- Nazwa przedmiotu:
- Teoria Chłodnictwa II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Adam Ruciński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Energetyka
- Grupa przedmiotów:
- Chłodnictwo i Klimatyzacja
- Kod przedmiotu:
- NS572
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zalecana literatura: 1. Bohdal T. Charun H. Czapp M.: Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia. WNT. 2. Bohdal T. Charun H. Czapp M. Dutkowski K.: Wrzenie perspektywicznych czynników w parownikach chłodniczych. Politechnika Koszalińska. 3. Gutkowski K. M.: Chłodnictwo i klimatyzacja. WNT 4. Rubik M.: Chłodnictwo. PWN. 5. Grzebielec A.,Pluta Z., Ruciński A., Rusowicz A.: Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. OW P.W., Warszawa 2009. 6. Czapp M., Charun H.: Bilans cieplny pomieszczeń chłodni. Zasady opracowania. Politechnika Koszalińska,Koszalin 1997. Dodatkowe literatura: - czasopisma branżowe: „Chłodnictwo”, „Chłodnictwo i klimatyzacja”, International Journal of Refrigeration. - zasoby internetowe. - materiały dostarczone przez wykładowcę
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Cele przedmiotu: Przekazanie studentowi wiedzy związanej z zagadnieniami i opisem matematycznym przemian termodynamicznych w obiegach sprężarkowych wielostopniowych; zjawisk towarzyszących i urządzeń absorpcyjnych chłodniczych; zapoznanie z problematyką zamrażania i przechowywania chłodniczego żywności, zasady budowania bilansów cieplnych pomieszczeń przechowalni
- Treści kształcenia:
- Przekazanie studentowi wiedzy związanej z zagadnieniami i opisem matematycznym przemian termodynamicznych w obiegach sprężarkowych wielostopniowych; zjawisk towarzyszących i urządzeń absorpcyjnych chłodniczych; zapoznanie z problematyką zamrażania i przechowywania chłodniczego żywności, zasady budowania bilansów cieplnych pomieszczeń przechowalni
- Metody oceny:
- Treści merytoryczne przedmiotu: Wykład: opis wielostopniowych sprężarkowych urządzeń chłodniczych, modyfikacja obiegów w celu otrzymania jak najefektywniejszych energetycznie rozwiązań; zagadnienia związane z właściwościami produktów spożywczych po zamrożeniu; bilanse cieplne chłodni; problemy eksploatacyjne; opis fizyczny i matematyczny jednostopniowych urządzeń chłodniczych absorpcyjnych, dwustopniowych obiegów sprężarkowych: inne innowacyjne metody chłodzenia: chłodnictwo magnetyczne, termoakustyczne. Ćwiczenia: opis matematyczny informacji podanych w części wykładowej, rozwiązywanie zadań z pomocą wykładowcy i samodzielne; korzystanie z wykresów termodynamicznych opisujących właściwości czynników chłodniczych; porównawcza analiza obliczeniowa różnych rozwiązań obiegów wielostopniowych chłodniczych; obliczanie bilansów cieplnych komór chłodniczych i przechowalniczych; obliczenia obiegów absorpcyjnych.
- Egzamin:
- Literatura:
- Metody oceny: dwa pozytywnie zaliczone kolokwia + egzamin Praca własna: ćwiczenia tablicowe w trakcie zajęć, zadania do samodzielnego rozwiązania, studiowanie źródeł własnych w zakresie chłodnictwa
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się