Nazwa przedmiotu:
Automatyzacja w inżynierii sanitarnej
Koordynator przedmiotu:
dr hab.inż. Bernard Zawada / profesor nadzwyczajny
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ISK111
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja i klimatyzacja, Wodociągi i kanalizacja
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie podstaw teorii regulacji i zasad automatycznego sterowania procesami w dziedzinie Inżynierii Środowiska oraz urządzeń automatycznej regulacji stosowanych w tym zakresie. Celem nauczania przedmiotu jest umożliwienie współpracy między specjalistami z zakresu inżynierii środowiska i specjalistami z zakresu automatyki, która pozwoli na kontrolę prawidłowości pracy już eksploatowanych układów sterowania oraz projektowanie układów zapewniających ekonomiczną i niezawodną pracę systemów.
Treści kształcenia:
W - Pojęcia podstawowe: sygnały, bloki i układy automatycznej regulacji i sterowania, klasyfikacja układów. Parametryczne i nieparametryczne metody opisów elementów i układów regulacji: równania różniczkowe, transmisja opera-torowa i widmowa, charakterystyki czasowe i częstotliwościowe. Obiekty regulacji: klasyfikacja, właściwości, meto-dy doświadczalnej identyfikacji. Standardowe algorytmy regulacji: klasyfikacja i właściwości. Schematy blokowe układów automatycznej regulacji: zasady budowy i przekształcania. Wymagania stawiane układom regulacji: stabilność układów, jakość statyczna i dynamiczna, kryteria stabilności układów i jakości regulacji. Ogólne zasady nasta-wiania regulatorów. Rola, zadania, struktury oraz zasada działania układów automatycznej regulacji w systemach ogrzewczych i wentylacyjnych oraz w systemach zaopatrzenia w wodę i oczyszczania ścieków. Zasady oznaczania układów automatyki na schematach technologicznych. Wybrane elementy i urządzenia automatyki stosowane w ukła-dach inżynierii sanitarnej i ich wpływ na uzyskiwaną jakość regulacji. Przetworniki pomiarowe: szybkość i dokładność przetwarzania, kryteria wyboru. Regulatory i sterowniki: zasady wyboru urządzeń oraz nastawiania parametrów ich pracy. Urządzenia wykonawcze: rodzaje, zasady doboru i nastawiania. Komputerowe systemy zarządzania eksploatacją budynków, systemów ciepłowniczych i systemów wodno-gospodarczych. L - Doświadczalne metody identyfikacji obiektów regulacji ( symulacja komputerowa). Stabilność i jakość procesu regulacji w układach automatyki (symulacja komputerowa). Wpływ rodzaju algorytmu na jakość regulacji w układzie (symulacja komputerowa). Badanie układów regulacji temperatury zasilającej instalację c.o. i c.w.u. węźle cieplnym. Badanie układów regulacji temperatury i wilgotności względnej w pomieszczeniu
Metody oceny:
E, o - egzamin i ocena z przedmiotu "Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik z egzaminu z części wykładowej oraz zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (pozytywna ocena - 51% punktacji możliwej do uzyskania z oddanych sprawozdań i obowiązkowa obecność). Ocena końcowa ustalana będzie jako średnia ważona z zaliczeń cząstkowych wg. wzoru: Z = 0.66*E + 0.34*L "
Egzamin:
Literatura:
"1. Podręczniki z zakresu podstaw automatyki np. a) Kaczorek : Teoria układów regulacji automatycznej. WNT 1974. b) Findeisen Wł: Technika regulacji automatycznej PWN 1986. c) Żelazny M: Podstawy automatyki PWN Warszawa 1976. 2. Zawada B.: Układy sterowania w systemach wentylacji i klimatyzacji. Oficyna Wydawnicza PW. Warszawa 2006. 3. Strona internetowa przedmiotu: http://www.is.pw.edu.pl/index.php?id=285 "
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się