Nazwa przedmiotu:
Zespoły Napędowe I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. J. Kindracki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Komputerowe Wspomaganie Projektowania
Kod przedmiotu:
NK433
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
podstawowe wiadomości z termodynamiki i mechaniki płynów
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi rodzajami napędów lotniczych. Umiejętność wykonania obliczeń podstawowych parametrów napędów lotniczych takich jak ciąg, sprawności, zużycie paliwa.
Treści kształcenia:
Rys historyczny. Wymagania stawiane silnikom lotniczym. Sprawności. Obiegi teoretyczne i rzeczywiste silników tłokowych, turbinowych, strumieniowych i rakietowych. Proces tworzenia mieszanki palnej), spalanie. Silniki tłokowe niedoładowane i doładowane, osiągi i zastosowanie. Współpraca silnika ze śmigłem. Charakterystyki silników tłokowych. Obliczenia parametrów pracy i osiągów silników tłokowych. Silniki turbinowe. Omówienie wlotu, sprężarek, komór spalania, turbiny i dyszy. Dopalacze i odwracacze ciągu. Obliczenia termogazodynamiczne jednoprzepływowych silników turbinowych. Charakterystyki Aspekty ekologiczne.
Metody oceny:
Metody oceny: Sprawdzian wiedzy w formie dwóch kolokwiów (każde z nich wnosi 50% do oceny końcowej) Praca własna: np. rozwiązywanie zadań domowych (nieobowiązkowych) w celu utrwalenia wiadomości z ćwiczeń
Egzamin:
Literatura:
Zalecana literatura: 1. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe Silniki Lotnicze. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983). 2. Cichosz, E. et al.: Charakterystyka i zastosowanie napędów. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1980). 3. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe silniki odrzutowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983). 4. Dzierżoniowski, P.: Silniki tłokowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1981). Dodatkowe literatura: - Materiały dostępne na stronie internetowych producentów silników lotniczych: http://www.pwk.com.pl/; http://www.rolls-royce.com/civil/; http://www.geae.com/; itp. - Mattingly, Jack D. Aircraft engine design. AIAA Education Series 2002, 2nd Edition.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się