- Nazwa przedmiotu:
- Zespoły Napędowe I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. J. Kindracki
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- NK433
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- podstawowe wiadomości z termodynamiki i mechaniki płynów
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi rodzajami napędów lotniczych. Umiejętność wykonania obliczeń podstawowych parametrów napędów lotniczych takich jak ciąg, sprawności, zużycie paliwa.
- Treści kształcenia:
- Rys historyczny. Wymagania stawiane silnikom lotniczym. Sprawności. Obiegi teoretyczne i rzeczywiste silników tłokowych, turbinowych, strumieniowych i rakietowych. Proces tworzenia mieszanki palnej), spalanie. Silniki tłokowe niedoładowane i doładowane, osiągi i zastosowanie. Współpraca silnika ze śmigłem. Charakterystyki silników tłokowych. Obliczenia parametrów pracy i osiągów silników tłokowych. Silniki turbinowe. Omówienie wlotu, sprężarek, komór spalania, turbiny i dyszy. Dopalacze i odwracacze ciągu. Obliczenia termogazodynamiczne jednoprzepływowych silników turbinowych. Charakterystyki Aspekty ekologiczne.
- Metody oceny:
- Metody oceny: Sprawdzian wiedzy w formie dwóch kolokwiów (każde z nich wnosi 50% do oceny końcowej) Praca własna: np. rozwiązywanie zadań domowych (nieobowiązkowych) w celu utrwalenia wiadomości z ćwiczeń
- Egzamin:
- Literatura:
- Zalecana literatura: 1. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe Silniki Lotnicze. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983). 2. Cichosz, E. et al.: Charakterystyka i zastosowanie napędów. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1980). 3. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe silniki odrzutowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983). 4. Dzierżoniowski, P.: Silniki tłokowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1981). Dodatkowe literatura: - Materiały dostępne na stronie internetowych producentów silników lotniczych: http://www.pwk.com.pl/; http://www.rolls-royce.com/civil/; http://www.geae.com/; itp. - Mattingly, Jack D. Aircraft engine design. AIAA Education Series 2002, 2nd Edition.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się