Nazwa przedmiotu:
Materiały konstrukcyjne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Maja Burzyńska – Szyszko / adiukt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości z zakresu szkoły średniej dotyczące fizyki ciała stałego.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Student zna stałe materiałowe określające właściwości mechaniczne materiałów konstrukcyjnych: Poznaje oznakowanie właściwości oraz zastosowanie stopów metali, ceramiki i kompozytów, co umożliwia mu odpowiedni dobór materiału na poszczególne elementy projektowanych konstrukcji.
Treści kształcenia:
Podstawowe wiadomości związane z budową stopów metali. Stałe materiałowe określające właściwości mechaniczne materiałów konstrukcyjnych Układy równowagi fazowej oraz przykłady ich wykorzystania. Przemiany fazowe w stopach metali Obróbka cieplna stopów metali. Wpływ struktury, dodatków stopowych i obróbki cieplnej na właściwości stopów żelaza Przemysłowe stopy żelaza właściwości, zastosowanie, oznakowanie. Stopy metali nieżelaznych właściwości, zastosowanie, oznakowanie. Ceramika Struktura, metody otrzymywania, właściwości, zastosowanie. Polimery budowa polimerów, właściwości i zastosowanie konstrukcyjnych tworzyw sztucznych. Kompozyty Klasyfikacja i charakterystyka kompozytów.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
M. F. Ashby, D. R. H. Jones. Materiality inżynierskie WNT, Warszawa 1996. A. Ciszewski, T. Radomski, A. Szumer: Materiałoznawstwo. OWPW, Warszawa 1998.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się