Nazwa przedmiotu:
Komunikacja w działalności gospodarczej
Koordynator przedmiotu:
dr / Marlena Piekut / adiunkt
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
IWW03/2
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Przedmiot obejmuje zagadnienia komunikowania interpersonalnego, organizacyjnego oraz komunikacji międzykulturowej związanych z problematyką zarządzania. Celem zajęć jest uświadomienie roli jaką komunikacja odgrywa w życiu zawodowym oraz kształcenie umiejętności efektywnego porozumiewania się w różnorodnych sytuacjach. W trakcie wykładów zostaną zaprezentowane techniki grupowego komunikowania się, możliwości komunikowania się przedsiębiorstwa z otoczeniem oraz techniczne narzędzia wspomagające proces komunikowania się.
Treści kształcenia:
W - 1. Istota i proces komunikowania się. Elementy i cechy procesu komunikowania się (4 h). 2. Wymiary komunikowania się i sieci komunikacji (2 h). 3. Formy komunikowania się: symetryczne, niesymetryczne, jednokierunkowe, dwukierunkowe, formalne, nieformalne, obronne, podtrzymujące (1 h). 4. Komunikowanie się werbalne (2 h). 5. Komunikowanie się niewerbalne (2 h). 6. Komunikowanie się pisemne (1 h). 7. Techniki autoprezentacji, budowanie dobrych relacji z rozmówcami (1 h). 8. Komunikowanie się marketingowe przedsiębiorstwa z otoczeniem: reklama, promocja osobista, promocja sprzedaży, public relations. Badania marketingowe jako element komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem (4 h). 9. Wykorzystanie komunikacji w negocjacjach (2 h). 10. Techniki grupowego komunikowania się w organizacji. Metody porozumiewania się w organizacji ukierunkowane na zwiększenie partycypacji pracowników oraz polepszenie przepływu informacji w organizacji (5 h). 11. Techniczne narzędzia wspomagania procesu komunikowania się (2 h). 12. System CRM jako narzędzie zarządzania informacjami w celu poprawy komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej przedsiębiorstwa (2h). 13. Komunikowanie się międzykulturowe (2h).
Metody oceny:
Forma zaliczenia przedmiotu - test składający się z 40 pytań wielokrotnego wyboru. Warunek zaliczenia przedmiotu - udzielenie prawidłowych odpowiedzi przynajmniej na 50% pytań. Sposób przeliczenia punktów na ocenę: 36 -40 prawidłowych odpowiedzi w teście - bardzo dobry; 32 - 35 prawidłowych odpowiedzi w teście - dobry plus; 28 - 31 prawidłowych odpowiedzi w teście - dobry; 24 - 27 prawidłowych odpowiedzi w teście - dostateczny plus; 20 - 23 prawidłowych odpowiedzi w teście - dostateczny. Godziny konsultacji zgodnie z planem ustalanym w danym semestrze.
Egzamin:
Literatura:
1. Potocki A., Winkler R., Żbikowska A., Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych, Difin, Warszawa 2003. 2. Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2006.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się