi wykorzystać wiedzę matematyczną do analizy i optymalizacji rozwiązań informatycznych.
- Efekt BI_U17
- Potrafi projektować wydajne algorytmy i uzasadniać ich poprawność, rozumie wpływ architektury komputera na wykonanie algorytmu oraz potrafi przeprowadzić analizę czasowej złożoności obliczeniowej algorytmu
- Efekt BI_U18
- Potrafi wykonać wstępną analizę ekonomiczną przedsięwzięciainformatycznego; potrafi poprawnie użyć przynajmniej jedną metodę szacowania pracochłonności wytwarzania oprogramowania**
- Efekt BI_U19**
- Ma umiejętność projektowania sieci komputerowych; potrafi pełnić funkcję administratora sieci komputerowej i zabezpieczyć dane przed nieuprawnionym odczytem
- Efekt BI_U20**
- Ma umiejętność rozwiązywania zagadnień z zakresu komunikacji człowiek-komputer, formułowania algorytmów i projektowania złożonych lub nietypowych systemów informatycznych.
- Efekt BI_U21**
- Potrafi stworzyć model obiektowy prostego systemu.
- Efekt BI_U22**
- Potrafi sformułować specyfikację systemów informatycznych w odniesieniu do sprzętu, oprogramowania systemowego i cech funkcjonalnych aplikacji.
- Efekt BI_U23**
- Potrafi -zgodnie z zadaną specyfikacją -zaprojektować oraz zrealizować system informatyczny, używając właściwych metod, technik i narzędzi
- Efekt I2_U01
- Posiada umiejętność gromadzenia, selekcji i krytycznej interpretacji informacji technicznej oraz zdolność formułowania poglądów, idei, problemów i ich rozwiązań oraz zdolność ich wyrażania iprezentowania specjalistom i niespecjalistom.
- Efekt I2_U02
- Potrafi wykorzystać wiedzę matematyczną do analizy i optymalizacji rozwiązań informatycznych
- Efekt I2_U03
- Potrafi projektować wydajnealgorytmy i uzasadniać ich poprawność, rozumie wpływ architektury komputera na wykonanie algorytmu oraz potrafi przeprowadzić analizę czasowej złożoności obliczeniowej algorytmu
- Efekt I2_U04
- Potrafi analizować algorytmy wielowątkowe oraz wykorzystać możliwości programowania równoległego do rozwiązywania złożonych problemów
- Efekt I2_U05
- Dostrzega ograniczenia i słabe strony istniejących narzędzi informatycznych i potrafi zaproponować ich usprawnienia.
- Efekt I2_U06
- Potrafi stawiać hipotezy na tematy inżynierskie i naukowe w obszarze informatyki.
- Efekt I2_U07
- Potrafi zaplanować, przygotować i przeprowadzić eksperyment badawczy
- Efekt I2_U08
- Potrafi w czytelny sposób prezentować wyniki eksperymentów
- Efekt I2_U09
- Potrafi prowadzić dyskusję ze współpracownikami i interesariuszami, pracując w zespole potrafi wczytelny sposób motywować swoje działania przed współpracownikami.
- Efekt I2_U10
- Potrafiskutecznieposługiwać się językiem angielskim w różnych obszarach tematycznych oraz komunikować się w zakresie zagadnień zawodowych
- Efekt I2_U11
- Potrafi pracować indywidualnie, w zespole oraz kierowaćniedużym zespołem, stosując w praktyce techniki zarządzania projektami informatycznymi.
- Efekt I2_U12
- Potrafi wykonać wstępną analizę ekonomiczną przedsięwzięcia informatycznego.
- Efekt I2_U13
- Potrafi zdefiniować fazy realizacji oraz praktycznie przeprowadzić złożone przedsięwzięcie informatyczne.
- Efekt I2_U14
- Potrafi samodzielnie określić kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia.
- Efekt I2_U15**
- Ma umiejętność projektowania sieci komputerowych, potrafi pełnić funkcję administratora sieci komputerowej i zabezpieczyć dane przed nieuprawnionym odczytem
- Efekt I2_U16**
- Ma umiejętność rozwiązywania zagadnień z zakresu komunikacji człowiek-komputer, formułowania algorytmów i projektowania złożonych lub nietypowych systemów informatycznych.
- Efekt I2_U17**
- Potrafi stworzyć model obiektowy prostego systemu.
- Efekt I2_U18**
- Potrafi sformułować specyfikację systemów informatycznych w odniesieniu do sprzętu, oprogramowania systemowego i cech funkcjonalnych aplikacji.
- Efekt I2_U19**
- Potrafi -zgodnie z zadaną specyfikacją -zaprojektować oraz zrealizować system informatyczny, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
- Efekt I2AI_U01
- Potrafi projektować systemy informatyczne wykorzystujące sztuczne sieci neuronowe.
- Efekt I2AI_U02
- Posiada umiejętność przetwarzania tekstów o sformalizowanej strukturze.
- Efekt I2AI_U03
- Potrafizaadaptować właściwą metodę kompresji danych do konkretnych zadań.
- Efekt I2AI_U04
- Potrafi stosować heurystyczne techniki przeszukiwania drzew i grafów.
- Efekt I2AI_U05
- Potrafi stosować metody automatycznego wnioskowania i zasady rezolucj
- Efekt I2AI_U06
- Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do zbudowania systemu ekspertowego oraz bazy wiedzy.
- Efekt I2AI_U07
- Potrafi stosowaćmetody sztucznej inteligencji w problemach z obszaru zarządzania
- Efekt I2AI_U08
- Potrafi zaprojektować prosty system przetwarzający dane,wykorzystując metody uczenia maszynowego.
- Efekt I2AI_U09
- Potrafi zaprojektować efektywne języki komunikacji użytkownika z zaawansowanymi systemami informatycznymi.
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt AI_K08
- potrafi posługiwać się językiem angielskim w stopniu umożliwiającym bezproblemową komunikację w zakresie zagadnień zawodowych
- Efekt BI_K01
- Rozumie potrzebę gromadzenia, analizowania oraz publikowania danych w formie dostosowanej do potrzeb firmy.
- Efekt BI_K02
- Rozumie działanie firmy ukierunkowanej na wnioskowanie z informacji.
- Efekt BI_K03
- Potrafi współpracować z analitykami i statystykami posiadającymi zaawansowaną wiedzę matematyczną.
- Efekt BI_K04
- Posiada zdolność do kontynuacji kształcenia oraz świadomość potrzeby samokształcenia w ramach procesu kształcenia ustawicznego.
- Efekt BI_K05
- Ma świadomość wpływu nauki i techniki na środowisko naturalne i funkcjonowanie społeczeństwa
- Efekt BI_K06
- Ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
- Efekt BI_K07
- Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania w ramach pracy zespołowej
- Efekt BI_K08
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
- Efekt BI_K09
- Rozumie społeczne konsekwencje przenikania technologii komputerowych i telekomunikacyjnych do wszystkich aspektów życia społecznego; potrzebę przekazywania społeczeństwu –m.in. poprzez środki masowego przekazu –informacji o osiągnięciach informatyki i innych aspektach działalności informatyka oraz potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały.
- Efekt I2_K01
- Krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści.
- Efekt I2_K02
- Jest świadomy roli wiedzy w rozwiązywaniu problemów i rozumie potrzebę zasięgania opiniiekspertów
- Efekt I2_K03
- Rozumie społeczne konsekwencje przenikania technologii komputerowych i telekomunikacyjnych do wszystkich aspektów życia społecznego, potrzebę przekazywania społeczeństwu –m.in. poprzez środki masowego przekazu –informacji o osiągnięciach informatyki i innych aspektach działalności informatyka oraz potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
- Efekt I2_K04
- Jest przygotowany do myślenia i działania w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
- Efekt I2_K05
- Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania w ramach pracy zespołowej.
- Efekt I2_K06
- Ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etykizawodowej.