- Nazwa przedmiotu:
- Chemia
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. / Maria Bukowska / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- IBP04
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- zaliczone wykłady z Chemii na kierunku Budownictwo
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z budową i właściwościami substancji w różnym stanie skupienia, z procesami fizykochemicznymi związanymi z otrzymywaniem i użytkowaniem różnych materiałów budowlanych, z metodami ograniczania i utylizacji odpadów w budownictwie, z chemicznymi i fizykochemicznymi metodami badania materiałów budowlanych oraz komponentów środowiska. Zapoznanie z najnowszymi osiągnięciami naukowymi-technicznymi i rozwiązaniami praktycznymi w chemii budowlanej.
Celem nauczania przedmiotu jest wykształcenie w inżynierze budownictwa umiejętności świadomego doboru materiałów budowlanych i bezpiecznych technologii ich stosowania oraz dbałości o środowisko poprzez stosowanie energooszczędnych materiałów i ograniczanie ilości odpadów na placu budowy i w przedsiębiorstwie. Ułatwienie inżynierom budownictwa rozwiązywania zaistniałych problemów materiałowych i technologicznych wspólnie z chemikami
- Treści kształcenia:
- L - Założenia, cele i program przedmiotu, obowiązująca literatura, forma i warunki zaliczenia przedmiotu. Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym. Obowiązujące nazewnictwo związków chemicznych nieorganicznych. Reakcje chemiczne. Podstawy obliczeń chemicznych. Analiza jakościowa związków chemicznych. Woda jako rozpuszczalnik, dysocjacja i hydroliza związków chemicznych. Kinetyka reakcji chemicznych. Analiza wody do celów budowlanych. Spoiwa wapienne – określanie zawartości nierozłożonego węglanu wapnia w wapnie palonym, określanie czasu gaszenia wapna palonego. Spoiwa gipsowe – wpływ niektórych substancji na procesy wiązania i twardnienia. Szereg elektrochemiczny metali lub Chemiczna modyfikacja betonów. Korozja tworzyw cementowych – korozja kwasowa i węglanowa. Korozja elektrochemiczna stali i żelbetu – mechanizm, metody badania, zapobieganie. Identyfikacja tworzyw sztucznych – właściwości a zastosowanie w budownictwie. Zajęcia wyrównawcze.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu w II semestrze (zajęcia laboratoryjne) jest: a) obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych i wykonanie 12 ćwiczeń; na 2-godzinnych zajęciach wyrównawczych studenci mają możliwość wykonania nieodrobionych ćwiczeń, b) uzyskanie łącznie od 3 do 5 punktów za przygotowanie do wykonania każdego ćwiczenia i za sprawozdanie z tego ćwiczenia; punkty za przygotowanie do wykonania ćwiczenia mają 75% udział w łącznej liczbie punktów za zaliczenie danego ćwiczenia, zaś za wykonanie sprawozdania - 25% udział, c) uzyskanie łącznie 36 - 60 punktów za zaliczenie 12 ćwiczeń. Sposób przeliczenia punktów uzyskanych za zaliczenie 12 ćwiczeń na ocenę z przedmiotu podano w tablicy. Oceny za przygotowanie do wykonania ćwiczenia i za sprawozdania studenci mogą poprawiać w ciągu semestru oraz w sesji letniej i jesiennej. W każdej sesji wyznaczone są po dwa terminy zaliczenia.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Czarnecki L., Broniewski T., Henning O., Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa 1995.
2. Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, PWN, Warszawa 2006.
3. Sienko M.J., Plane R.A., Chemia. Podstawy i własności, WNT, Warszawa 1980.
4. Bukowska M., Instrukcje do 12 ćwiczeń laboratoryjnych, Maszynopisy do użytku wewnętrznego w Laboratorium Chemii Budowlanej IB.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się