Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Computer Science and Information Systems | Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych | 2024/2025 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Informatyka i Systemy Informacyjne | Prof. dr hab. Bohdan Macukow |
Cele:
Celem studiów pierwszego stopnia na kierunku Informatyka i Systemy Informacyjne w języku polskim i angielskim jest umożliwieniu studentom zdobycia przygotowania z zakresu matematyki i teoretycznych podstaw informatyki, umożliwiającego uzupełnienie wiedzy w szybko zmieniającej się rzeczywistości informatycznej. Absolwenta cechuje umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów oraz umiejętność praktycznych zastosowań informatyki w różnych dziedzinach. Potrafi posługiwać się narzędziami informatycznymi, programować w różnych językach, obsługiwać sprzęt informatyczny i oprogramowanie. Jest przygotowany do pracy w zespołach realizujących projekty informatyczne i weryfikujących komponenty systemów informatycznych zgodnie z ich specyfikacją. Może administrować systemami informatycznymi średniej wielkości i sieciami komputerowymi.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Obligatory | Obligatory | Calculus 1 | 6 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Computer architecture | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Introduction to formal logic and set theory | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Linear Algebra with Geometry | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Physics 1 | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Programming 1 – fundamentals | 6 | 30 | 15 | 30 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Obligatory | Obligatory | Calculus 2 | 5 | 30 | 45 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Discrete Mathematics 1 | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Fundamentals of information theory | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 675 | 0 | sylabus |
  |   | Humanities 1 | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Language | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Physical education and sports | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Physics 2 | 4 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Programming 2 – object oriented | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | UNIX Fundamentals | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Obligatory | Obligatory | Algorithms and data structures | 7 | 30 | 30 | 30 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Data Transmission | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Discrete Mathematics 2 | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Language | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Mathematical Modeling | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Operating systems 1 | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Physical education and sports | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Programming 3 – advanced | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Obligatory | Obligatory | Data Bases | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Humanities 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Language | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Numerical Methods 1 | 4 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Object oriented design | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Operating Systems 2 | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Physical education and sports | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Probability | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Programming in graphical environment | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Student internship (after sem.4 or sem.6) | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 160 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Obligatory | Obligatory | Automata Theory and Formal Languages | 5 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Computer Network | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Computer Statistics | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Elective 1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Multilayer application development (elective block 1) | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Numerical methods 2 | 4 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Software Engineering 1 | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Obligatory | Obligatory | Artificial Intelligence Fundamentals | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Computer Graphics 1 | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Elective 2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Elective 3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Elective 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Embedded systems (elective block 2) | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Software Engineering 2 | 5 | 0 | 0 | 45 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Student internship (after sem.4 or sem.6) | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 160 | sylabus |
∑=34 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Obligatory | Obligatory | Algoritms and Computability | 4 | 30 | 15 | 15 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Bachelor diploma thesis | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Diploma Seminar | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Elective 5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Group project | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Humanities 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- Ma wiedzę z matematyki - obejmującą analizę matematyczną, algebrę, matematykę dyskretną, logikę i teorię mnogości, metody probabilistyczne, statystykę i metody numeryczne - przydatne do formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych z informatyką
- Efekt K_W02
- Ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki obejmującą elektromagnetyzm, lasery, fizykę półprzewodników, mechanikę i fizyczne podstawy budowy komputerów kwantowych
- Efekt K_W03
- Ma elementarną wiedzę w zakresie elektroniki I telekomunikacji, potrzebną do zrozumienia technik cyfrowych i zasad funkcjonowania współczesnych komputerów, a także sieci bezprzewodowych
- Efekt K_W04
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie algorytmów i ich złożoności obliczeniowej
- Efekt K_W05
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie algorytmów i ich złożoności obliczeniowej
- Efekt K_W06
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie języków i paradygmatów programowania, grafiki i baz danych
- Efekt K_W07
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie komunikacji człowiek-komputer, sztucznej inteligencji, inżynierii oprogramowania
- Efekt K_W08
- Ma szczegółową wiedzę nt. algorytmiki, projektowania i programowania obiektowego, baz danych i sztucznej inteligencji
- Efekt K_W09
- Ma podstawową wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych
- Efekt K_W10
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu analizy złożoności obliczeniowej algorytmów oraz implementacji języków programowania
- Efekt K_W11
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu budowy systemów komputerowych, sieci komputerowych i technologii sieciowych oraz systemów wbudowanych
- Efekt K_W12
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu komunikacji człowiek-komputer, sztucznej inteligencji oraz inżynierii oprogramowania
- Efekt K_W13
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu systemów operacyjnych, grafiki, i baz danych
- Efekt K_W14
- Ma podstawową wiedzę nt. kodeksów etycznych dotyczących informatyki, zna zasady netykiety, rozumie zagrożenia związane z przestępczością elektroniczną, rozumie specyfikę systemów krytycznych ze względu na bezpieczeństwo
- Efekt K_W15
- Zna podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii odnoszące się do inwestycji informatycznych i projektów informatycznych, takie jak zwrot z inwestycji, koszty stałe i koszty zmienne, ryzyko finansowe, przychód a zysk, zysk a przepływy pieniężne
- Efekt K_W16
- Ma podstawową wiedzę nt. patentów, ustawy prawo autorskie i prawa pokrewne oraz ustawy o ochronie danych osobowych
- Efekt K_W17
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej
- Efekt K_W18
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością, w tym podstawową wiedzę nt. standardów (np. ISO 9000-3, CMMi, itp.)
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę matematyczną do opisu procesów, tworzenia modeli, zapisu algorytmów oraz innych działań w obszarze informatyki
- Efekt K_U02
- Wykorzystuje wiedzę matematyczną do optymalizacji rozwiązań zarówno sprzętowych jak i programowych; potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań informatycznych metody analityczne i eksperymentalne
- Efekt K_U03
- Potrafi wykorzystać wiedzę z teorii grafów do tworzenia, analizowania i stosowania modeli matematycznych służących do rozwiązywania problemów z różnych dziedzin
- Efekt K_U04
- Potrafi zidentyfikować dyskretne struktury matematyczne w problemach i wykorzystać teoretyczną wiedzę dotyczącą tych struktur do analizy i rozwiązania tych problemów
- Efekt K_U05
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
- Efekt K_U06
- Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
- Efekt K_U07
- Posługuje się językiem angielskim w stopniu pozwalającym na porozumienie się, przeczytanie ze zrozumieniem tekstów i opisów programowych oraz przedstawienie prezentacji problemu z zakresu studiowanego kierunku studiów
- Efekt K_U08
- Potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
- Efekt K_U09
- Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań informatycznych proste metody analityczne i eksperymentalne, w tym proste eksperymenty obliczeniowe
- Efekt K_U10
- Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań informatycznych – dostrzegać ich aspekty społeczne, ekonomiczne i prawne
- Efekt K_U11
- Ma umiejętność formułowania algorytmów i ich programowania z użyciem przynajmniej jednego z popularnych narzędzi
- Efekt K_U12
- Potrafi efektywnie przetwarzać pliki tekstowe (języki Perl, AWK, Lex itp.)
- Efekt K_U13
- Potrafi stworzyć model obiektowy prostego systemu (np. w języku UML)
- Efekt K_U14
- Potrafi ocenić złożoność obliczeniową algorytmów i problemów
- Efekt K_U15
- Ma umiejętność posługiwania się systemami operacyjnymi na poziomie API
- Efekt K_U16
- Ma umiejętność projektowania prostych sieci komputerowych; potrafi pełnić funkcję administratora sieci komputerowej
- Efekt K_U17
- Potrafi zabezpieczyć przesyłane dane przed nieuprawnionym odczytem
- Efekt K_U18
- Ma umiejętność tworzenia prostych aplikacji internetowych
- Efekt K_U19
- Potrafi zaprojektować dobry interfejs użytkownika dla aplikacji internetowych
- Efekt K_U20
- Ma umiejętność budowy prostych systemów bazodanowych, wykorzystujących przynajmniej jeden z najbardziej popularnych systemów zarządzania bazą danych
- Efekt K_U21
- Ma umiejętność systematycznego przeprowadzania testów funkcjonalnych oraz jest przygotowany do efektywnego uczestniczenia w inspekcji oprogramowania
- Efekt K_U22
- Ma umiejętność posługiwania się przynajmniej jednym z najbardziej popularnych systemów zarządzania wersjami
- Efekt K_U23
- Ma umiejętność rozwiązywania prostych zagadnień z zakresu komunikacji człowiek-komputer, sztucznej inteligencji, formułowania algorytmów i projektowania prostych systemów informatycznych
- Efekt K_U24
- Ma umiejętność budowy prostych systemów wbudowanych
- Efekt K_U25
- Zna i potrafi wykorzystać zasady bezpieczeństwa związane z pracą w środowisku przemysłowym
- Efekt K_U26
- Potrafi poprawnie użyć przynajmniej jedną metodę szacowania pracochłonności wytwarzania oprogramowania
- Efekt K_U27
- Potrafi wykonać prostą analizę sposobu funkcjonowania systemu informatycznego i ocenić istniejące rozwiązania informatyczne, przynajmniej w odniesieniu do ich cech funkcjonalnych
- Efekt K_U28
- Potrafi sformułować specyfikację prostych systemów informatycznych w odniesieniu do sprzętu, oprogramowania systemowego i cech funkcjonalnych aplikacji
- Efekt K_U29
- Potrafi ocenić, na podstawowym poziomie, przydatność rutynowych metod i narzędzi informatycznych oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia do typowych zadań informatycznych
- Efekt K_U30
- Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prosty system informatyczny, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Rozumie, że w informatyce wiedza i umiejętności bardzo szybko stają się przestarzałe
- Efekt K_K02
- Rozumie potrzebę i zna możliwości dalszego dokształcania się (studia II i III stopnia, studia podyplomowe, kursy i egzaminy przeprowadzane przez uczelnie, firmy i organizacje zawodowe)
- Efekt K_K03
- Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów informatycznych, które doprowadziły do poważnych strat finansowych, społecznych lub też do poważnej utraty zdrowia, a nawet życia
- Efekt K_K04
- Rozumie potrzebę zachowań profesjonalnych i przestrzegania zasad etyki, w tym uczciwości
- Efekt K_K05
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole informatyków, w tym także potrafi zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
- Efekt K_K06
- Potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, naukowo-badawczym lub programistyczno-wdrożeniowym, wchodzących w program studiów lub realizowanych poza studiami
- Efekt K_K07
- Potrafi przekazać informację o osiągnięciach informatyki i różnych aspektach zawodu informatyka w sposób powszechnie zrozumiały