- Nazwa przedmiotu:
- Wodociągi i kanalizacja
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab.inż. Sławczo Denczew / profesor nadzwyczajny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ISK41
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechanika płynów, Hydrologia i nauki o Ziemi, Materiałoznawstwo, Geometria wykreślna i rysunek techniczny, Grafika inżynierska, Geodezja
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi systemów wodociągowych i kanalizacyjnych (elementy składowe, zasady działania elementów i całych systemów oraz metody projektowania elementów i systemów).
- Treści kształcenia:
- W - Zadania i cele kanalizacji. Podstawy prawne funkcjonowania kanalizacji - akty prawne unijne oraz ustawodawstwo krajowe. Rodzaje kanalizacji – ogólne wiadomości. Kanalizacja konwencjonalna i niekonwencjonalna – zasady projektowania, kryteria stosowania. Sieci kanalizacyjne – rodzaje przewodów kanalizacyjnych, projektowanie, metody budowy i modernizacji, materiał oraz eksploatacja. Obliczenia hydrauliczne kanalizacji wód opadowych – metoda natężeń granicznych oraz metoda stałych natężeń. Uzbrojenie sieci kanalizacyjnych – kanalizacja grawitacyjna, ciśnieniowa i podciśnieniowa. Pompownie kanalizacyjne – rodzaje, projektowanie, budowa i eksploatacja pompowni. Oczyszczalnie ścieków – ogólne wiadomości. Rodzaje odbiorników ścieków. Praca przelewów burzowych. Napełnienie i zamulenie sieci kanalizacyjnych. Monitoring sieci kanalizacyjnych. P - Projektowanie układu kanalizacji bytowo-gospodarczej dla jednostki osadniczej o liczbie mieszkańców 30 50 tys. Określenie ilości ścieków bytowo-gospodarczych. Obliczania hydrauliczne sieci kanalizacyjnej bytowo-gospodarczej. Dobór i rozmieszczanie uzbrojenia sieci kanalizacyjnej. Projekt pompowni kanalizacyjnej.
- Metody oceny:
- E,o - egzamin i ocena z przedmiotu
"Warunkiem zaliczenia przedmiotu w semestrze VI jest:
zaliczenie tematyki wykładowej polegające na uzyskaniu pozytywnej oceny z egzaminu przeprowadzonego na końcu semestru ; zaliczenie tematyki ćwiczeń projektowych polegające na pozytywnym ( uzyskanie powyżej 51% punktacji możliwej do zdobycia w ramach danego kolokwium) zaliczeniu dwóch pisemnych kolokwiów obejmujące łącznie cały materiał programowy oraz wykonaniu, oddaniu i pozytywnej obronie projektu dotyczącego zagadnień programowych (w oparciu o założenia wskazane przez prowadzącego przedmiot) Terminy kolokwiów ustalane są ze studentami na pierwszych zajęciach. W przypadku nie uzyskania przez studenta pozytywnej oceny z przeprowadzonych kolokwiów przewiduje się pisemne kolokwium poprawkowe na końcu semestru.
Uwaga: przy ustalaniu ocen zaliczeń ćwiczeń projektowych uwzględniana jest frekwencja na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności).
Łączna ocena semestralna zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną według zasady: 60% oceny z egzaminu z części wykładowej i 40% oceny zaliczenia ćwiczeń projektowych.
"
- Egzamin:
- Literatura:
- "[1] Gabryszewski T., Wieczysty A.: Wodociągi. Arkady. Warszawa1983.
[2] Mielcarzewicz E.: Obliczanie systemów zaopatrzenia w wodę. Arkady. Warszawa1977.
[3] Kwietniewski M. i in.,: Projektowanie elementów systemu zaopatrzenia w wodę. Oficyna Wyd. PW. War-szawa 2002.
[4] Kwietniewski M. i in.:, Kanalizacja, Materiały pomocnicze do ćwiczeń. Oficyna Wyd. PW. Warszawa1985.
[5] Błaszczyk W., Stamatello H., Błaszczyk P.: Kanalizacja. Sieci i pompownie. Arkady, Warszawa, 1983.
"
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się