Nazwa przedmiotu:
Budownictwo komunikacyjne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. / Roman Jaskulski / adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
IBK17
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mechanika gruntów i fundamentowanie, rysunek techniczny
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest: poznanie zasad organizacji transportu drogowego, przebiegu procesu projektowania dróg, poznanie zasad organizacji i nadzoru nad robotami budowlanymi związanymi z powstawaniem i utrzymywaniem sieci drogowej, a także oceny jej zużycia oraz nabycie umiejętności praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
Treści kształcenia:
W - Charakterystyka transportu lądowego. Klasyfikacja funkcjonalno techniczna dróg kołowych. Elementy kształtowania i projektowania dróg kołowych. Nawierzchnia drogowa. Odwodnienie dróg. Elementy eksploatacji i utrzymania dróg. Komunikacja zbiorowa. Elementy inżynierii ruchu. Nawierzchnia kolejowa. Elementy drogi kolejowej. P - Projekt budowy, modernizacji lub remontu odcinka drogi miejskie wraz ze skrzyżowaniami.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń projektowych jest: a) oddanie samodzielnie i poprawnie wykonanego projektu według wydanych założeń, b) obecność na zajęciach potwierdzona na liście obecności przez prowadzącego; student ma prawo do jednej nieobecności bez ponoszenia konsekwencji; dwie nieobecności skutkują rozszerzeniem zakresu wykonywanego projektu, a trzy nieobecności są równoznaczne z oceną niedostateczną, c) zaliczenie ustnej obrony wykonanego projektu po potwierdzeniu przez prowadzącego poprawności jego wykonania; student może być zwolniony z ustnej obrony, jeśli przemawia za tym jego wyróżniająca się aktywność na zajęciach oraz wysoki poziom wykonania projektu; ocena z obrony jest oceną z ćwiczeń projektowych. Warunkiem zaliczenia wykładów jest zaliczenie sprawdzianu z wiedzy przekazywanej w ramach tych zajęć. Prowadzący wykłady może zrezygnować z przeprowadzenia sprawdzianu wiedzy z tej części zajęć, jeśli wykonane projekty wskazują na wysoki poziom znajomości przedmiotu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie zarówno ćwiczeń, jak i wykładów lub tylko ćwiczeń, jeśli prowadzący wykłady zrezygnował z przeprowadzania sprawdzianu. W pierwszym przypadku oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen cząstkowych, a w drugim jest nią ocena z ćwiczeń projektowych.
Egzamin:
Literatura:
1. Rozporządzenie ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. 2. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych. Część I - skrzyżowania zwykłe i skanalizowane. GDDP, Warszawa 2001. 3. Wytyczne projektowania dróg I i II klasy technicznej - WPD I. GDDP Warszawa 1995. 4. Wytyczne projektowania dróg III, IV i V klasy technicznej - WPD II. GDDP Warszawa 1995. 5. Wytyczne projektowania dróg VI i VII klasy technicznej - WPD III. GDDP Warszawa 1995.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się