Nazwa przedmiotu:
Mechanika układu pojazd-teren
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. / Lech Jakliński / profesor nadzwyczajny
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
IMK92/1
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zapoznanie się z podstawowymi własnościami agrotechnicznymi podłoża oraz rodzajami mechanizmów jezdnych, stosowanych w maszynach i urządzeniach technicznych. Podział mechanizmów, ich konstrukcja oraz parametry eksploatacyjne. Wynikiem tej wstępnej analizy jest opis zjawisk związanych z ich współpracą z podłożem i wzajemnym oddziaływaniem.
Treści kształcenia:
W - Cel i zadania przedmiotu „Mechanika układu pojazd-teren”. Mechanizm jezdny a gleba. Gleba i jej właściwości. Właściwości trakcyjne mechanizmu jezdnego. Współzależności wynikające ze współpracy mechanizmu jezdnego z glebą. Równanie równowagi sił działających na koło. Siły trakcyjne. Równanie równowagi. Modele matematyczne opisujące rozkład nacisków jednostkowych na podłoże oraz ich propagacja w głąb ośrodka glebowego. Wpływ ruchu pojazdu na zagęszczenie gleby. Przegląd mechanizmów jezdnych: kołowe mechanizmy jezdne, gąsienicowe i inne. Badanie parametrów gleby. Badanie mechanizmów jezdnych: laboratoryjne i polowe. Zastosowanie metody elementów skończonych do opisu oddziaływania opony na glebę oraz zastosowanie symulacji komputerowej do modelowania zjawisk występujących przy współpracy mechanizmu jezdnego z podłożem. Zapoznanie studentów z przykładowymi wynikami badań polowych i laboratoryjnych.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: uczęszczanie na zajęcia zakończone pisemnym sprawdzianem, obejmującym zakres wykładowego materiału minimum na ocenę dostateczną. Przewidziany jest również termin poprawkowy.
Egzamin:
Literatura:
1. Sołtyński A., Mechanika układu pojazd-teren, Wyd. MON, Warszawa 1966 2. Jakliński L., Mechanika układu pojazd-teren w teorii i badaniach. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006 3. Byszewski W., Haman J., Gleba – maszyna – roślina, PWN, Warszawa 1972
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się